#Halo: Reach blir #Bungies sista spel i ringvärlden de lanserade för sju år sedan. Förväntningarna är därför höga och i ett kommande nummer av speltidningen Game Informer ägnas inte mindre än tio sidår åt spelet och det bjuds på ny information.

Spelet utspelar sig inte helt oväntat före #Combat Evolved på planeten Reach, en viktig koloni för mänskligheten med stor militär produktion. Vi får följa Noble Team, en grupp på sex soldater med olika utseende och vapen, där nyheter som ett uppdaterat prickskyttegevär och nålgevär syns. Det senare spränger fienderna efter ett antal träffar.

Designen är, i likhet med #Halo: ODST, betydligt mörkare än tidigare i serien och Covenants kommer att få en matchande behandling med bland annat mörkare röster. Upp till 40 fiender kommer dessutom att kunna finnas på skärmen samtidigt, dubbelt så många som i #Halo 3 och skulle du ta för mycket stryk kan du inte förlita dig på att hälsan återkommer efter en stund, den funktionen är borta. Istället ska olika typer av rustningar ge unika fördelar, camoflauge och ökad snabbhet nämns.

[video=4219]Premiärtrailern från mitten av december