Ljud åt allt och alla

Simon (Xbox360):

Bethesda har inte bara lagt ner mycket tid på grafiken utan spelets ljud och musik har uppenbarligen också haft hög prioritet. Det kanske mest påtagliga är det faktum att alla karaktärer har fått en röst, det är alltså inte som det är i många andra rollspel att enbart de allra viktigaste karaktärerna har en egen röst och resten endast får en textremsa. Visserligen är det självklart så att alla karaktärer inte har en unik röst, samma skådespelare har fått ge rösten åt ett flertal av dem, men likväl är det imponerande.

Övriga ljudeffekter håller ingen högre klass utan fyller sin funktion utan att glänsa på något sätt eller vis. Bättre står det då till med musiken som gör sitt för att höja stämningen i spelet. Visserligen är det inte någon musik som du lägger på minnet, men jag har efter ett 30-tal timmars spelande inte känt någon tillstymmelse av att störa mig på den vilket för ett spel av Oblivions längd är ett väldigt gott betyg.

Mikael (PC):

Ljudet och musiken i Oblivion ligger högt, men det som mest imponerar är att de spelat in ljud för precis allt karaktärerna säger. Det är svårt att säga vilka ofantliga mängder ljudklipp detta måste innefatta, men när man börjat spela så förstår man svårigheten i det ganska snart. Förutom alla fraser alla karaktärer som ingår i olika äventyr måste ha, sprids dessutom dina och andras bravader ryktesvägen. Med andra ord om du utfört ett stordåd har snart en massa personer över hela landet sina egna åsikter om detta. Självklart är det ofta samma röst till olika karaktärer, men det är faktiskt inget man märker eller stör sig på.

Ingen konsol eller PC-portning

Simon (Xbox360):

När Morrowind släpptes till Xbox var det en rak portning, de hade anpassats det minsta till att passa konsolens handkontroll och det märktes. Spelet blev trots det en hit på Microsofts maskin vilket säkerligen gav Bethesda än mer motivation till att göra Oblivion en ännu bättre upplevelse på Xbox 360 och i stort har de lyckats väldigt bra med detta. Menysystemet, som kanske är den del som måste anpassas mest, fungerar nu riktigt bra och även om det givetvis tar länge tid att manövrera runt med handkontroll än mus och tangentbord så blir det aldrig något irritationsmoment.

Däremot kan din karaktärs rörelse kännas både väldigt sladdrig och stel. Sladdrigheten blir uppenbar så fort du hoppar, luftkontrollen är tagen till en nivå som vida överstiger den du har i till exempel Quake eller Unreal Tournament, du kan således gör en vid cirkel eller byta riktning ett par gånger i luften. Stelheten gäller främst striderna som känns lite väl enkla, även om de är betydligt bättre än spel där karaktären gör allt jobb. Nu blir det mycket av den här varan: Slå ett slag, backa, låt motståndaren slå ett slag i luften, fram ett steg, slå ett slag, osv. Lite mer frihet och framförallt fler möjligheter kring stridssystemet hade verkligen inte skadat.

Mikael (PC):

Kort och gott kan jag börja med att säga att Oblivion inte är en portning från ett konsolspel. Med andra ord går jag inte alls in på hur pass mycket från konsolstyrningen som finns kvar. Oblivion är sett ur ett styrningsperspektiv snarare en förstapersonsskjutare än ett vanligt rollspel. Man ser oftast världen genom sin karaktärs ögon och det ligger relativt mycket skicklighet bakom striderna. Pilar måste träffa motståndaren och slag träffar inte olika mycket beroende på din karaktärs skicklighet. Men hur mycket skada man kan åsamka motståndaren beror självklart mycket på vilka vapen du har tillgång till och din karaktärs stridsnivå.

Jämför man stridsmöjligheterna med ett förstapersonsäventyrsspel känns möjligheterna kanske för få. Man kan slå och blockera slag och få tillgång till ett fåtal specialrörelser. Oftast är det ganska rättframt att blockera, slå, blockera slå och så vidare. Jämför man det däremot med andra rollspel så föredrar jag klart Oblivions modell. Visst skall skada och skydd bero på hur utvecklad ens karaktär är, men det är skönt att det ligger en viss skicklighet i striderna så man faktiskt har något att bli bättre på.