Men sanningen är ju att jag inte alls ser kopplingen mellan att beställa fiktiva avrättningar och använda nedsättande könsord om folk på Facebook och spelet jag gillar. Eller omvänt: Om jag fått höras talas om kampanjen, eller utsatts för den, skulle jag inte velat spela spelet. För jag skulle tagit för givet att Hitman var ett spel med hjärndöd skitaction.

Och det samma gäller affischerna i tunnelbanan; jag orkar inte mörda mig igenom ett spel bara för att befria eller hämnas någon. Det krävs mycket, mycket mer än så. Reklamen skulle haft helt motsatt effekt på mig och antagligen de flesta andra spelare som har åldern inne att köpa det.

Men är det alltså så Square Enix tänker om mig som spelare? Att det är vad jag går igång på?

Tydligen.

"Hitman väcker inte sådana känslor över huvud taget."

Jag tycker att Hitman har sina uppenbara brister och det kommer inte höra till min framtida topplista, men jag tycker också att det är ett smart spel som tar spelaren på allvar. Jag överser visserligen med diverse grabbigheter, stereotyper och sexism (jo, på det området är det nästan avtrubbning en förutsättning för att kunna avnjuta många spel), bara för att få klura ut banorna och ta mig förbi livvakterna en och en och sedan avsluta uppdragen på nästan valfritt sätt. Men ingenstans får det mig att vilja skicka en låtsasavrättning till en endaste av mina kompisar. Hitman väcker inte sådana känslor över huvud taget.

Så mycket mer än det här

Den enda som skulle fatta skämtet (för jag antar att det var så de tänkte på Square Enix, att det skulle vara lite skoj så där) är väl de som själva redan spelar eller har spelat Hitman. Och då är det väl inte mycket till reklamkampanj till att börja med?

Ofta tänker jag att fördomarna mot spel och oss som spelar ligger enbart hos betraktaren. Att de dömer oss utan att veta, utan att ens vilja förstå ibland. Många gånger utan att de har spelat ett enda spel eller ens hållit i en handkontroll.

Men ibland tänker jag att jag förstår dem lite. Att de inte behöver anstränga sig för att få de där fördomarna. Att det räcker med att de står i rulltrappan i tunnelbanan eller är på Facebook vid fel tillfälle. För då fixar ett av världens större spelföretag den saken. De betalar till och med miljoner för det.

Och får mig att känna mig dum på köpet.