Lego är idag ett välkänt inslag i spelvärlden. Oftast rör det sig om enklare plattformande där byggandet begränsas till att endast hålla in en knapp. Men med tanke på hur många olika titlar det finns är det otroligt få där man tillåts att bygga något. Lego Bricktales bryter nästan helt mot det konceptet och låter pusslandet och det faktiska byggandet ta mest plats. Det känns nästan lite konstigt att det här spelet inte gjorts tidigare.

Spelet börjar med att du får ett brev från din morfar som visar sig vara både ett vetenskapligt geni och ägare av en gammalt nedgånget nöjesfält. Han behöver din hjälp. Gubben har lyckats skapa en portal som gör det möjligt att färdas vart som helst på ett ögonblick, men morfaderns besatthet av sitt forskande har gjort att underhållet av nöjesparken eftersatts och nu hotas av nedstängning. Det är nu upp till dig och din morfars robotkompanjon Rusty att rädda nöjesfältet.

Ett Legopsel med resande och byggande, som till och med låter Lego - mmm...

För att lyckas krävs det mängder av universums mest kraftfulla energikälla - glädjekristaller, som enklast utvinns genom att hjälpa Legogubbar i nöd. Tack vare portalen är restiden obefintlig så det är bara att ge sig ut bland de olika Legovärldarna för att samla ihop tillräckligt många av de värdefulla kristallerna.

"Bitarna ser ut precis som de ska"

Spelvärldarna består av flera fantastiskt färgsprakande och livfulla dioraman där allt är gjort av Lego, till och med dammet som rörs upp av dina fotsteg - och bitarna ser ut precis som de ska. Allt sker till toner av mysig men i längden rätt tråkig musik, men resten av ljudeffekterna sitter som en smäck. Det rasslar och klickar på ett sätt som kommer att framkalla gåshud av nostalgi hos många. I varje scen gäller det att jaga rätt på nya pussel och karaktärer att bistå. I det här läget har du inte kontroll över kameran, men som tur är går det att pausa, zooma ut och vrida världen för att kunna hitta alla hemligheter.

När du dyker in i ett pussel förflyttas perspektivet till ett byggläge, en öppnare yta där du får full kontroll över kameran. Du kanske behöver bygga en bro, designa ett katt-träd eller omorganisera skyltningen i en butik. Till din hjälp har du ett begränsat antal bitar, en angiven yta och vissa ankarpunkter som du måste utgå från. Det gäller att tänka både logiskt och kreativt, är du en erfaren Legobyggare har du redan lite försprång.

Själva byggprocessen är ganska intuitiv och du flyttar enkelt runt klossarna för att bygga dig förbi problemen. Visst blir det lite bökigare med mer komplexa pussel och ibland är det svårt att passa in bitarna exakt där du vill, men ingenting blir ohanterbart. Ska sägas att jag spelat på pc med mus och tangentbord, hur det fungerar med handkontroll låter jag vara osagt. När du testat och klarat utmaningen kan du välja att bygga igen med obegränsat antal bitar plus extra klossar i ett sandlådeläge. Extra kul blir det när ditt bygge faktiskt syns i världen precis som du satte ihop det.

Det märks att utvecklarna Clockstone har en hel hög av Bridge Constructor-titlar i ryggen och att dom har gjort en hel del fysikcentrerade pussel tidigare. Upplägget är snarlikt och det byggs passande nog också en del broar under spelets gång.

"Du kommer behöva återvända till spelet för att kunna samla och se allt"

När du lyckats hjälpa tillräckligt många karaktärer i ett scenario materialiseras en kristall och det är dags resa tillbaka till morfar för att laga parkens attraktioner - som du självfallet får du vara med att designa.

I sann metroidvania-anda uppgraderas Rusty med nya förmågor som gör det möjligt att nå tidigare otillgängliga platser. Där kan du bland annat samla på dig små Legodjur som vissa karaktärer efterfrågar eller hitta lokal valuta som kan användas för att köpa nya utstyrslar eller klossar. Redan från start är det tydligt att du kommer behöva återvända till spelet för att kunna samla och se allt.

Många uppdrag är intressanta och putslustiga men ibland blir det ett onödigt flängande fram och tillbaka. Utvecklarna driver med hur dumma fetch quests kan vara, men ironiskt nog är dom inte så mycket bättre själva. Tidvis är det också svårt att förstå vart man ska gå eller exakt vad som förväntas av en. Jag upplever dessutom en rätt ojämn svårighetsgrad på pusslen. Vissa är busenkla, samtidigt som andra är väldigt komplexa och frustrerande.

Sammanfattningsvis är detta ett solitt och mysigt pusselspel med glimten i ögat. Lego Bricktales är både meditativt och småputtrigt men ibland onödigt frustrerande.

Fotnot: Testat på pc. Lego Bricktales är släppt till pc, Playstation, Xbox och Switch.

Lego Bricktales