Den stora onlinerollspelsgenren går just nu mot sin största hype någonsin, med spel som World of Warcraft, Asheron's Call och EverQuest 2 i spetsen. Alla dessa spel har gemensamt att de utspelar sig i en episk miljö med monster, krigare och magiker och så gör även Guild Wars.

Som spelare beträder du värld av fantasykaraktär med allt som hör till. Du väljer att anta utmaningar i form av ”quests” och får erfarenhetspoäng för att klara av dem. Allt detta är den standard som de flesta MMORPG-spelen följer och Guild Wars skiljer sig inte nämnvärt. Dock finns det en del undantag som spelare vana vid just den här typen av spel kan komma att uppskatta.

Guild Wars-skaparna har lyssnat

Skaparna av Guild Wars har lyssnat noga på communityn och lagt till en hel del funktioner som vissa andra spel saknar. De saker som utvecklarna ArenaNet själv pekar på som unika är att alla quests och dess tillhörande områden tilldelas unikt till dem som väljer att utföra uppdraget. Detta är något som tar bort störande element som campande och steals. Vidare så kan du som vanligt röra dig fritt över hela den stora världen, men istället för som i andra spel springa långa sträckor så finns alternativet att välja att förflytta sig till valfritt säkert ställe i de delar av världen du utforskat på direkten genom ett klick på världskartan.

Det som Guild Wars skapare framför allt vill poängtera är att spelet inte är ett MMORPG i stil med World of Warcraft. Istället väljer de att kalla det ett CORPG (Co-Operative RPG), ett spel där samarbete i specifika quests lönar sig framför antal timmar framför skärmen, något som annars tenderar att vara en viktig faktor för ett framgångsrikt onlinespelande.

Slutligen så pekar ArenaNet på att alla som loggar in och spelar Guild Wars gör det på samma server, något som medför att du och dina vänner inte riskerar att hamna på olika servrar när ni spelar.

En annan enligt ArenaNet smart funktion är att man aldrig själv behöver uppdatera spelet i efterhand med hjälp av patchar. Istället använder spelet en streaming-teknik som uppdaterar det i realtid. Detta visas med hjälp av en liten markör som hela tiden visar antal kilobyte som laddas ner uppe i ena hörnet. Huruvida det kommer att innebära lagg när antal spelare ökar återstår att se.

Guild Wars in action

Efter en helg av Guild Wars-spelande så finns det givetvis flertalet saker att diskutera. Först och främst så slog likheten med Diablo-spelen mig direkt. Det här är Diablo i 3D-grafik på en onlineserver. 3D-grafiken är riktigt vacker och till skillnad från exempelvis World of Warcraft är den inte alls lika ”gullig”. Istället är det, med fantasyögon sett, autentiska miljöer med mycket grönska, höga berg och djupa dalar. Träd som skymmer sikten när kameran hamnat för långt ut från karaktären och små plottriga monster som snabbt upprepar sig. Grafiken är vacker att titta på och med den följer ljudeffekter från vattenfall och rinnande lava. Saker som lär störa vissa och avnjuts av andra.

Själva spelande sker som i det flesta fall med hjälp av tangentbord för rörelser och med mus för att agera. Endast ett klick på en motståndare räcker för att slåss tills döden skiljer en åt. Däremellan väljs bara vilka skills som skall användas, det vill säga standardsättet ärvt från år av utveckling. Så du som spelat Diablo, Neverwinter Nights eller liknande kommer att känna dig som hemma.

Klasser och skills

Det första som sker i spelet är valet av klass. Valet kommer att påverka allt ifrån din visuella stil till dina förmågor i strid. Under spelets gång kommer du att få välja att lägga till dig med en ytterligare klass, en sekundär. Alla klasser kommer med ett spann av skills som du lär dig under spelets gång. Dessa utvecklas allt eftersom man stiger i level. Det som gör Guild Wars unikt på den här punkten är att man kan utveckla sin klass under spelets gång genom att besöka ”mästare” inom de klasser man innehar. När du hittar de mästare som finns lite varstans ges möjligheten att få nya, något som lär få spelare att leta länge efter vissa av dessa mästare. De klasser som finns att välja mellan i betan är Elementalist, Mesmer, Monk, Necromancer, Ranger och Warrior. Varje klass särskiljer sig ganska så markant, något som är en av spelets poänger då de flesta av uppdragen i senare delar av spelandet kräver flera olika klasser för att genomföras.

Guilds

Som titeln antyder så handlar det här om att delta i olika guilds och kriga mot andra. Denna del lär fånga en del spelare då man kan skapa egna lag och göra upp mot andra i sann klananda. Varje guild kan få sina egna färger, flaggor och territorier. Dock återfanns inte detta i betan då de flesta antagligen inte hunnit med att skapa guilds som kan ge varandra på nöten.

Sammanfattning

På en marknad full av spel som ger en möjligheten att koppla upp sig och spela mot och med andra så lär Guild Wars bara bli en i mängden ifall man inte rycker upp hel del saker från betan. Bland annat så saknas en riktigt bra story, det känns som att man blivit placerad i en påhittad värld som finns till helt utan historia eller raser. Sen så saknas givna titlar på raser och personligheter och det är något som gör att spelet tappar lite till sina motståndare på marknaden. Men då det enbart är en beta lär vissa saker putsas på och med den unika guildfunktionen och den icke så gulliga världen så lär Guild Wars ta marknadsandelar. Men i nuläget kan man lika väl damma av sitt Diablo 2 och ge sig ut på hackäventyr.