Ridge Racer har länge hållit sig till en inövad formel. Kan Bugbears yvigare tolkning mjuka upp spelseriens stelnande leder?

– Jag vet inte vad man sagt hos #Namco, men de var uppenbarligen ute efter någon som kunde göra ett nytt Ridge Racer åt dem. När de såg vad vi hade åstadkommit så ville de ha oss. Jag vet inte om de såg något de hade tänkt sig från början, eller om de bara gillade det de såg och ville ta reda på vad vi kunde göra. Och vi är stora fans av serien. Även om vi inte hade gjort bilspel så hade vi kastat oss över möjligheten att göra Ridge Racer.

Orden är Jonas Laaksos, och han är mannen bakom #Bugbears nya variant av Ridge Racer. En spelserie som jag personligen tycker är så trist och intetsägande att klockorna stannar, med mer eller mindre exakt samma spel släppt några tiotal gånger på olika format. Men när jag provspelar Bugbears tolkning blir jag snabbt fast och vill gärna ta en multiplayer-omgång till.

I Bugbears meritlista hittar vi Flatout. Ränderna går aldrig ur.

Det kanske hjälper att jag spelar mot konkurrenter; Loading, Gamereactor och Press2Play är alla här och kämpar om titeln ”onsdagseftermiddagens bästa Ridge Racer-förare”. Vi käkar pepparkaks-Dumle och kör lopp efter lopp i #Ridge Racer Unbounded, och jag som redan tidigare ansett att spelet är ganska kul upptäcker än en gång en gammal sanning: allt är mycket roligare med vänner. Eller fiender.

Det nya på den här visningen är att vi faktiskt får köra mot varandra, och att vi både får testa alla spellägen utom ett, och leka med baneditorn. Till att börja med kör jag singelplayer och inser snart att det roliga i klassiska Domination Race, som handlar om att vara bland de tre bästa när loppet är över, och oftast är det snabb action på korta banor i några få varv som gäller.

Lev rövare på vägen

Precis som tidigare spel i serien kan du drifta, hoppa och apa dig i största allmänhet för att fylla din kraftmätare. När den är full kan du använda den för att preja konkurrenter av vägen så att de förlorar några värdefulla sekunder, men det roligare alternativet är att power-köra in i särskilt utmärkta hinder runt banorna. Det kan vara en polisstation, ett disco eller ett köpcentrum. När du krossar dig igenom skyltfönster, väggar och pelare får du mer power-poäng, och med lite skicklighet kan du i princip hålla igång turbofunktionen konstant i ett helt varv.

De andra spellägena inkluderar Drift Attack, där du börjar med för lite tid och måste drifta för att få mer så att du kommer i mål. I Frag Attack där du ska förstöra andra bilar, och i det lite mer lågmälda Survival Race har du bara ett liv och ska ta dig i mål. Gärna först, men framför allt får du inte dö, då blir det inga poäng alls.

Med Unbounded testar bilbranschen en innovation: flytande belysning.

Poängen används för att låsa upp nya bilar, banor och för att visa andra spelare online hur duktig du är – Ridge Racers e-penis om du så vill. Du kan däremot inte uppgradera bilarna eller tweaka inställningar för att de ska accelerera snabbare. Jonas Laakso förklarar:

– Vi kände att det här skulle vara lite enklare än våra andra spel. Vi har gjort väldigt avancerade uppgraderingssystem i tidigare spel, men vi ville inte göra det här. Vi kände att spelets kreativa fokus borde ligga på att spelarna skulle skapa sina egna banor och lägga sin energi på det. Det är möjligt att bilarna kommer att kunna modifieras i en eventuell uppföljare, men inte i Unbounded.

Banbyggarfunktioner som i hederliga gamla Trackmania? Ridge Racer Unbounded gör ett försök.

Och du kan mycket riktigt bygga dina egna banor. I grunden gör du det genom att lägga ut ett antal block med färdiga stadsdelar och vägar på, så du kan om du vill skapa en färdig bana på 20-30 sekunder. Men om du vill kan du gå in och lägga till hinder, dekorationer och ramper för att göra varje byggblock unikt. Vi fick inte pilla så mycket på det här som jag hade velat, men det är ingen tvekan om att spelarna kommer att uträtta storverk med editorn. Precis som Bugbear har gjort ett jättejobb med att få en stagnerad serie att kännas fräsch och rolig igen. Vi återkommer med recension när spelet släpps i början av mars.

Skicka en rättelse