För er stackare som helt missat vad Mass Effect är kan jag kort förklara det som ett science fiction-rollspel utvecklat av BioWare, ett företag som med Baldurs Gate-, Neverwinter Nights- och Knights of the Old Republic-serierna visat att de är mästare i genren. Du tar sig an rollen som Commander Shepard, en tuff soldatsnubbe som får titeln Spectre, vilket kan ses som rymdens FBI. Man åker omkring bland planeter, krigar och löser problem, allt för att förhindra att storskaligt krig ska bryta ut mellan olika civilisationer. Typ. Jag vill inte gå in för mycket på handlingen då den är så bra i sig att den måste upplevas, inte läsas.

Inventory och sidekicks

- när engelska låter häftigare än svenska

Mass Effect har alltså anlänt till pc och Demiurge Studios har hjälpt till med konverteringen, något de lyckats med alldeles ypperligt. Till att börja med har de gjort om mycket av det grafiska gränssnittet. Något som många Xbox 360-användare klagade på var till exempel gränssnittet för ditt inventory som tog alltför lång tid att använda. I pc-versionen har detta gjorts om till ett mycket smidigare sätt att leta igenom sina stora fickor. Nu kan man klicka på vilken typ av föremål man vill ska visas: klicka på snipergeväret och en lista med alla snipergevär ploppar upp. Klicka på pistolknappen och alla pistoler i ditt inventory visas. Enkelt och smidigt.

En annan nyhet är det så kallade taktiska gränssnitt man använder under strid. I 360-versionen fick man fram ett hjul där man kunde välja vilka krafter de olika karaktärerna skulle använda sig av. Till pc-versionen har detta hjul slopats helt och istället har vi ett helt nytt, smidigt gränssnitt där vi kan välja vapen och krafter samt dela ut kommandon till alla eller enskilda karaktärer. Japp, det stämmer, du kan dela ut individuella order till dina två sidekicks. Be en av dem springa fram mot fienden medan den andra smyger runt och flankerar den. Detta låter kanske inte så avancerat men det gick inte att göra så på konsol.

Styrning och grafik

- när svenska låter tråkigare än engelska

I övrigt har kontrollen för terrängfordonet Mako fått sig en uppdatering. På konsol var det ganska svårt att köra och skjuta på samma gång. På dator har detta enkelt lösts genom att man styr med WASD-tangenterna och sköter kanontornet (sikte och skjutande) med musen. Styrningen kan fortfarande vara lite klurig, speciellt om man ska backa och svänga och hålla på, men med lite träning rattar man Makon som en gud.

Till sist kan vi konstatera att även grafiken fått en lite finare kostym. Bland annat har ansiktsgrafiken förbättrats och eftersom detta är på pc kan du även dra på med betydligt högre upplösning än på konsolvarianten. Jag körde på 1680x1050 med all grafik på max och det flöt på som en dröm. För övrigt har textur- och detaljhanteringen setts över: texturer och föremål i miljöerna poppar inte fram lika markant som på Xboxen. Även laddningstiderna har minskats, till allas stora glädje.

Så vad säger man om ett spel som är en uppdaterad version av ett spel som fick toppbetyg här på FZ? Ja, kunde vi så skulle vi självklart ge spelet sex i betyg. Men eftersom högsta betyg är fem så får även pc-versionen nöja sig med en femma. Jag säger som Peter, som recenserade Xbox-versionen - ska du köpa ett enda rollspel i år, se då till att det blir Mass Effect.

FZ:s recension av Mass Effect på Xbox 360