Med Black Ops 4 levererar Treyarch ett av de bästa Call of Duty-spelen sen Modern Warfare 2. Det sker visserligen med inspiration från både Counter-Strike, Playerunknown’s Battlegrounds och valet att helt skippa singleplayer.

"Blackout är utan tvekan den fräschaste Call of Duty-upplevelsen sen första Modern Warfare"

När jag hörde att nya Call of Duty skulle få ett battle royale-läge blev jag genast skeptisk. Jag var inte ensam i min reaktion, ett kollektivt “pfft!” ekade i forum på Internet. Ännu berusad i min fascination av Battlegrounds såg jag dessutom inte anledning till varför vi behöver ett till battle royale. Det var dock innan smekmånaden.

Nu inser jag såklart hur fel jag hade. Black Ops 4: Blackout är inget annat än ett genidrag. Spelformen tar allt som är bra med Call of Duty och ger spelserien den umpf den så desperat behöver. Glöm att försöka återuppfinna hjulet, ta istället all kunskap du har och använd det på bästa möjliga sätt. För det är precis vad Black Ops 4 handlar om – att Treyarch och Beenox skapat ett bättre Battlegrounds med stabilt gunplay och fungerande servrar.

Blackout är utan tvekan den fräschaste Call of Duty-upplevelsen sen första Modern Warfare. För helt plötsligt bryts trenden som pågått i över 10 år. Nu är det 100 spelare och en enorm bana. Till och med fordon kastas in i mixen – någon helt revolutionerande för CoD-spelare, inklusive mig. Däremot är det långt ifrån nyskapande. Blackout är utan tvekan en kopia av Battlegrounds och den som spelat det senare kommer inte ha något problem att se kopplingarna.

Call of Duty gör dock battle royale betydligt bättre. Alltifrån hur snabbt det går att plocka upp items från marken till hur smidigt din gubbe rör sig genom terrängen. Att bli dödad känns sällan billigt (även det är sjukt frustrerande). Tempot är också betydligt högre, något som kommer tilltala vissa men andra inte.

Blackout kastar även in en hel del nyheter i spelläget såsom en grappling hook, en barrikad, zombier, helikoptrar, fällor och temporära förmågor. Ingen av dessa är egentligen nödvändigheter för spelläget, men de visar att utvecklarna vågat leka med och göra mer av konceptet.

"En chansning som verkar funka"

Även om Blackout är den mest spännande delen i spelet är det inte nödvändigtvis den bästa. Under alla dessa år har utvecklarna förfinat och definierat sina olika spellägen för att fånga upp olika målgrupper. Det finns personer som gillar singleplayer, andra föredrar zombier och ytterligare någon spelar multiplayer. Det första har nu ersatts av personer som gillar battle royale. En chansning som verkar funka om vi får tro senaste rekordsiffrorna som spelet ska ha presterat. För ärligt talat, varför tilltala ett fåtal när man lika gärna kan fånga många?

För singleplayer-fantasten finns det visserligen lite tröst i att zombieläget nu har fått en betydligt större betoning på story. Även om den är lite oklart presenterad. Ni är fyra karaktärer som kastas tillbaka i tiden och utföra en rad uppdrag medan ni dödar zombier. På en bana får man spela på Titanic och Alcatraz, i en annan som gladiatorer. Ärligt talat är det lite rörigt om du inte läser på en del innan eller har en kompis som förklarar saker för dig. Känslan går såklart över efter att man tuggat sig igenom ett par matcher, men vägen dit kunde gjorts mer pedagogisk. Däremot finns det en hel del saker att fördjupa sig i, något många som gillar spelläget kommer uppskatta.

Ett vanligt multiplayer finns att hitta under alla nymodigheter. Här är mycket sig likt förutom att utvecklarna nu lagt tid åt att introducera tio olika specialistklasser, alla med sina olika förmågor. En karaktär kan till exempel dra fram en revolver som dödar allt med ett skott, en annan kan skicka ut hundar. I ett försök att ge dessa specialister lite mer personlighet har de satt ihop vad som kan vara den mest påkostade tutorialen någonsin med matiga CGI-sekvenser. Tyvärr faller det platt då det känns som att manuset är skrivet av en 14-åring med bristande koncentrationsförmåga och en fascination för övervåld. Jag skulle hellre sett att de lagt tid och resurser på att utveckla karaktärerna i Zombies.

"Man Alt+F4:ar i ett vrål av vrede och självhat"

I en annars stabil upplevelse är multiplayer den svagaste delen av spelet, vilket beror på att det till stor del är same-same. Visst, dina karaktärer har nu nya förmågor men det känns mer som en förfining än något nytt. Du kan nu även heala dig i själv, vilket är förvånansvärt trevligt jämfört med att vänta bort blodet från skärmen.

Den enda riktigt stora nyheten är spelläget Heist. Det lånar en hel del från Counter-Strike i att du får köpa vapen, killstreaks, armor och perks i början av rundorna. Man vinner därefter genom att antingen döda motståndarlaget eller lasta upp en pengasäck till en helikopter. Ett uppskattat inslag om man gillar Search and Destory och de mer taktiska elementen i Counter-Strike. En annat nytt spelläge är Control, men det skulle jag undvika om man inte spelar med ett lag av vänner. Vad som oftast händer är att ett lag pushas in i sitt spawn medan det andra laget spawncampar dem tills man Alt+F4:ar i ett vrål av vrede och självhat.

Mitt största problem med multiplayer är själva miljöerna. Nog för att Call of Duty alltid varit lite gråmurrigt med betong och sand som huvudsakliga färgpaletter. Men Black Ops 4 slår nog rekord. Till att börja med har jag svårt att skilja vapnen från varandra. De känns i början som färglösa metallbitar med olika egenskaper. Jag förstår att de inte vill betala licenskostnader till vapenföretag, men det betyder inte att kopian av AK47:an måste ha samma textur som hus från miljonprogrammet. Som tur är kan du skräddarsy dina vapen med färgteman, vilket gör problemet temporärt. Däremot får både karaktärsdesign och banor en att önska mer. Jag har ingen aning om jag skjuter på eller blir beskjuten av en Ruin eller Ajax innan det är försent. Ingen av banorna står heller ut som särskilt intressant och här känns det verkligen som att hela världen har skapats på sex dagar med lika många färger. Det är desto mer förvånande med tanke på att både Blackout och Zombies är raka motsatsen med nästan serietidningslika färgkontraster.

Årets tema för Black Ops 4 är på många sätt mångfald. Inte bara för att det finns något för alla, men också för att utvecklarna satsat stort på att leverera en pc-port som borde få många andra spel att skämmas. Möjligheten att spela i 4K, med HDR, hög FOV och nära obegränsad framerate är bortom uppskattat. Visserligen är spelet i sig långt ifrån ett grafiskt underverk, men man måste ändå hylla utvecklarna på Treyarch och Beenox för en imponerande prestation. Den bästa på många år, som sagt.

Fotnot: Vi har recenserat pc-versionen av Black Ops 4.

Call of Duty: Black Ops 4
4