Med största sannolikhet en stor överrasking för många, men för de som har kvar sitt hjärta hos LucasArts klassiska äventyrsspel finns det nog få spel som lockar lika mycket som A Vampyre Story. Spelet utvecklas nämligen av Autumn Moon som till stor del består av en rad före detta LucasArts-anställda med bland annat Monkey Island och The Dig på meritlistan. Spelet följer också den gamla skolan med en färggrann och stilsäker grafik, "peka-och-klicka"-mekanik, originell handling, skruvade karaktärer samt den humor som genren till stor del saknat sedan LucasArts övergav äventyrandet.

Turerna kring Richard Garriots och Starr Longs Tabula Rasa har varit många, men efter visningen på E3 2006 tycks de äntligen vara ordentligt på gång. Spelet utspelar sig i en sci-fi-värld och försöker blanda de intensiva elementen från en actionpangare med de sociala aspekterna hos ett MMORPG och du kommer både få spela igenom dedikerade instanser samt möta andra spelare i en öppen värld. Det kanske mest anmärkningsvärda är dock Tabula Rasas fokusering på action och försöket att göra själva spelandet mer engagerande och utmanande. Normalt sett ligger underhållningsvärdet i MMORPG:s i jakten på en ny level eller ett bättre vapen, något som ofta är väldigt tidskrävande men Tabula Rasa ska däremot kunna avnjutas i kortare men mer adrenalinframkallade sessioner. Lyckas de med detta kan det bli något alldeles extra och vi som inte riktigt har tid för andra MMORPG:s håller tummarna.

I år är det äntligen dags, GSC Game Worlds actionpangare kommer att se dagens ljus och det bara fyra år för sent. Visserligen har det skalats ner en hel del då det visade sig att ambitionsnivån var något för hög och rent visuellt ser det inte alls lika imponerande ut nu som för fyra år sedan. I ärlighetens namn ser det alltmer ut som en "vanlig" förstapersonspangare, men trots det kan vi inte annat än se fram emot att få springa runt i den vidsträckta och troget återskapade miljön kring Tjernobyl och dess övergivna kärnkraftsreaktorer.