"Det här är uppföljaren till Alien-trilogin och det är ett spel, visst är det häftigt? Uppföljaren till filmerna är ett SPEL, så viktig är vår bransch idag."

Så lät det när Randy Pitchford, VD på #Gearbox Software, smorde PR-maskineriet under en av de många intervjuer han genomförde inför släppet av #Aliens: Colonial Marines. Under sin publicitetsresa bankade han på de stora trummorna: manus av Bradley Thompson och David Weddle som skrivit Battlestar Galactica. Kändisar från originalfilmerna som röstskådespelare. Syd Mead, designer till James Camerons film, också med på noterna.

Ett väloljat PR-maskineri är inga garantier för ett bra spel.

Prognoserna var goda för ett spel som skulle bli officiellt kanon och bygga vidare på och avsevärt fördjupa berättelsen från filmerna. Men när Gearbox snöade in som mest på tunga Hollywood-namn, licenser och Alien-universumet glömde de helt bort den viktigaste delen av upplevelsen: själva spelet.

Kampanjen, som utspelar sig efter den andra filmen, går i stora drag ut på att springa genom mörka korridorer samtidigt som man slaktar fiender med ikoniska vapen som eldkastaren och smartgun. Ibland dyker det upp ett och annat pussel som man med enkelhet löser genom att öppna en dörr och trycka på en knapp. Jag spelade igenom alltihop tillsammans med en vän, vilket fungerar smärtfritt trots att spelet inte riktigt verkar anpassat för flera spelare. Polaren blir en anonym soldat utan repliker och det finns inte några partier där man kan dra fördel av att vara fler. Det är märkligt med tanke på att man nästan alltid har sällskap av datorstyrda krigare som skulle kunna axla co-op-rollen om man spelar ensam. Varför inte slänga in några kluriga pussel eller placera oss i situationer där vi måste samarbeta för att ta oss vidare?

I sina bästa stunder bjuder kampanjen ändå på en handfull spännande upplevelser, med obeväpnat kloaksmygande bland blinda aliens som absolut höjdpunkt. Tyvärr är dessa händelser få till antalet och spelet kämpar oftare med att kravla sig ur medelmåttighetens kvicksand (och det går sådär). Colonial Marines har utvecklats av Gearbox sedan 2006 och känns, inte helt oväntat, ungefär som fps-genren kändes för sju år sedan. Och det är just det som är problemet.

"Har du eld"-skämtet är ungefär lika föråldrat som spelet.

Allting har redan gjorts förut och även om jag inte direkt vantrivs så slutar det med att jag kutar runt med déjà vu-känslor och drömmer mig tillbaka till spelen som gjorde ett bättre jobb. När dödandet av xenomorphs blir en alldeles för enformig syssla längtar jag efter #Left 4 Dead med sina dynamiska och nervpirrande strider. Fantasier om Battlefield-seriens förödelse dyker upp när datorskärmar och soptunnor inte får så mycket som en skråma när jag kastar handgranater på dem. Ja, säga vad man vill, förr i tiden byggde de verkligen saker som höll.

Det är en resa till det förflutna, till en tid då animationerna var fula, väggarna osynliga och artificiell intelligens innebar att springa rakt in i ett kulregn. Handlingen förmedlas genom mellansekvenser där läppsynken får hela arrangemanget att se ut som dubbad Kung Fu-film. Är det någonstans där Gearbox verkligen har tappat bollen är det med tekniken och narrativet.

Fult som stryk

Lämnar man de tveksamma skådespelarinsatserna bakom sig och tittar på multiplayer-läget inser man snart att den bespottade (men tyvärr vanligt förekommande) peer-to-peer-tekniken är grundstommen med hög ping och långa väntetider i lobbyer som naturliga konsekvenser. När det väl fungerar är det dock ganska kul. Utöver traditionell team death match finns det tre spellägen som levererar fokuserade och actionspäckade upplägg som fungerar väl som komplement till kampanjen. Vill man styra slemmiga utomjordingar har man dock ett mycket smidigare och roligare alternativ i indiespelet #Natural Selection 2.

Puss!?

Randy Pitchford tyckte det var fantastiskt att hans spel skulle agera uppföljare till filmerna han älskar. Han förstod plötsligt hur viktig spelbranschen har blivit och skred till verket. Resultatet av alla drömmar och all passion är en produkt som spelmässigt egentligen blir varken bra eller dålig. Det är dugligt som co-op-upplevelse, men det räcker ju inte. Med tanke på det rika arvet som ska förvaltas och årtalet i våra kalendrar ser man främst den mörka baksidan: den gamla mekaniken, fula grafiken och den illa berättade historien. År 2013 måste vi kräva mer av våra AAA-titlar än så här. Game over, man!

Fotnot: Recensionen avser pc-versionen. Spelet är också släppt till Playstation 3 och Xbox 360. Senare sker även en release till Wii U.

det bästa är dock Aliens Vs. Predator (2000) 20/02 Fyran hade ju scenen med fotmassagen... Min hormonstinna tonårskropp tyckte filmen förtjänade en Oscar när jag såg den första gången. 19/02 Spelet är ganska ok jag gillar att det inte är standard health regen lite är det men endå inte=P och rustning som inte skälvlagar sig skälv. Grafiken är typ som vanligt idag pga konsoler....dålig. 19/02 Jag är med dig, kör med polarna och vi har massa skoj. Men sen verkar, imho, de flesta fps-spelare mer fixerade vid grafiken än underhållningsvärdet. Har inte stött på någon bugg, ai:n är inte dummare än någon annan ai, bara lika dum, men i slutänden... 18/02 Du kan som sagt "hacka" lite info-filer och få DX10. Det finns en tysk som släppt ett pack för att fixa det. Så det värsta är att de har stöd men gav fan i att aktivera det. Tidsbrist? (otänkbart.. 6 år, skulle inte det räcka?) Ointresse? (Kanske?) Poli... 18/02 Bra? Du spelade nog inte samma spel som vi andra. - Apful grafik som känns 8-10 år gammal - Värdelösa NPC - Osynliga väggar här och var - Kort (Drog igenom hela skiten på 6 timmar på medel) - Patetisk story Ja, värdelös är inte nog för att beskriva spel... 18/02 Är Pitchford den nya Kotick? 17/02 jag tycker oxå spelet är helt dugligt än så länge, men kör bara SOLO 17/02 Har inte läst om några värre buggar någonstans ännu. Finns det inga? Intressant. Då är det ju automatiskt omkring 10.000 gånger bättre än ett antal andra titlar som släppts de senaste åren, med LOTR: War In The North som överlägsen ledare av den flocken... 16/02 Oktober demot måste ju vara fejk: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g1orK2qj_9k https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6lGXDM3LGnk 16/02
Skicka en rättelse