Av det jag spelade fick jag dock inte intrycket att de olika hjältarnas förmågor gjorde så stor skillnad. Förutom olika specialförmågor har de också olika stats – där de har olika mycket hälsa och skadepotential och så vidare. Vad detta gör för balansen i längden är omöjligt att säga här och nu, dock. För även om det inte kändes som om det påverkade jättemycket under tiden jag spelade så beror det kanske helt enkelt på att vi inte rimligen kan veta hur de bäst ska användas än. När spelare lär sig hur man bäst använder de olika karaktärerna kan de nog göra större skillnad.

Jag testade tre olika hjältar. Först Ranger, som kan teleportera sig genom att kasta ut en så kallad ”dire orb”. Användbart i trängda lägen, eller för att snabbt flankera motståndare. Ödlemannen Sorlag kan kaskadkräkas syra över motståndare, vilket till exempel kan användas för att kontrollera trånga utrymmen. Och sist men inte minst testade jag Clutch, som kan frammana en stor sköld. Något av en tank, helt enkelt.

Nyx är hjälten för dig som vill lira snabbt och rörligt.

Även om det finns tillfällen då jag kände att specialförmågorna hjälpte mig på traven så handlade majoriteten av speltiden om att utmanövrera motståndarna, vara först på kraftfulla vapendrops och inte minst sikta bäst.

Quake Champions blir free to play där du behöver betala för att få tillgång till alla hjältar. Det gör att man lätt kan oroa sig för att utvecklarna tänker ösa ut nya karaktärer för oss att köpa. Willits påpekade dock att de inte har tänkt överlasta spelet med nya hjältar, utan istället införa nya karaktärer med jämna mellanrum för att göra spelet mer komplett och fylla ut tomrum. Om man får tro Willits är inte målet att ha så många hjältar som möjligt, utan att de som finns fyller en specifik funktion. Det blir också möjligt att köpa alla hjältar till fast pris, ungefär som ett vanligt gammalt spelköp.

Är Id kapabla att göra ett nutida Quake? Svar i år.

Det finns också utrymme för lagarbete. Det jag fick prova var team deatchmatch, och även om vi spelade för lite för att få till något vidare samarbete så kunde man se frön till sådan potential. När en quad damage-power up är på väg att materialiseras så meddelas detta, så lagen kan rusa dit för att försöka kontrollera området. Om du tar quad damage så ger den även dina lagkamrater en mindre boost, vilket ger ytterligare motivation att faktiskt hjälpas åt.

Efter min korta tid med Quake Champions vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Det är kul, snabbt och känns som Quake, mest just Quake 3, om än med några märkbara förändringar och uppdateringar. Frågan är väl bara hur väl det nya och det gamla smälter samman till en helhet som håller i längden. Det är en svår balansgång att införa hjältar med specialförmågor som både ska tillföra spelet något, samtidigt som de inte stjäl för mycket fokus från spelets klassiska kärnrecept. Förhoppningsvis fortsätter Quake Champions att vara underhållande även när den initiala nostalgin falnat.