Nyheterna kring Playstation VR2 har gått i både dur och moll den senaste tiden. VR-headsetet imponerar visserligen på tidiga testare, men å andra sidan kommer tidigare PSVR-spel inte vara kompatibla med Playstation 5:s virtual reality-maskin. Men! Utvecklare jobbar på att ta sina spel till nästa generations Playstation-VR. Och vi ska inte glömma bort indieutvecklarnas potential.

I alla fall inte om vi frågar Shuhei Yoshida, med den fina titeln PlayStation Head of Independent Developer. Enligt ett uttalande på GI Live 2022 (tack, VGC) har indiefolket en nyckelroll att spela.

There are big games like Horizon: Call of the Mountain and Resident Evil Village and yes, they're amazing, but it's the indies, in my mind, that really take the risk because they want to make games on VR.

Yoshida menar att indieutvecklarna har väntat på "nästa VR-boom", som han menar ska anlända i och med PSVR2. Exempelvis lyfter han fram Tetsuya Mizuguchi, som arbetat med både Rez och Tetris Effect. Han har virtual reality-rutin som sträcker sig tillbaka ända till 1990-talet.

Något Yoshida också lyfter fram är succén med Meta Quest. Det finns också utrymme för tillväxt.

The VR market is small, it's still growing thanks to Meta doing a great job promoting the Quest, so more people are coming into trying VR for the first time, but still, compared to console gaming, it's a subset and a growing market.

Ett exempel: PS4 har sålt i drygt 117 miljoner. Och PSVR...? 5 miljoner (enligt 2019-siffror).