Att knyta till sig nöjda kunder som stannar länge, är en av Valves grundläggande filosofier. Detta uppnår man inte genom att försöka maximera vinsten med ett spel så fort som möjligt, utan genom att först undersöka vad folk vill ha och anpassa sig därefter. Detta berättar Kyle Davis under en föreläsning.

– Vi har data som stödjer våra teorier att produkter som använder mikrotransaktioner för att maximera vinst från olyckliga spelare kommer förlora i längden, förklarar Davis.

– För att vara konkret: vi ser hellre att någon inte alls blir kund hos oss, än att de blir en olycklig kund.

Han förklarar att många mikrotransaktioner i spelindustrin går rakt emot Valves principer, och skapar osynliga väggar som spelarna måste betala för att ta sig förbi. På det sättet tjänar de pengar på spelarna utan att ge någonting tillbaka – något som alltså leder till olyckliga konsumenter och som är skadligt på sikt.

Bland annat #EA tillämpar ibland den här typen av betalningsmodell, nu senast i det omtalade #Dungeon Keeper (mobil). Vi får se om det leder till skador för företaget på sikt, eller om spelarna fortsätter att kasta pengar på sina mobiler och surfplattor även i framtiden.

Via PCgamesN.