Efterfrågan på #Nintendos nysläppta konsol Switch har varit stor och produktionen har fördubblats. Men allt är inte rupees och regnbågar i Svampriket – många spelare uppger att de haft problem med systemets joycon-kontroller. Närmare bestämt är det den vänstra kontrollen som har problem med den trådlösa kommunikationen.

#Nintendo har berättat för Kotaku hur det ligger till. Det är inte något designfel på kontrollen, utan det handlar om tillverkningsvariation som drabbat ett litet antal kontroller. Problemet på fabriken har åtgärdats och kontrollerna som tillverkas framöver kommer inte drabbas.

De som fått en strulig joycon-kontroll uppmanas att kontakta Nintendo för att få hjälp. En enkel justering ska vara allt som krävs för att laga kontrollen, något som Nintendo gör gratis om det bedöms som nödvändigt. Hela meddelandet till Kotaku ser du nedan.

Klicka för mer information

There is no design issue with the Joy-Con controllers, and no widespread proactive repair or replacement effort is underway. A manufacturing variation has resulted in wireless interference with a small number of the left Joy-Con. Moving forward this will not be an issue, as the manufacturing variation has been addressed and corrected at the factory level.

We have determined a simple fix can be made to any affected Joy-Con to improve connectivity.

There are other reasons consumers may be experiencing wireless interference. We are asking consumers to contact our customer support team so we can help them determine if a repair is necessary. If it is, consumers can send their controller directly to Nintendo for the adjustment, free of charge, with an anticipated quick return of less than a week. Repair timing may vary by region. For help with any hardware or software questions, please visit http://support.nintendo.com.