Efter över ett decenniums utveckling låter det som att Star Citizen är på väg mot skarp release, eller 1.0 om man så vill. Det är kontentan av en lång lägesrapport av grundaren och VD:n Chris Roberts.

Han skriver att man gjort stora framsteg nyligen, då en spelare lyckats färdas mellan två stjärnsystem. Det är en viktig del i idén om ett stort, bestående universum som delas av tusentals spelare och som är fördelat på flera olika servrar som spelarna kan färdas sömlöst mellan.

"After many hard years of work towards a goal many thought was impossible, we are on the cusp of delivering one of the final pieces of technology that will enable a connected, shared universe that thousands of people can experience together at the same time.

När server meshing-teknologin (mer om den här) finns på plats kan utvecklarna börja sikta mot version 1.0, vilket är när spelet har tillräckligt med innehåll och funktioner och är tillräckligt stabilt för att kunna säljas kommersiellt. Men utvecklingen kommer förstås inte sluta när den släpps.

While we recognize that there is no definitive finish line in an online MMO, and that we will always be adding new features and content for many, many years to come, Star Citizen 1.0 is what we consider the features and content set to represent “commercial” release. This means that the game is welcoming to new players, stable, and polished with enough gameplay and content to engage players continuously. In other words, it is no longer Alpha or Early Access.

Star Citizen var inledningsvis ett enda spel, men delades sen upp i två, där det andra är kampanjdelen och heter Squadron 42. Den har kommmit längre i utvecklingen: blev "feature complete" i höstas, och lär därmed släppas först.

Det finns inga releasedatum för något av spelen. Men nyligen publicerades vad som påstods vara en läckt intern roadmap. Enligt den siktade CIG på att släppa Squadron 42 i början av 2025 och Star Citizen i slutet av samma år. Den här senaste statusgenomgången talar inte emot att det kan bli så.