God of War Ragnarök blir en slags final, då det är sista spelet i serien som äger rum med den nordiska mytologin som karg fond. Cory Barlog är visserligen inte regissör den här gången (den rollen tar Eric Williams hand om), men har förstås fortfarande en viktig roll att spela. I en intervju på Youtube-kanalen Kaptain Kuba säger Barlog att det skulle kräva för mycket tid.

I think one of the most important reasons is the first game took five years, the second game, I don't know how long it's going to take but I'm just going to throw out that it's going to take close to a similar time to do this, right, and then if you think, wow a third one in that same [amount of time], we're talking like a span of close to 15 years of a single story and I feel like that's just too stretched out.

Grekiska mytologins God of War spänner visserligen över en trilogi ( plus prequel, plus ett par bärbara sidospår), men det tar bevisligen mer tid att producera God of War-titlar nu för tiden.

Tillsammans kom Barlog och Williams fram till att de kunde nå slutet på den här delen av sagan i God of War Ragnarök. Från början ville de berätta historien om Kratos och Atreus, och Barlog är inte säker på att ett tredje spel i den här mytologin hade gynnat storyn. Kanske snarare tvärtom.

Is that necessary and is that beneficial, or are we feeling like it's just spreading it too far apart?

Vart det bär av härnäst vet vi ännu inte. Egyptisk mytologi till Playstation 6...? Vi får väl se. Klart är att Barlog efter God of War till Playstation 4 redan hade tankar på fem uppföljare i huvudet.