Trots att det har gått över tre år sedan #Techland överraskade alla med sin fantastiskt stämingsfulla trailer för #Dead Island är den fortfarande makalöst bra. Och det är inte bara för att den står i en så bjärt kontrast till det faktiska spelet. Det vi möttes av ett halvår senare visade sig vara en köttig coop-fest där underhållningsvärdet låg i att hugga av zombielemmar med en machete pimpad med elektricitet. Därför kan det tyckas vara lite märkligt att man i väntan på #del två tar ett steg tillbaka, skippar multiplayer helt och istället fokuserar på en hallucinationskryddad berättelse där du hellre smyger än illa fäktar.

Bakom #Escape Dead Island står svenska #Fatshark som gjort en nästan lika oväntad resa. När jag träffade grundaren Martin Wahlund för första gången huserade de i samma Hötorgsskrapor som jätteföretaget #Grin. De hade hittat en intressant nisch där tjänade brödfödan genom att stötta andra bolag och utveckla sina egna titlar vid sidan av. När Grin gick i konkurs flyttade de utanför tullarna, tog med sig de bästa kodarna och parallellt med multiplayerfokuserade actiontitlar utvecklades spelmotorn #Bitsquid.

Cliff - snart ensamseglare

Tekniken är nu såld till #Autodesk, Wahlund & Co:s kassalikviditet stärkt men deras filosofi kring att blanda beställningsjobb som Escape Dead Island och egna alster kvarstår. Egentligen är det lustigt att det var de som fick ansvaret att ta fram en berättelsestyrd upplevelse medan #Jager har i uppdrag att utveckla den ordentliga uppföljaren. De sistnämnda slog ju igenom med den nattsvarta soldatberättelsen #Spec Ops: The Line men ska nu göra splatterskoj för upp till fyra spelare.

Cliff skulle ha tagit influensasprutan

Fatsharks titlar #Krater och #Hamilton’s Great Adventure visar dock prov på ambitioner att berätta en historia, både med och vid sidan av spelmekaniker såsom pusslande och lootjakt. Och vad är egentligen smygandet kring zombier om inte ett intrikat problemlösande med överlevnad som morot?

När jag först sätter fötterna på ännu en tropisk ö, nedlusad av odöda, finns det heller inga andra sätt att överleva än att huka sig bakom lådor, hitta alternativa vägar eller använda omgivningen som vapen. Till skillnad från tidigare huvudkaraktärer är Cliff Calo heller inte imun mot det virus som gör semesterfirare till blodtörstiga jägare - det räcker med ett enstaka bett för att han ska kola. Jag är som bekant en katastrofalt dålig tassare men Fatshark-folket intygar att man får lättare tillhyggen längre fram, även om tonvikten ligger på försiktighet före fight.

Lådor är din bästa vän

Med en upphittat skruvmejsel kan jag efter en stund göra slut på zombier, fast bara om jag överraskar dem bakifrån. Att smyga efter hasande kroppar i ett kontorslandskap blir extra spännande när spontanringande telefoner kan få deras inövade mönster att plötsligt ändras. Ryggtavlan som kröntes av en sårbar nacke förvandlas plötsligt till en ruttnande bröstkorg och alldeles för många tänder.

Med sin serietidningsstil, singleplayer och skippande av nu-gen gör Escape Dead Island till en udda fågel - särskilt när huvudserien blivit populär på helt andra meriter. Om Fatshark ändå lyckas fånga zombienördarnas intresse får du veta i vår recension nästa vecka.