Trots att Peter Molyneux ofta snubblar på sin egen tunga går det inte att sticka under stol med att han designat ett gäng intressanta spel under sin karriär. Sedan ett par år tillbaka driver han indiestudion #22 Cans och enligt honom själv var det ett måste för att hitta tillbaka till sin kreativitet.

– När jag var i storföretagsvärlden var jag säker. Det fanns en förutsägbarhet i mitt liv, belåtenhet, säkerhet. Alla eftersträvar det i livet men för design och innovation är det rena döden, berättade han på en GDC-presentation.

Han menar också att spelföretagen har ett kollektivt ansvar att visa vad "next generation" är, att branschen just nu lever i ett farligt vakuum - "Naturen hatar vakuum". Under resten av snacket presenterade han sin syn på hur indiestudios bör tackla spelutveckling. Steg ett är att experimentera med teknologi, i deras eget fall mobilspelet #Curiosity. Därefter byggde de ett community genom crowdfunding och fick därmed också möjlighet att i ett tidigt stadie testa deras idéer mot en liten grupp hängivna spelare.

För att nå en större publik gick de sedan över till Steam Early Access, vilket enligt Molyneux gav dem en miljon speltestare och finansiella medel att fortsätta utvecklingen. Han lyfter dock ett varningens finger mot att uppdatera för ofta, med #Godus avbröt de den veckovisa patchningen för att istället ta sig tid att designa om valda delar. Agera istället för att reagera, enligt Molyneux.

Som avslutning kommer de att göra en mindre lansering i april, bland annat i Sverige, för att kunna mäta reaktionerna på ett kontrollerat sätt. Enligt Molyneux är en av fördelarna med att vara oberoende att kunna laborera med udda finansieringsmodeller och släppscheman.

Och att undvika den kreativa döden. Såklart.