#Bioware har inte bara skapat storsäljande rollspel, såsom #Mass Effect och #Dragon Age, utan också gått i bräschen för valfrihet i sina äventyr. Såväl kön som sexuell läggning är upp till spelarna att bestämma och för Cameron Lee, producent på Bioware, är det märkligt att inte fler har samma inställning.

– Det är ett viktigt ämne som grundar sig i att leva ut fantasier. Dina fantasier kan skilja sig mot mina vad det gäller kön, sexualitet, ras, klass, hur du ser ut och andra saker. Vi kommer inte att tvinga dig att välja en fixerad karaktär [...] Varför detta är en grej [för andra] är obegripligt. Vi har tekniken, och har haft det en längre tid, så varför inte låta dina fantasier vara annorlunda?

Tidigare i år fick bland annat #Assassin's Creed: Unity kritik för att ingen av multiplayerkaraktärerna i spelet var kvinna. Ursäkten var då att det inte fanns resurser att skapa en helt ny modell, med unika animationer, något bland annat #Sunset Overdrive gjorde narr av. Samtidigt kan Ubisoft tydligen lägga 5 000 arbetstimmar på att återskapa Notre Dame.