I en intervju med spelsajten VG247.com säger #Remedys Oskari Hakkinen att utvecklarna är nöjda trots de svikande försäljningssiffrorna för deras hajpade Xbox 360-exklusivitet #Alan Wake. Spelet mäktade endast med 145 000 sålda exemplar under två veckors tid i maj i Nordamerika, vilket på alla sätt och vis får anses som en flopp av rang. Men icke, åtminstone inte enligt Hakkinen själv.

- Vi har på det hela taget varit mycket nöjda med mottagandet av Alan Wake hos både pressen och fansen. Folk är först och främst glada över handlingen, men älskar [också] karaktärerna, striderna och, såklart, miljöerna. Det råder ingen tvekan om att Alan Wake dök upp på butikshyllorna under en väldigt konkurrensutsatt tidpunkt, där några spel dominerade med extremt aggressiv marknadsföring. Men vi har alltid försökt vara unika och göra något nytt och annorlunda i spelvärlden.

Enligt Remedy är Alan Wake ett spel med långa ben (sett ur försäljningssynpunkt), då de hävdar att de fans som redan köpt spelet kommer berätta för andra som i sin tur kommer köpa äventyret längre fram baserat på så kallad "word of mouth".

- Word of mouth-fenomenet är mycket tydligt med Alan Wake. Det har varit ett växande intresse kring spelet.