På ECTS-mässan i London för fyra år sedan bjöds undertecknad på uppvisning av ett kommande onlinerollspel från den norska uppstickaren Funcom. Planerna för Anarchy Online var ambitiösa och utvecklarna upp över öronen positiva - och visst såg det lovande ut. Men sommaren året därpå kom verkligheten ikapp både Funcom och oss frustrerade betatestare när spelets problemfyllda sjösättning genomfördes. Nu är det dags för mig att ge det en ny chans i och med senaste expansionen; Alien Invasion.

De stora dåtida nymodigheterna i Anarchy Online var den futuristiska spelmiljön och möjligheten att använda handeldvapen i ett MMORPG. Fast hur mycket de som var med i det tidiga stadiet än försökte gilla vad de såg så förstörde det veritabla bugghelvetet upplevelsen för de flesta. Men ungefär ett år efter premiären hade Anarchy Online förbättrats så pass mycket att rapporterna därifrån pratade om ett riktigt spelbart och häftigt MMORPG. Fast många spelare hade då sedan länge gett upp och fastnat för andra titlar, exempelvis Dark Age of Camlot som släpptes några månader efter AO.

Med Anarchy Online - Alien Invasion ämnar Funcom att locka både nya och nygamla spelare. Paketet innehåller även originalet och expansionen Notum Wars, så inget ytterligare behöver inhandlas för att sätta igång att spela. Det handlar fortfarande om kampen mellan storföretaget Omni-Tek, som kontrollerar spelvärlden Rubi-Ka, och rebelliska klaner. Men nu blandar sig fler in i leken - och de kommer uppifrån.

Två stora nyheter

Alien Invasion stoltserar med ett nytt spelområde för nybörjare. Där serveras allt som behövs för att komma igång på ett för spelgenren attraktivt sätt. Rymdskeppet som ska ta dig till Rubi-Ka blir anfallet och kraschlandar på en utpost. Där kan du i lugn och ro utföra lätta uppdrag som gör dig bekant med spelets funktioner och jaga smådjur för att ta dina första levlar. När du känner dig redo för tuffare tag så kan du bland annat hjälpa en ledargestalt, vars svar på sin politiska tillhörighet är ytterst diffusa, att slåss mot en styrka av rymdvarelser i full färd med att invadera utposten.

Men i stora drag så tillför expansionen två saker; möjligheten för spelare att bygga städer och att dessa attackeras av rymdvarelser. Trots det som gjorts för att det ska vara roligare och enklare för nybörjare att komma igång så är det egentligen bara erfarna spelare som har någon verklig glädje av det som expansionen tillför. Dels är det dyrt att bygga och utan att tillhöra ett gille som har råd är du ställd utanför, sedan är det rent självmord att försöka vara med och försvara en stad för en liten gröngöling.

De flesta datorkontrollerade karaktärer är riktiga pratkvarnar. Intrigen i spelet är verkligen utöver det vanliga när det gäller massiva onlinerollspel och det gör sitt åt inlevelsen för den som orkar hänga med. Nu inkluderar handlingen så klart även det ständiga hotet från rymden. Men det kan bli väldigt mycket pladder på en och samma gång mellan varven, vilket kan avskräcka från förkovring i allt som berättas. Alien Invasion inkluderar också en ny sorts erfarenhetspoäng (alien experience), nya vapen, rustningar och andra attiraljer.

Attacker från rymden

Städer kan endast grundas av gillen, alltså bestående organisationer av spelare - men det är dyrt. Bara marken att bygga på, som kan variera i storlek, kostar flera miljoner krediter. Det finns olika typer av byggnader och användningsområden för dessa. De som har tillräckligt hög rang i gillet kan också köpa föremål att piffa upp kvarteren med.

Det viktigaste för en stad är en manick som gör den osynlig för rymdvarelserna, för attackerna sker helt slumpvis mot städer som är synliga. Anfallens storlek är beroende av hur pass kraftfulla spelare som befinner sig i staden för tillfället. Om den första anfallsvågen är på tok för enkel för de försvarande spelarna så blir nästa våg tuffare.

Åsikterna bland spelarna går brett isär. Vissa anser att attackerna kommer alldeles för sällan med följd att halva gillet kan samlas för att kriga en kväll utan att något händer. Andra tycker de sker för ofta och är oroliga för att deras stad ska demoleras under tiden de inte spelar. Själv överlåter jag dylika orosmoment åt de som spelar Anarchy Online flitigare än jag. Säkert är dock att Funcom fortfarande finslipar expansionen.

Motstånd belönas

En invasion avslutas med att rymdmonstrens moderskepp uppenbarar sig över staden. För att få slut på eländet måste försvararna bege sig till skeppet och ta död på dess befälhavare innan det återvänder ut i evigheten.

Lyckade segrar över invasionstrupperna och erövringar av moderskepp belönas med "alien experiance". Med hjälp av denna erfarenhet kan spelarna skaffa sig en ny typ av färdigheter kallade "alien perks". Ännu en bonus av att slåss mot rymdvarelser är de prylar som kan plockas från de objudna gästerna. Av dessa kan nya kraftfulla vapen och rustningar tillverkas.

Framtiden är gammal

Om det låga systemkravet inte redan skvallrat, så märks det direkt vid skapandet av karaktären att grafikmotorn är påtagligt föråldrad. Inga förbättringar på det området har gjorts, även om de modeller och texturer som tillkommit i och med Alien Invasion ser bra mycket bättre ut än originalets. Men det är fortfarande kantigt, sparsmakat på detaler och rent utav trist att titta på för den kräsne. Det har trots allt hänt en hel del sedan utvecklingen av spelet påbörjades i slutet av 90-talet. Medan det äldre EverQuest och lika gamla Dark Age of Camelot fräschats upp visuellt i flera omgångar så ser AO i stort sett ut som när det släpptes.

Men den som gillar att spöka ut sin karaktär får en bra mycket större garderob till sitt förfogande. Hur fantasifullt det nu kan bli på en kantig kropp med ett platt ansikte. Små humoristiska husdjur, "leets", är också en nyhet. De har olika stridsfärdigheter och namn som Invaleet, Deleet och Athleet. Möjligen bra som en hjälpande hand för nybörjaren, men för den erfarne fungerar de nog mest som ett kortlivat skämt.

Slutsats

En bra expansion för existerande spelare, utan tvekan. Med utökade spelmoment, mängder av nya föremål och uppdrag. Men utan en spelmotor som fräschats upp till nuvarande standard så lär Anarchy Online få det svårt mot dagens konkurrenter i kampen om nya spelare - trots att det för övrigt är både djupgående och välgjort. Ska vara de som letar efter något att spela online på en äldre dator då. Ett minus också att expansionen Shadowlands inte finns med i paketet. Med en komplett samling hade det varit mycket spel för pengarna i en och samma kartong och antagligen mer lockande. Det krävs massor av speltid för att kunna glädjas åt de stora nyheterna i Alien Invasion - tid som undertecknad istället kommer att spendera på ett modernare futuristiskt onlinerollspel, vilket om någon vecka expanderas till att även bli en rymdflygsimulator.

Testat på:

P4 3.0 GHz
GeForce FX 5950 Ultra
1024 MB RAM

Skicka en rättelse