Ett återkommande problem för många mindre utvecklare idag är räckvidd. De försvinner helt enkelt i bruset bland alla andra. Steam har gjort otaliga åtgärder att försöka få fler spel att bli upptäckta, men problemet kvarstår – människor är allmänt skeptiska att betala för ett spel de inte vet något om.

Alternativet är alltså att ha en tillräckligt stor budget att kunna marknadsföra sig eller skapa en Free-to-play, där den senare kräver att utvecklare måste anpassa spelet efter försäljningsmodellen. Vad som fattas är alltså en mitt-i-mellan-modell och det är där Jump ska komma in.

I en intervju med Gamasutra beskriver företagets VD, Anthony Palma, idén lite som ett Netflix fast för indiespel där planen är att konsumenter ska betala cirka tio dollar i månaden för ett utbud av spel.

"It's a highly curated library, it's going to be between 60-100 games at launch, and then we'll be adding a certain number every month after that. Really, what we wanted to be able to do is provide that highly curated, polished, responsive experience that hasn't really come up in gaming yet, particularly in the subscription world."

Vad som är intressant är också att betalningsmodellen ger utvecklare en högre inkomst beroende på hur mycket deras spel spelas.

Jump är just ni i beta som du kan ladda ner och testa – helt gratis. FZ gjorde just detta och du kan se en kort video här (tyvärr kommer programmet utan jazzmusiken).