När Ghost Recon Advanced Warfighter (GRAW) dök upp på pc i maj 2006 fick det ett ganska svalt mottagande. Personligen tröttnade jag fort på spelet men imponerades av grafiken, fysiken och de väldiga miljöerna.

Nu är våra svenska utvecklare GRIN tillbaka med uppföljaren till det redan nämnda spelet. Och så här i efterhand med en uppföljare i min hand kan vi nog också erkänna att ettan blev en hyfsad succé trots en del klagomål från både recensenter och spelare.

Storyn i GRAW 2 är som följer. Du, i rollen som veteranen kapten Scott Mitchell, är tillbaka med dina kompanjoner i det amerikanska elitförbandet Ghost. Handlingen tar vid där den slutade i det första spelet i serien, det vill säga i ett oroligt Mexiko år 2013. Denna gång har det dock gått riktigt illa då de mexikanska rebellerna har kommit över pakistanska kärnvapen som de hotar att skicka iväg mot amerikanska städer.

Mitt starkaste intryck från den förra upplagan av GRAW var introduktionen i samband med det första uppdraget. Utsikten var helt makalös. Vyn över Mexiko City var något jag aldrig skådat tidigare i ett spel. Väl nere på marken började jag dock se motorns, eller rättare sagt, banbyggarnas begränsningar, men mer om det senare.

Det första uppdraget i GRAW 2 är dock inte lika spektakulärt. Du landsätts med helikopter i en mexikansk bergsby där ditt uppdrag är att neutralisera rebellernas artilleri i området. Med avsaknaden av pompa och ståt i inledningsfasen inleds så spelet. Att komma in i det är busenkelt. Till ditt förfogande har du tre ghosts som var för sig är specialiserade inom till exempel prickskytte eller understöd.

Lättstyrt

- men inte utan problem

För att styra dina kompanjoner finns ett snillrikt kontrollsystem som är väldigt enkelt att använda. Med hjälp av scrollhjulet kan du antingen välja hela din styrka eller enskilda soldater och beordra dem att utföra diverse handlingar. Enkelheten har två sidor, dels är det väldigt simpelt att använda men det är samtidigt alldeles för begränsat. Du kan till exempel inte beordra dina mannar att huka sig eller ta skydd. Problemet löses till viss del av den taktiska kartan där du med högre noggrannhet kan styra och ställa på det digitala slagfältet. Trots sin enkla uppbyggnad har dock den taktiska biten i GRAW 2 ett par rejäla missar.

När de taktiska elementen näst intill försvinner på grund av dess begränsningar kan man ju alltid hoppas att den artificiella intelligensen blir räddningen. Tyvärr har även den ett par allvarliga fel. Även på den högsta svårigheten slutar aldrig dina egna mannars dumdristighet, fiendens pricksäkerhet och cynism att förvåna. Lyckligtvis kan du styra dina soldater någorlunda dit du vill men det hindrar dem inte från att springa fast bakom all bråte som finns utspridd lite varstans på slagfältet.

Tidigare nämnde jag mina invändningar på banornas utformning i det första GRAW. Olyckligtvis lider uppföljaren av samma problem. Trots imponerande fysik, enorma ytor och fina texturer är de förvånansvärt stela och tomma. Du kan inte öppna dörrar eller interagera med omgivningen på andra sätt. Du har bland annat ett prickskyttegevär till ditt förfogande som begränsas av spelmotorn. Fienden syns nämligen inte på hur långt avstånd som helst, vilket gör mycket av meningen med ett kikarsikteutrustat gevär går förlorad.

Föregående Nästa
Bara skummat igenom alla replies, men är coop lika sugit som på 360? Man ser första person, kan inte trycka sig mot väggar o liknande, känsla var helt bortblåst. 12/08 Det är inte ett puckat svar, men din post säger en del om dig. Vet inte hur mycket eller lite du kört, men jag har kört fram till sista banan och kan säga att det är långt trevligare att ha denna sorterns AI än en som skall försöka leta upp sina egna... 11/08 Ni med riktigt bra cpu och grafikkort bör kolla in den här tråden http://www.ghostrecon.net/forums/index.php?showtopic=45474 Den visar hur man aktiverar physx fysik utan fysikkort. Det är riktigt läckert, dock så orkar min x2 3800+ processor inte med... 10/08 Får aldrig flyt i spelet, spelar ingen roll vilka inställningar. Har patchat och allt hackar lika mycket i high osv, 1280x1024 som på lägsta möjliga inställningar och upplösning. 06/08 Heja chopsticks! 05/08 Krashar alldeles för ofta. AI:n är skrattretande och skillnaden på de olika vapnen i arsenalen är alldeles för liten. Uppdragen fantasilösa och upprepar sig hela tiden. Klart roligaste är att smyga runt solo med sniperbössan, trots att räckvidden begrän... 05/08 Jo, det är ju förbannat smidigt att sikta på folk när man ser sig själv stående i vägen för synfältet. Right. 360-versionen är arkadvarianten, medan PC-versionen är den taktiska pangaren. För casual gamers är säkert arkadvarianten att föredra. Smaken... 04/08 "The choice was made to be clear - you cannot have both an AI that acts all on its own and also obeys your command to 100%." Tramsigt, det är var soldats egna uppgift att söka skydd och finna bättre eldställningar, detta är inget som ett gruppbefäl skal... 04/08 Precis, och att beordra dina män att ta skydd är väl inte heller så svårt. Det är ju bara att flytta dem bakom en vägg eller bil. Däremot kan de inte ta skydd automatiskt. Varför kan ni läsa här (http://www.ghostrecon.net/forums/index.php?s=&showtopic=4... 04/08 Detta stämmer inte, det är bara att beordra mannarna att köra "Recon" så kör dom hukat, iaf i demot. 04/08
Skicka en rättelse