Det första #Deus Ex, denna unisont hyllade klassiker, kan ha en av tidernas sämsta inledningar. Jag påbörjade spelet oräkneliga gånger och ledsnade alltid när jag försökte infiltrera frihetsgudinnan, som nästan hånade mig genom att bara passivt titta på. Fick jag inte benen avsprängda så gick något annat åt skogen och den svidande game over-känslan upprepades gång på gång. Jag var på väg att ge upp.

Som tur var tog jag mig i kragen och slutförde det första uppdragen och efter det bjöd ett av tidernas bästa pc-spel in mig på en resa av konspirationer, lögner och till synes oändliga möjligheter. Så här med facit i hand får vi nog ändå vara glada att den då nysparkade John Romero skanderade ”design är kung!” när han startade sitt #Ion Storm och anställde Warren Spector.

Dagens Keanu Reeves-imitation.

Tre år senare släpptes #en uppföljare som överlag fick bra betyg men samtidigt smiskades så hårt att den borde haft svårt att stå upp. Någonstans där tror jag att folk började frukta spel som släpptes till pc och konsol samtidigt eftersom mycket hade slimmats och förenklats, såsom att alla vapen hade samma ammunition och att banorna var betydligt mindre i jämförelse mot originalet. #Deus Ex: Human Revolution, som del tre heter (fast den kronologiskt sett är det första spelet), har därför allt och inget att bevisa.

Farhågorna stillas heller inte av att Warren Spector inte har varit inblandad under utvecklingen och att den hittills oprövade studion #Eidos Montreal ligger bakom. Det blir deras första spel sedan de startade 2007 och på vägen har de blivit uppköpta av japanska #Square Enix. De visade dock direkt att man har en väldigt talangfull mellansekvensstudio och att deras känsla för berättande nog kan tillföra mycket.

Kniv-Twister - hauskaa koko perheelle!

Deus Ex: Human Revolution utspelar sig år 2027, om blott 16 år och de biomekaniska förbättringar som blivit synonyma med serien är bara i utvecklingsstadiet. Som alla nymodigheter (teven, rocken, mankinin) möter de ett starkt motstånd hos vissa grupperingar, som anklagar upphovsmakarna Sarif Industries att leka gud när de förser krigsveteraner med nya ben och armar. Det blir bråk helt enkelt och som säkerhetsansvarig på företaget hamnar du mitt i striderna.

Vi har spelat de första 8-10 timmarna och på nästa sida berättar vi om vissa händelser på vägen. Innan du läser vidare vill vi utfärda en skarp spoiler-varning – vi avslöjar inte historien, men det finns en del exempel som kan grumla upplevelsen för dig som vill spara hela karamellen till premiären.