Framtiden för pc:n som spelplattform

Nvidia bland sponsorerna

Avslutningsvis tog trion upp den ständigt närvarande frågan om pc - är den på väg att tappa greppet som främsta spelplattform eller är läget stabilt? Som svar på detta lyftes socialt spelande fram som en av räddningarna, närmare bestämt onlinerollspel och andra genrer där kommunikation utgör en stor del av spelandet. En annan synpunkt var jämförelsen mellan bärbara datorer och Playstation Portable, där den förstnämnda lyftes fram som ett alternativ kraftfullt nog att krossa motståndet. En saker är säker: pc:n kommer inte försvinna. Frågan om pc:ns kvarstår likväl. Men i nuläget finns ingen annan renodlad multimediemaskin, vilket kanske borde vara utgångspunkten för vidare diskussioner.

På golvet

Vinnande leende

På mässgolvet stötte jag på Rasmus Jørgensen från den danska indie-utvecklaren 3 Lives Left. Det lilla företaget vann 700.000 kronor avsedda för att färdigställa en demo av #The Ark, ett postapokalyptiskt MMO som bäst beskrivs som en blandning av #Laser Squad och #Fallout 2 - med vrickad grafik. När jag talade med honom i telefon dagen innan berättade han att de inriktar sig på gamers som har minst en skruv lös. Tack för att du tänker på oss, Rasmus.

Rock Band!

Jag mötte också två kringresande danskar: Nevin Eronde, 34-årig frilansande ljuddesigner och 31-åriga Thorbjørn Sørensen från Danmarks designskola. Thorbjørn är lycklig vinnare av en importversion av Rock Band - japp, det spelet. Givetvis till de förbipasserandes förtret. Eronde säger att hon är lite besviken på evenemanget eftersom väldigt få nya saker visas.

- Jag förstår inte varför alla måste skryta om hur duktiga de är. Vi vet redan det, det vore mycket mer intressant att få se och höra lite nya saker.

Remedy

Thorbjørn har en mer nyfiken inställning och tycker mässan är ganska underhållande, även om han till viss del håller med.

När jag vandrar vidare passerar jag CCP och Remedy, som båda säger sig ha fått bra respons. Det gäller särskilt Career Day-delen, ett nytt grepp för mässan som alltså har gett resultat. Men jag kan inte låta bli att än en gång ta upp att alla delar av den nordiska spelindustrin borde vara här. Nu känns det som en halv mässa. Det är inte Nordic Games fel, utan sannolikt de publicister som de saknade utvecklarna arbetar för. Ingen nämnd, ingen glömd.

Huvudevenemanget

Dagens hvuudattraktion var tveklöst keynote-talet för Nordic Game 2008. Under namnet "Nordic light" framförde representanter för Remedy, CCP, Dice och Microsoft Europe definitioner, idéer - ja, kanske till och med illusioner - om vad som gör de nordiska länderna och deras spel så speciella.

Ett par tänkvärda slutsatser från debatten:

  • Skandinaver låter sina barn vara barn, vilket främjar kreativiteten.

  • Nordiska speltillverkare har utvecklats från att ge starka bidrag till demoscenen till att göra bra berättande spel.

  • Folk här gör vad de vill göra, och de har viljan att vara bäst på det.

  • Skandinaviska länder kämpar mot varandra inbördes, men uppvisar en stark front utåt när de arbetar tillsammans.

  • Internationella spelutgivare är förvånade över att det kommer så mycket starka spel från regionen.

  • Ett innovativt förhållningssätt till spel är viktigt för att locka till sig jobbsökande från andra länder.

  • Att få folk att flytta hit är ett problem - väl på plats är det inga problem. (Gör jobbintervjuerna när det är bra väder.)

  • Microsoft letar igenom regionen efter nya spelutvecklare, både nya och gamla.

  • Hög skatt och låg lön vägs upp av livskvalitén i övrigt här.

Dice, Remedy, CCP, Microsoft - modererade av Dataspelsbranschen

Hilmar på CCP Games gav en intressant synpunkt gällande storyberättande:

- Den äldsta europeiska litteraturen kommer från de isländska sagorna.

Det, om något, visar att det finns en tradition av historieberättande i vårt förflutna. Rörande Dice, som ägs av EA Games (av många ansedd som en ond kraft i spelindustrin), kan nämnas att företaget, med den relativt nya chefen John Riccitiello vid rodret, ger dem fritt spelrum att vara det företag de önskar. EA:s strategi är just den, att låta studion vara sin egen, under ett eget namn och med egna spel.

På frågan om varför några, eller rentav många, nordiska spel har svårt att nå ut till den breda massan svarade Microsofts talesperson att vi måste bli uppkäftigare och mer högljudda. Ingen lyssnar på den blyga killen. Samtliga talare höll med: det behövs mer kraft för att få större globalt genomslag. Ut med Jantelagen!

Besöket på Nordic Game 2008 kan summeras med ett citat som jag tycker är talande för var nordisk spelutveckling befinner sig i dag, och även vart den är på väg.

- Vi pratar för mycket om vad vi kommer göra, istället för att visa folk vad vi kan göra.

Vi ses nästa år, Malmö.

Mer information om mässan
Talare, dag ett och två