Ubisoftmontern på årets Games Convention var riktigt full. Om det berodde på klantighet från kostymerna eller det faktum att varenda Ubisoftanställd norr om ekvatorn verkade sitta i montern och dricka drinkar låter jag vara osagt, men trängseln var påtaglig. Journalister förekom i massor och alla försökte de komma förbi varandra till utställningar i monterns olika mötesrum. Visningarna var precis sådär opersonliga som det blir när konceptet "ju fler desto bättre" får vara vägledande. Men med Ubisofts imponerande titeluppställning i höst är det inte så konstigt att montern var välbesökt. Vi tittar på titlarna en i taget.

Brothers in Arms: Hell's Highway

Vi möts direkt av två kändisar i spelsammanhang: Randy Pitchford och Col. John Antal, båda från Gearbox och båda klädda som typiska amerikaner. John Antal kallas The Colonel (översten) inte bara på grund av sitt respektingivande utseende utan främst för att han faktiskt är pensionerad överste från den amerikanska armén. De vanligtvis tjattriga tyska journalisterna tystnar direkt när han börjar tala och en britt som uppenbarligen träffat översten tidigare svarar ”yes, sir” när han får en fråga. Innan visningen börjar måste vi tillsammans få upp moralen, tycker översten. Han får oss därför att samstämmigt skrika ”hooorahh” så att plywoodväggarna skälver.

Randy Pitchford låter tanig vid överstens sida, men det märks vem av dem som är den riktiga gamern. Upphetsad över att spelet nu utvecklas för nästa generations plattformar, till skillnad från tidigare Brothers in Arms-titlar, som utvecklats förutom till pc även till Xbox och PS2, talar Pitchford om fotorealism. Ingen av de samlade journalisterna säger något när spelet börjar visas på en Xbox 360, trots att grafiklaggen är enorm. Mest på grund av att överste Antal fortfarande står och spänner musklerna vid skärmen.

Brothers in Arms: Hell's Highway är baserat på Unreal Engine 3, vilket innebär att det finns mycket ögongodis att ta fram. Detta faktum verkar dock Gearbox helt ha missat och det vi får se ger ett mestadels mediokert intryck. Randy Pitchford sitter hela tiden med ett stort leende på läpparna och pratar om hur man nu kan ha speciella grupper, som bazooka- och maskingevärsteam, och översten flikar ibland in med historiska inblickar över hur Operation Market Garden, som spelet kretsar kring, såg ut i verkligheten när det begav sig. Hell's Highway var en viktig väg för förnödenheter kring vilken många intensiva strider ägde rum.

Genom en deal med den brittiska regeringen har utvecklarna fått ut fotografier från holländska Eindhoven som det såg ut under kriget. Vi får dessutom se huvudpersonen i föregångaren, sergeant Joe Hartsock, som en slags sidekick. Hartsock leder ytterligare en styrka vilken du ofta får nöjet att samarbeta med. Du själv spelar återigen Matt Baker, karaktären från det första spelet.

Dark Messiah of Might & Magic

I rummet bredvid översten och Randy Pitchford var det Dark Messiah som skulle visas. Lite för dåligt påläst visste jag knappt vad jag hade att vänta mig men det tog inte många sekunder innan sanningen uppenbarade sig med all önskvärd tydlighet. Svärd i sourcemotorn. Äntligen!

Might & Magic-temat gör sig fort påmint. Allt eftersom du utför nyckelåtgärder får du talangpoäng. Dessa kan sedan distribueras ut bland dina färdigheter på typiskt rollspelsmanér och du väljer själv om du vill inrikta dig på magi, närstrid eller smygande i dunklet. Ungefär tio till tolv speltimmar uppskattade designern att spelet tar att komma igenom, må hända lite snålt tilltaget.

När Source-motorn visades i Half-Life 2 blev den knappast känd som begränsande och det märks att Dark Messiah-kodarna har kunnat dra nytta av bland annat fysiken. I striderna mot de fiender som ställer sig i din väg kan du ta hjälp av din omgivning. Pröva att kasta en låda på en vakt så han faller omkull, sparka in honom i en öppen eld eller nåla fast honom mot spikar som lämpligt nog står ut från väggen. Den som spelat warrior-klassen i World of Warcraft känner igen sig då Dark Messiah innehåller ett motsvarande adrenalinkoncept, ju mer du slåss och vinner desto starkare blir du. Dark Messiah of Might & Magic är i skrivande stund planerat att släppas i oktober i år.