Prey från 2017 delar som bekant namn med Prey från 2006, trots att de utvecklats av två helt olika studior och inte har särskilt mycket gemensamt, bortsett från temat med utomjordingar. Någon som verkligen inte ville att det nya Prey skulle heta som det heter är Raphaël Colantonio, grundare av utvecklaren Arkane Studios såväl som regissör för och författare av spelet.

Han har tidigare uttryckt sin frustration över att utgivaren Bethesda tvingade på dem namnet, och i en intervju i podden AIAS Game Maker's Notebook har han berättat lite mer om det hela. Det som tycks ha gjort honom mest upprörd är att han tvingades ljuga för journalister genom att säga att han ville döpa spelet till Prey.

Vårt spel hade inget med Prey att göra. En del av den konstnärliga och kreativa sidan förolämpas när man säger till en konstnär: "Du vet ditt spel? Det ska heta Prey." Och man svarar typ: "Det tycker inte jag. Det låter som ett misstag.

Han påpekar att han är tacksam för att Bethesda gav honom möjligheten att utveckla ett spel för så pass mycket pengar, men att han sårades av detta och att det även var en förolämpning mot utvecklarna av första Prey.

Han tror även att namnvalet var skadligt för spelets försäljning, eftersom vissa inte var nöjda med att det inte var en vidareutveckling av originalspelet, medan personer som inte gillade originalspelet trodde att det bara var mer av samma och hoppade över nya Prey.