Vi hade våra förbehåll redan tidigare. Men som bekant var vi på plats under fredagens avtäckande av Star Wars: Battlefront, och trots en imponerande trailer har EA:s Och DICE:s återhållsamhet lämnat oss kluvna. Vi var tvungna att uppdatera våra tankar. I brist på blomblad så skippar vi ”älskar, älskar inte” och gör det näst bästa – listar de punkter vi anser vara allra viktigast att ta hänsyn till när du själv funderar på hur mycket (eller lite) du egentligen ska se fram emot Star Wars: Battlefront.

Låt de inre konflikterna börja!

FEM OROSMOLN

  1. Antydan till framtida banpaket. Att EA och DICE bjuder på en gratis bana bara ett par veckor efter spelets lanseringsdatum kan man säga vad man vill om, men mer intressant är den antydan det för med sig. Det ser idag mer än troligt ut att Star Wars: Battlefront ska komma att splittra spelarna med framtida (icke-gratis) nedladdningsbara banpaket.

  2. Första- och tredjepersonsvy. Att vilja tillgodose spelarnas önskemål är beundransvärt, visst, men DICE borde väl rimligtvis kunna se de balansproblem som uppstår när vissa spelare kan se runt hörn och andra inte. Att ge server-ägare möjligheten att själva reglera detta vore en duglig lösning, men DICE själva ville inte kommentera.

  3. Lanseringsdatumet. Sju månader återstår innan Star Wars: Battlefront är tänkt att släppas, och ändå har vi varken fått se live-gameplay eller kunnat få frågor besvarade med annat än intetsägande marknadsföringstermer. DICE har tappat många spelares förtroende efter ett par slarviga spelsläpp, och vi är fortsatt skeptiska till om sju månader till är nog för ett projekt av denna kaliber.

  4. Inga rymdstrider. Att det inte finns någon singleplayerkampanj kan vi leva med, men antyder inte namnet Star Wars något? Ståtliga flaggskepp, jaktsekvenser bland asteroider och metalliska rymdskeppsinteriörer är minst lika ikoniskt för varumärket som ljussablar och trasiga andningsapparater – vilket inte helt osökt leder oss in på…

  5. Hjältar. Inget ord har vi hört så många gånger under vår Anaheim-vistelse som ”immersion”. Inlevelse och atmosfär har vi vid det här laget förstått är a och o för Star Wars: Battlefront, men hur atmosfärisk är en teabaggande Obi-Wan? Hur inlevelserikt är det när Darth Vader kraschar sin speeder bike och dör? Det må se häftigt ut i en trailer, men gemene spelare har bättre saker för sig än att rollspela ikoniska filmkaraktärer.

FEM LJUSGLIMTAR

  1. Autenticiteten. Ja, vi föll lite för EA:s marknadsföringsknep här, det medges, men om det är något vi tagit med oss från det sju minuter långa "gameplay"segment vi fick se är det en känsla av oerhörd hängivelse till källmaterialet. Det bästa sättet att få Star Wars: Battlefront att inte kännas som en Battlefield-kopia är, trots allt, att få det att kännas som Star Wars.

  2. Partnersystemet. DICE hade, som med allt annat, inte mycket konkret att säga om partnersystemet förutom att det tillåter vänner att spawna intill varandra och, intressant nog, att dela med sig av upplåsta föremål (och allt annat man kan tänkas kunna låsa upp). Att hälften av spelarna slipper slita i hundratals timmar för att få tillgång till sitt favoritvapen är trots allt bättre än att inga slipper det.

  3. Spellägesbundna banor. Alla lär inte hålla med oss här, men att utforma vissa banor för särskilda spellägen kan vara det klokaste Dice kunnat göra med Battlefront. Visst hade de två ursprungliga spelen mångfaldigt fler banor än Dices Battlefront ser ut att ha, men de flesta höll ganska låg standard. Med så pass varierade spellägen som Dice utlovar är det dessutom inte mer än naturligt att en enskild bana inte kan husera dem alla.

  4. Kontrasterna. Gott och ont. Rött och blått. Stort och litet. Star Wars har alltid byggt stora delar av sin framgång på sina starka kontraster, och få saker är mer välkomna än färgglada laserstrålar, jättelika kamelrobotar och rymdskeppsjakter som avgivftningskur efter åratal av gråbruna militärshooters. Detta för oss dessutom oerhört sökt in på…

  5. Hjältarna. Hej, den lilla skara läsare som inte genast scrollade upp för att dubbelkolla om ”Hjältarna” inte stod som orosmoln, och välkomna tillbaka, de av er som gjorde det. Ni vet det, jag vet det, DICE vet det – hjältarna är och förblir det allra häftigaste i Star Wars annars ganska platta universum., och att utesluta dem från ett Battlefront-spel vore visserligen att undvika en möjlig risk, men samtidigt att helt gå miste om många av de ögonblick folk kommer prata om i flera månader efter att de hänt.

Vi lämnade Los Angeles och Anaheim som man borde lämna varje marknadsföringsjippo, försiktigt förhoppningsfulla men sansat skeptiska. Battlefront ser imponerande ut, men det gjorde trots allt även Episod I innan den släpptes.

Vad tycker ni själva - har ni förstaklassplatser på hypetåget eller sitter ni besvikna kvar på perrongen?