Fransmännen hos #Ubisoft har utannonserat det kommande strategispelet #R.U.S.E. till pc, Xbox 360 och Playstation 3. Spelet utspelar sig i andra världskrigsmiljö och utvecklas av #Eugen Systems som tidigare stått för bland annat #Act of War: Direct Action. Det som ska sälja Ruse är den nya IRISZOOM-motorn spelet bygger på, som kommer låta spelarna zooma in och ut över kriget med en (påstås det) hittills helt oöverträffad skala.

Ubi själva beskriver stridandet som ett "krig i uppfattningsförmåga, där förmågan att lura och missleda fienden avgör om du är framgångsrik". Fiendeenheter kommer alltid vara möjliga att lokalisera, men kruxet är att du inte vet vilken typ av enhet det är, samt vilken (av flera olika) taktiska fördelar som din motståndare valt innan själva striderna påbörjats.

Ruse är under utveckling med pc som "lead platform", ett tilltag man inte hör så ofta om längre. Pc-spelare kan därmed vara säkra på att få ett pc-anpassat gränssnitt med alla de bekvämligheter som det innebär. Hur kontrollen kommer fungera till konsolerna är tills vidare oklart.

Ubis marknadschef, John Parkes, vill sticka in några ord och hajpa er några kilo till.

Med Ruse, skakar Ubisoft återigen om en genre, och erbjuder ett realtidsstrategispel med en tvist som kommer upphetsa spelarna. Ubisoft är kända för innovation och Ruse fortsätter den traditionen, genom att erbjuda de mest kolossala och detaljerade kartorna någonsin i ett realtidsstrategispel. Spelarna kan utforska kartorna via Iriszoom-motorn, som tillhandahåller en luftburen, mjuk interaktion olikt allt annat som kommit tidigare.

<embed src="http://videomedia.ign.com/ev/ev.swf" flashvars="isStandAlone=true&highRes_ID=2797742&lowRes_ID=2797737&object_ID=14333389&downloadURL=http://pcmovies.ign.com/pc/video/article/966/966182/ruse_trl_gdc_032509_flvlowwide.flv&allownetworking="all%"" type="application/x-shockwave-flash" width="433" height="360"></embed>