Spelet tar sin början i ett litet café i det ockuperade Frankrike under andra världskriget dit spelaren sökt sig för att träffa en gammal vän som gömmer sig för nazisterna. När du väl träffat din vän avslöjar han en fruktansvärd hemlighet och att nazisterna är honom hack i häl. Precis när allting börjar bli spännande stormar Gestapo in och kastar dig och din vän i fängelse. Det är nu som det riktiga äventyret börjar. Dialoger, musik och ljud är mycket bra komponerat. Trots att tyskarna inte pratar tyska utan germlish eller vad man ska kalla det förstör det inte atmosfären speciellt mycket.

Karaktärer

Som karaktärsval kan spelaren välja mellan Strongman, Intellectual eller Thief. Strongman använder sin råstyrka för att ta sig fram och förbi mellan fiender och föremål som står i vägen, Intellectual använder sig av sin höga intelligens för att lösa enkla problem med svåra lösningar, Thief till sist använder sig av klåfingrighet och smygande för att ta sig förbi hinder. Det finns sju stycken olika attribut - styrka, intelligens, uthållighet, smidighet, karisma, snabbhet och tur som går att justera efter eget tycke.
Rollspelsdelen och de olika egenskaperna handlar mest om vilken typ av karaktär man valt. Till exempel, i början av spelet sitter man fast i sin cell och helt beroende på vilken hjälte man valt finns det olika vägar att lösa problem. Strongman behöver t.ex. bara använda lite övervåld mot celldörren för att den ska ge vika, Thief-klassen i sin tur får dyrka upp celldörren.

Gränssnittet

Another Wars gränssnitt är av den vanliga typen i rollspel, d.v.s. allting styrs med musen ur ett isometriskt perspektiv. En sak som underlättar spelandet är att muspekaren alltid ändras beroende på vad man flyttar den över, t.ex. om man flyttar den över ett objekt som ligger på marken blir muspekaren automatiskt ett förstoringsglas, vilket är ett stort plus för nybörjare som jag själv.

Slagsmål

Thief-klassen blev mitt val när jag spelade spelet för första gången. Beväpnad med en kökskniv lyckades jag döda ett antal vakter innan det blev riktigt svårt. En Gestapo-officer och två beväpnade vakter anföll mig samtidigt och de flesta kan nog säga att det blev en ganska ojämn batalj. Jag låg död i mitt eget blod men tack och lov kan man spara. Det var bara att ladda upp den senaste sparade spel och göra ett nytt försök. Med nytt mod och ny taktik lyckades jag bättre, jag fick ta dem en och en och nu var det deras tur att möta döden.

Humor

Trots att minnerna från andra världskriget lever kvar i många har utvecklarna inte valt allt göra spelet alltför dystert och mörkt har de lagt i en stor portion humor - till och med i instruktionsboken. Den som upplevt Fallout-serien och dess bisarra humor kommer att känna igen sig.

Vapen

För alla vapenfetischister finns det mängder med vapen att dregla över. Med pistoler som Parabellum P98, och Walther PPK och gevär som Mauser 98K är nog tillräckligt för att göra alla vapentokar varma i kläderna.

För alla Fallout-fans som väntar på en uppföljare kan det här vara ett perfekt RPG. Det har både humorn och ungefär samma svårighetsgrad som Fallout. Det enda negativa jag kan säga om Another War är de aningen svåra striderna som kan göra spelupplevelsen lite sur. Det gäller att spara ofta, efter varje dödad fiende är att rekommendera. Another War är ett givet köp för alla äventyrslystna spelare.

Intel P4 2,4GHz
Geforce 3 64MB