Under sina dryga 15 år i branschen har #Bioware blivit synonyma med fantastiska äventyr och spelupplevelser få andra studior kan leverera. Idag utgör de också #Electronic Arts ryggrad vad det gäller rollspel och inom kort släpper de sin största titel hittills, #Star Wars: The Old Republic. Vi träffade grundarna Ray Muzyka och Greg Zeschuk på Gamescom.

Doktorerna framför sitt största projekt hittills. Ray Muzyka till vänster, Greg Zeschuk till höger.

Deras spelutvecklarkarriär startade redan 1995 när de tillsammans med en tredje person beslöt sig, trots att de var nyexaminerade läkare, att starta en studio. Det låter som en ganska märklig spårväxling och hade någon sagt till dem att de år 2011 skulle ha över 20 spel bakom sig, inklusive några av de mest älskade rollspelen någonsin, hade de förmodligen kontrollerat att läkarspriten fortfarande var inlåst. Greg Zeschuk förklarar.

– Spelutveckling var alltid en hobby och en passion, något vi gjorde för nöjes skull. Vi trodde aldrig att det fanns någon karriär i det så istället valde vi den traditionella vägen genom universitetet och läkarlinjen. När vi väl insåg att det kanske gick att försörja sig på det var valet enkelt.

Och karriär gjorde de. Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic, Mass Effect och Dragon Age är spelserier som gör rollspelsälskare knäsvaga, och hur många gånger har inte det förstnämnda spelet utsetts till tidernas bästa pc-spel?

Zeschuk erkänner dock att han till en början inte alls var säker på framgångarna.

– Jag tänkte hela tiden att om vi misslyckas så kan jag i alla fall gå tillbaka till läkaryrket. Fast min egentliga flyktplan var såklart att leva på min frus inkomster, skämtar han.

– Jag tänkte aldrig så, inflikar Muzyka, men jag funderade aldrig å andra sidan inte på att bli läkare utan sökte bara en utbildning.

– Men du har ju behållit din läkarlicens under alla dessa år, säger Zeschuk. Var inte det en del av din flyktplan?

– Nej, den har jag bara så att jag kan skriva ut recept på någon kräm när vi turistar i någon karibiskt land och får utslag, kontrar Muzyka.

– Opiumkräm?, skrattar Zeschuck som tycks vara den mer gladlynte av de två.

Baldur's Gate blev den första i raden av succéer

Medan hamburgervändande är en mer normal backup kan man förutsätta att deras ängslan (i alla fall Zeschucks) måste ha försvunnit ganska snabbt. Redan med Biowares andra spel, Baldur’s Gate från 1998, nådde de stor kommersiell framgång då det sålde två miljoner enheter världen över. Serien i sin helhet, med den första expansionen samt uppföljaren med tillägg, har sålt över fem miljoner exemplar. Augustine Yip, den tredje grundaren, hade dock lämnat företaget redan året innan för att återgå till läkarkonsten. Vi undrar om han ångrar sig.