NHL 13 är här och överraskningsmätaren dör av arbetsbrist. Vilket betyder att EA Sports icke-överraskar genom att leverera ett magnifikt hockeyspel.

När jag testade #NHL 12 vid denna tid förra året gnällde jag lite på att spelet ibland kunde kännas väl realistiskt ibland. Så vad ska jag tycka nu när EA Sports pressar in än mer realism? #NHL 13 har nämligen en hel hög nya funktioner och uppdateringar jämfört med fjolårsversionen, där de flesta inriktas mot att få en mer verklighetstrogen hockeyupplevelse. Det ska kännas som att man spelar riktig ishockey, med skarpare AI, (EA Sports Hockey IQ heter det, lite vackert), bättre målvaktsrörelser och framförallt True Performance Skating.

Det sistnämnda är vad som får NHL 13 att kännas som ett helt nytt spel jämfört med tolvan. Det tar längre tid att starta-stoppa, och för att få upp absolut toppfart krävs det att du åker åt ett håll ett par sekunder för att få upp speeden, varpå det sen är svårare att ta en snäv sväng (bakom mål, exempelvis) eller att dribbla. Detta grepp kräver en helt annan speluppfattning och intelligens, då du inte bara måste åka åt rätt håll, utan också hålla rätt fart när du gör det.

Gretzky sätter materialet på hårda, hårda prov.

Grafikmässigt har det inte skett några större förbättringar, och det har väl heller inte uppdaterats nämnvärt i serien på flera år. Men det som piffats upp är hur spelarna beter sig på isen, alla rörelser och närkamper är fantastiskt detaljrika och mjuka. Den nya AI:n gör sitt till detta, både för med- och motspelare. Okontrollerade spelare bufflar på för fullt framför mål. Har du pucken rör sig medspelare till öppna ytor, och backar kan ta rusher mot mål om de märker att det lämnats fritt, varpå någon av de andra spelarna täcker upp försvarsytan. En tidigare irriterande punkt var att målvakterna var usla på puckhantering, och detta har finslipats rätt rejält.

Småförbättringar av stor vikt

Det offensiva spelet har också fått lite justeringar. Det är bra mycket svårare att slå stenhårda pass över hela isen - det är både lättare för motståndarna att bryta dessa och krångligare för medspelaren att ta emot pucken utan problem. Precis som i #Fifa-spelen behöver spelarna också i större utsträckning ha kontroll över pucken/bollen samt vara i balans för att få precision i passningar och skott. Den ibland smått roliga men oftast irriterande möjligheten att bråka med motspelare efter avblåsning är nu borta, vilket ger ett snabbare spel, med högre tempo och kvickare matcher. Det var också irriterande att åka på utvisningar när man råkade åka in i målvakten, vilket förbättras nu genom att spelarna försöker undvika en krock snarare än att tackla ner keepern.

Spellägen finns det massvis av, precis som alltid i EA Sports spel. Min favorit från NHL 12, Hockey Ultimate Team (bygg ihop ditt eget lag genom att köpa bättre och bättre spelare för vunna krediter), är givetvis kvar, med lite tweaks. Du kan vara General Manager för en klubb, numera även online mot vänner (eller fiender, för den delen). Be a Pro finns också kvar, och där kan man numera be klubben om ett klubbyte eller pensionera sig när det känns som att karriären är på väg utför. EA Sports Hockey League ger dig möjligheten att spela online som dig själv, även om det känns som att mina 70 pannor kanske inte räcker till utan en liten vit vikt/längd-lögn. NHL Moments Live låter dig återskapa klassiska ögonblick i hockeyhistorien, och om NHL-säsongen faktiskt tar vid trots lockouthotet kommer detta spelläge uppdateras med fantastiska prestationer under pågående säsong.

Det rådde påtaglig ovisshet om hur matchen skulle sluta när gossarna i blåa dräkter med vita ränder mötte pojkarna i vita dräkter med blåa ränder.

Musiken är som vanligt rockig och välvald, menyerna städade och snygga (och mer inriktade på ditt favoritlag) och spelarmängden massiv med sju proffsligor (inklusive Elitserien) och alla deras officiella trupper. Jag hittar få brister i detta spel, men det är lite tråkigt att kommentatorerna i stort sett har exakt samma fraser och tjut som i NHL 12. Det kan lätt bli enformigt, och ibland är det rätt skönt att stänga av duon Gary Thorne och Bill Clement helt och hållet.

Tyvärr har jag inte kunnat testa alla onlinefunktioner då spelet i skrivande stund ännu inte är släppt, men jag har inga tvivel på att detta kommer att gå smidigt och bra – älskar även att man kan välja att inte möta onlinespelare som ofta hoppar av sina matcher. Om NHL 13 inte misslyckats med onlinefunktionerna kommer detta vara det bästa och mest beroendeframkallande hockeyspelet genom tiderna.

Fotnot: vi har testat Xbox 360-versionen av NHL 13.

Simuleringen i detta spel till PS3 är under all kritik. Tar 1-2 minuter om det ens räcker. Sjukt dåligt. 30/05 Samma här. Vi är dock 6 stycken så man får hoppas att man skippar den här godtyckligt satta begränsningen på 4 kontroller till nästa generation. Det och karaktärslåsning när man spelar utanför Be A Pro-läget. Man kan ju redan låsa position, varför inte... 29/09 Vilket jäkla hittepå.. Köpte NHL 13 och varken såg eller kände någon som helst skillnad mot NHL 09. Där var 500kr i sjön, sista gången jag köpte ett sportspel utan att testa demon först.. 18/09 "o-uppdaterad" grafik 13/09 Jag tror det har att göra med att vissa spel som NHL så vettifan vad det är för nytt som ska göras och ingen har någon bra idé om vad det är som ska förnyas. Det är rätt komplett och bra nu. I en shooter så finns fler idéer om vad som kan göras annorlun... 13/09 Super Mario Galaxy är ett suveränt spel. Hade de lagt till en extra bana så hade det antagligen blivit snäppet bättre. Att kalla spelet med den extra banan Super Mario Galaxy 2 och sedan kräva fullt pris på det hade dock knappast resulterat i några trev... 12/09 Vad hade du velat se för nytt då? Om det är ett bra spel så är det ett bra spel även om det bara är lite bättre än föregångaren vilket recensenten verkligen inte hymlat med. 12/09 Om det inte finns tillräckligt med nytt för ett nytt spel, så är det heller inte motiverat med ett nytt spel. Om det är så att man inte kan fylla det med så mycket nytt, så är det ju ännu mindre motiverat med att ha årliga spel. Jag har förståelse för... 12/09 Jag är inte säker på att Tomas Nilsson spelat Skyward Sword, vilket jag ville klargöra. Det finns ju naturliga begränsningar för hur mycket nytt man kan hitta på med årliga sportspel – de måste ju hålla sig till förlagan. För Zelda och andra spel som... 12/09 Han kan nog svara för sig själv. Jag frågar ju dessutom specifikt efter vad han tycker. Sedan så bör ni ha någon sammansvetsning och gemensamma kriterier. För i annat fall så skulle likväl vem som helst kunna lägga upp recensioner med samma exponering.... 12/09
Skicka en rättelse