I ett tal kring utmaningarna med att lokalisera spel berättar #Sonys Yeonkyung Kim att företaget såhär i efterhand erkänner att man missbedömde chanserna för (blivande) kultklassikern #Demon's Souls. Spelet är ett vansinnigt svårt och oförlåtande japanskt rollspel, och just på grund av detta ansåg Sony att titeln inte skulle ha någon chans att slå utanför Japan. "Det var ett misstag. Det borde ha släppts som en förstapartstitel", säger man nu.

Efter att ha släppt spelet i Japan var Sony nöjda, och hade det inte varit för att nischade rollspelsstudion #Atlus översatt och släppt titeln i Nordamerika så hade vi förmodligen aldrig hört talas om äventyret. Atlus-släppet blev dock en riktig braksuccé med uppskattningsvis 250 000 sålda exemplar, vilket kan jämföras med att de första planerna var på att trycka dryga 15 000 kopior - något som alltså inte hade räckt på långa vägar.

Demon's Souls släpptes aldrig i Europa men går att importera för den som vill. Och gillar du japanska rollspel är det säkert väl värt besväret, åtminstone om man ska tro Simon eller alla de lyriska utländska recensioner som publicerats.