God of War Ragnarök blir det sista i serien med nordisk mytologi

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag vet att vissa tycker det skulle vara kontroversiellt men jag hade gärna sett att nästa mytologi de väljer från är en typ av blandning av kristen/judendom/islam mytologi. Kanske att man upptäcker någon konspiration med hjälp av Oden och kommer i kontakt med den högsta hierarkin av gudar och stöter på änglar och demoner. Tror det skulle vara ballt. De hade inte behövt definiera vad/vem Gud är utan det kan förbli ett mysterium, finns gott om stora figurer att göra en story av. Att stöta på Satan i hans olika former, ärkeänglarna, the four horsemen, djinner och finns hur många kända demoner att välja från som helst. Möta Behemoth och Leviathan, passande monster för Kratos att slakta.

Dantes Inferno har redan bevisat att väldigt bra spel går att göra baserat på Abrahamitisk mytologi och Persona/Megami Tensei har tagit väldigt mycket inspiration från dessa religioner. Nu är de kanske inte lika mainstream men jag tror det hade fått positivt mottagande. Älskade Dantes Inferno spelet.

De är även något som är igenkännbart för nästan alla i hela världen oavsett vart du lever. Alla känner till något från dessa religioner även fast man inte är troende. Som ovanstående nämnt så tror jag inte det är så vanlig iaf i denna delen av världen att folk har koll på maya/aztekerna och vem fan vet mycket om keltisk mytologi om man nu inte är professor inom ämnet :P. Nordisk mytologi har ändå spridit sig rätt så brätt mycket med hjälp av tex Marvels Thor och serien Vikings.

Sen så tvekar jag starkt på att de faktiskt skulle gå den vägen men fan tror det hade varit sjukt badass. Men lär väl bli Egypten suck, inte för att jag tror det skulle vara dåligt men känns så obvious, vill att de gör något mer oväntat. KANSKE österländsk mytologi, det skulle vara att föredra mycket mer. Imo mer intressanta gudar och den mer psykadeliska artstylen spelet förmodligen hade fått skulle nog vara riktigt coolt.

Jag tror att basera God of War på en aktivt praktiserande religion är helt kört. Speciellt om det finns en central organisation bakom som en kyrka. Det finns många anledningar till att det är gamla religioner som ofta figurerar i populärkultur. Det är inte så många som blir upprörda om Balder är tatuerad över hela kroppen, eller Zeus är sadistisk mot hundar. Hur börjar du ens göra en tolkning av Jesus utan att direkt uppröra miljoner människor och få kyrkan att organisera allt från bojkott till stämning? God of War är dessutom ganska våldsamt så det blir inget Noas Ark till NES.

En religion som inte praktiseras och där det helst finns lösa legender så det finns stort tolkningsutrymme, men samtidigt är igenkänningsbart. Nordisk och grekisk mytologi är perfekt för detta, men som andra har sagt hade nog egyptisk funkat bra. Det finns fler som slavisk och aztek. Kanske celtisk?

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Där har du absolut en poäng. Kan säkert vara intressant och även lärorikt att vara ovetande när det kommer till ett sånt här spel, även fast de latchar lite vilt med mytologin. Jag personligen tycker om när man har lite koll men det är såklart olika för alla

Jag försökte inte få dig att ändra uppfattning, det var bara en fråga


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag tror att basera God of War på en aktivt praktiserande religion är helt kört. Speciellt om det finns en central organisation bakom som en kyrka. Det finns många anledningar till att det är gamla religioner som ofta figurerar i populärkultur. Det är inte så många som blir upprörda om Balder är tatuerad över hela kroppen, eller Zeus är sadistisk mot hundar. Hur börjar du ens göra en tolkning av Jesus utan att direkt uppröra miljoner människor och få kyrkan att organisera allt från bojkott till stämning? God of War är dessutom ganska våldsamt så det blir inget Noas Ark till NES.

En religion som inte praktiseras och där det helst finns lösa legender så det finns stort tolkningsutrymme, men samtidigt är igenkänningsbart. Nordisk och grekisk mytologi är perfekt för detta, men som andra har sagt hade nog egyptisk funkat bra. Det finns fler som slavisk och aztek. Kanske celtisk?

Jag ser inget problem så länge man håller sig till mytologin. Känner du till Dantes Inferno spelet? Det gjorde just det, hela spelet är baserat väldigt vilt på Dantes Den Gudomliga Komedin. Vad jag vet var det ingen person som blev kränkt av det spelet. Inte pga av den religiösa aspekten iallafall.

Det ska inte vara en biblisk tolkning, utan baserat på just mytologin. Hierarkierna bland änglarna och alla de goetiska demonerna. The four horsemen som sagt hade nog kunnat vara ganska bra antagonister. Satan hade kunnat vara något mittemellan från storyns perspektiv. Han är såklart ondskan själv men det är ju lite hans forte att vara manipulativ. Jättarna verkar ju spela en stor roll i nuvarande spelen, Goliat kanske hade kunnat gå att få in där på något sätt. Nefilims som är en del av judisk/kristen mytologi beskrivs också som jättar men skulle även kunna vara en ganska bra benämning på vad gudarna i GoW serien är och vad Änglarna hade kunnat kalla dem så där har vi även något de hade kunnat jobba med.

Många verkar ha glömt bort att Abrahamitiska religionerna har en extremt vild och fascinerande mytologi. Jag tror att nästan ingen person i den civiliserade världen hade blivit kränkt av att de hade använt den, för mytologin har knappt något med dagens religion att göra alls. Och majoriteten av denna mytologi existerade lååångt innan Jesus föddes. Jesus och andra viktiga personer behöver inte nämnas eller existera i GoW universumet. Kanske en liten reference hade varit skoj men inget måste alls.

Jag tror personligen inte det hade blivit något uppror förutom kanske några sjuka människor på Twitter, tvärtom så tror jag det hade blivit extremt hypeat och folk hade älskat spelet. Spel som Bayonetta, Devil May Cry och Diablo har också tagit mycket inspiration från Abrahamitisk mytologi. GoW kanske är mer mainstream ja men Gud, Satan, änglar och demoner existerar i både DC och Marvel och det finns massor av filmer och serier som gjort det så jag förstår inte varför det inte skulle gå i GoW som bokstavligt talat är ett spel om olika mytologier.

Det kommer nästan säkerligen inte att hända för som du, tänker många att det är för riskabelt att jobba med något relaterat till modern religion men jag tror inte det är i närheten så farligt som många verkar tro

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag försökte inte få dig att ändra uppfattning, det var bara en fråga

Haha jag förstod det var dock en bra poäng så ville ändå påpeka att jag kan se båda sidorna där

Själv hade jag gärna sett Sony Santa Monic prova något nytt, kanske litet mindre IP till PS5 innan nästa GoW som förmodligen blir Egypten.

12
Skriv svar