Något har gått fruktansvärt fel med experimentet, förklarar en röst som låter väldigt mycket som Peter Molyneux, men förmodligen inte är det. Maskinen funkade inte som det var tänkt och du är nu fast på en liten övärld med fem öar. Spridda över dessa fem öar är 25 maskindelar och du måste återbörda alla till en stencirkel i mitten för att kunna ta dig hem igen i tid för kvällsteet. Eller middagen. Britterna blandar ihop det där å det grövsta.

#Sir, You Are Being Hunted är ett spel som rent mekaniskt påminner en smula om #DayZ och dess många kloner. Du börjar i ödemarken med ett par stenar och en död (eller avstängd?) robot som enda sällskap. Tutorialen består i att du letar igenom robotens fickor (lådor?) efter prylar, hittar en maskindel och sedan placerar den i mitt-stenen. Därefter får du klara dig på egen hand, även om icke-Molyneux dyker upp då och då med hjälpsamma råd och praktiska tips, typ "Om du hittar något ätbart, titta inte för noga på det."

Drömmer engelska robotar om elektroniskt té?

Världen i Sir skapas slumpmässigt, även om du kan påverka vad den innehåller en aning genom att välja terrängtyp för de olika öarna och även (i framtiden, det här är alphakod) göra vissa detaljinställningar. Därefter genereras en övärld som du spelar i tills du dör, vinner eller skapar en annan miniskärgård. Själva terränggeneratorn drivs av vad skaparna #Big Robot själva kallar för en "English countryside generator" och resultatet ser mycket riktigt väldigt mycket ut som en lantlig idyll som J.R.R. Tolkien förmodligen hade befolkat med kortväxta män med stora fötter.

Big Robot är dock lite mer okonventionella. Deras version av det perfekta England är fullt av aristokratiska robotar. Dessa mustasch- och hattbeprydda gentlemannamaskiner har ett enda mål i livet: att döda dig, eller åtminstone hindra dig från att hitta alla maskindelar och lämna öarna.

Brittisk snålhet

Till din hjälp har du, tja, ingenting. Åtminstone inte till en början. Du smyger och springer genom landskapet, försöker undvika robotarna så gott det går och spanar febrilt efter röken från glödheta maskindelar. Då och då stöter du på en övergiven by (som heter något i stil med Frocking Close eller annat ultrabrittiskt) och kan då leta igenom den i jakt på mat, ljummet te, ammunition och tändstickor. Har du tur hittar du till och med en fälla, eller i extremt sällsynta fall, ett skjutvapen. Men kånka inte omkring på för mycket prylar, om du hittar en maskindel måste den få plats i ditt inventory - du vill inte stå och stuva om skinkor, termosar och ölflaskor med kulorna vinande kring öronen.

Du balanserar hela tiden på ruinens brant. Din hälsa rasar som en sten om du blir skjuten, eller om din "vitality" går ned till noll. Håller du den sistnämnda över en viss gräns, går hälsan å andra sidan upp, men det är brist på te, mat och annat som höjer den så det gäller att vara sparsam. Ammunition ska vi bara inte tala om. Förutom att det är svårt att träffa robotarna och de kräver ett par skott för att dö, så är ammunition så sällsynt att du kommer att tillbringa större delen av spelet med att gömma dig, snarare än springa runt och skjuta plåtburkar i ansiktet.

Japp, ser ut som England

Robotarna är hjälpsamma nog att prata med elektroniska röster samt pipa till när de ser något misstänkt. Du har också en synlighetsmätare till din hjälp, men det är ändå minst lika nervpåfrestande att smyga genom gräset eller bakom häckarna som i vilket Splinter Cell-spel som helst. Det finns inte heller någon karta i spelet för närvarande, så det tar ett tag att bygga upp en mental bild av omgivningarna och ibland går man vilse. En praktisk kompass visar dock alltid var stencirkeln och närmaste båt (som används som sparpunkter och transport mellan öarna) är.

Sir, You Are Being Hunted är långt ifrån färdigt. Men redan nu har det en stil och egenart som gör det helt unikt i survival-action-genren (om det nu är en genre). Det är sådana här spel indie-etiketten är till för.