Jag kan egentligen sammanfatta min förtjusning över den senaste #World of Warcraft-expansionen, #Cataclysm, med en kort mening: du kan flyga i Azeroth! Jag säger det igen: du kan flyga i Azeroth! Jag menar, du kunde flyga med fågeltaxin förut, men nu kan du för några hundra guld (och förutsatt att du är level 60) faktiskt flyga med ditt eget riddjur (eller hackande gnom-helikopter i mitt fall).

Vi spelare har tjatat om det sedan den första expansionen, #The Burning Crusade, introducerade flygande riddjur. Men jag trodde aldrig att det skulle bli verklighet, eftersom det helt enkelt är så mycket jobb att omarbeta hela världen, men #Blizzard ville tydligen ändå förändra ett och annat.

Äntligen! Stormwinds hus hade tidigare inte ens alla sidor, men nu är världen komplett och kan ses från ovan.

Och förändrat är exakt det de har gjort i Cataclysm. Här finns inga helt nya kontinenter som i tidigare expansioner, men snart sagt allt har känt av förändringens vindar på något sätt. Världen är inte längre som den var, stora sprickor har dykt upp här och var och vissa områden är nästan helt oigenkännliga. Och det är utan undantag till det bättre. Jag har ännu inte startat en helt ny karaktär, men det gör jag i den fullskaliga recensionen som du läser här på FZ nästa vecka. Jag kan dock redan nu berätta att den upplevelse jag hade som nybörjare för fem år sedan var rena tortyren jämfört med den strömlinjeformade, engagerande upplevelse som nu erbjuds till samtliga raser.

Far och flyg!

Roligast är det förstås att spela som någon av de två nya raserna, Goblin eller Worgen. De har nya startområden och deras historias begynnelse är nydesignad från grunden. Att leva igenom ett par nivåer Grand Theft Auto-parodi som Goblin är en upplevelse alla spelare måste unna sig, även om du så hatar de små grönskinnade skojarna.

Uldum är en ny zon, söder om Tanaris, som hämtar mycket inspiration från Egypten.

Så mycket mer än så har jag inte hunnit göra i Cataclysms förändrade värld när detta skrivs. En snabb världsomflygning resulterade i ett par vykort från Uldum, en level 80+-halvö söder om Tanaris som ser mycket ut som Egypten. Fast med gigantiska, bevingade ubåtar förstås. Och Thousand Needles är faktiskt mycket trevligare som översvämmad övärld än som djup ravin. Nu får ni ursäkta mig, och ge er till tåls till nästa vecka då jag återkommer med en riktig recension och ett betyg. Jag måste gå och leta reda på en arkeologi-tränare!

Fotnot: som alla MMO-spel tar World of Warcraft: Cataclysm lång tid att sätta sig in i. Vi vill ha kött på benen innan vi tycker till. Detta är våra första intryck, en fullmatad recension med betyg kommer nästa vecka. Håll ut!