I #Gearbox senaste DLC-paket är det Mad Max-inspirerat slagsmål i en Thunderdome-liknande arena som gäller. I en färsk intervju berättar studions designer Matthew Armstrong mer om Mad Moxxi, som släpptes idag via Xbox Live. Bland annat förklarar Armstrong varför Gearbox valt att inte höja spelets level cap i senaste tillägget.

Väldigt tidigt [i utvecklingen] bestämde vi att vi, via DLC, ville ge spelarna vad de vill ha. Vi har många lojala fans som har spelat titeln under en längre tid, och som har bett oss om en plats där de verkligen kan utmana sig själva och visa vad de VERKLIGEN kan. Riot mode handlar inte om att växa [i level]! Det handlar om att visa vad man kan. Det handlar om frenetiska co-op-strider för att se om du verkligen är så tuff som du tror att du är.

Armstrong passar också på att berätta mer om de två typerna av turneringar som erbjuds.

Vi har två typer av turneringar. Den lilla turneringen är fem vågor och belönar med ett riktigt fint pris vid slutet. Det är en utmaning, men det är designat för att vara något som vem som helst kan ta sig an tillsammans med ett par vänner. Alla de tre colosseumen tar drygt två timmar i de små [turneringarna], så det finns sex timmars omspelbart gameplay där. Men för hardcore-spelaren har vi den STORA turneringen som tar dig igenom 20 allteftersom svårare rundor med nya regler, tuffare fiender och fler fiender medan rundorna tickar uppåt. Det är en episk utmaning där du behöver samarbeta med riktigt bra spelare och slåss som ett lag för att gå segrande ur striden. Några exempel på dessa regler är saker som low gravity mode eller vampire mode eller headshots only mode och så vidare. Allteftersom dessa överlappar så blir det ganska intenstivt.

Mad Moxxi släpptes alltså till Xbox 360-versionen av Borderlands idag. Playstation 3-släppet är satt till den 7 januari, medan Windows-versionen fortfarande saknar släppdatum för senaste tillägget.

[video=4286]