Vi har fått se en hel från kampanjen i försenade Halo Infinite (och en hel del åsikter har vädrats kring den), och vi vet att spelets multiplayer – 120 fps till Xbox Series X – kommer vara gratis.

Av nya ord från Phil Spencer att döma låter det som om det fortsatt är en möjlighet att släppa kampanjen och multiplayer styckvis. Spencer har tidigare sagt (i Animal Talking) att man innan förseningen övervägde att göra detta, men att man till sist ändå valde att skjuta upp hela paketet.

I en lång intervju med Kotaku (där Spencer även snackat The Elder Scrolls VI-exklusivitet och Xbox Series S-prognos) säger Xbox-profilen att releasebeslut ligger till stor del i händerna på 343 Industries. Halo-chefen Bonnie Ross kommer att avgöra strategi tillsammans med 343i.

But I think we want to make sure people feel like they have a Halo experience. I think we can look at options like that. So, yeah, I think that's something to think about, but we want to make sure we do it right.

Faktorer som spelets story kommer också vägas in när man avgör huruvida man släpper kampanjen först, eller multiplayern, eller kanske alltsammans på en gång. Halo Infinite släpps under 2021 men har ännu inget fast datum. Inte ens internt tycks teamet veta när releasen sker.