Ett kärt återseende, men med några varningslampor som blinkar. Så här tänker vi efter dryga tio timmar i rymden.

En helt ny galax väntar på att bli upptäckt, men innan äventyret kan starta på riktigt ställs jag inför det klassiska dilemmat – ska jag vara kille eller tjej? Är jag verkligen nöjd med hur min karaktär ser ut och kommer jag behöva göra om allt när jag inser att det inte alls ser lika bra ut i spelet?

I #Mass Effect: Andromeda följer vi besättningen ombord transportskeppet Hyperion, som efter 600 år i kryosömn slutligen anlänt till den sällsamma Andromedagalaxen i hopp om att finna ett nytt hem. Här är allt nytt och främmande, så till skillnad från de tidigare spelen får vi alltså vara med från början och överraskas på samma villkor som spelfigurerna i ett narrativ som åtminstone inledningsvis känns som en frisk fläkt.

På vissa frisyrer sitter en hjälmvarningslapp.

Tur då att editorn är lättarbetad och att de viktigaste funktionerna finns där, även om det inte är lika lätt att gå in på detaljnivå som i de tidigare spelen. Utbudet av frisyrer är också lite skralt och flera av dem ger tyvärr intrycket av att någon tryckt en stor hjälm på karaktärens huvud. Inte ens ansiktsbehåringen ger den kreativa frihet jag hade hoppats på. Inte för att systern Sara är i behov av en mustasch, mer för att jag skippade att spela som brorsan på grund av det.

Jag känner mig ändå mer än tillfreds med mitt val. Sara Ryder har en bra röst och hennes dialog flyter bra. Som karaktär har hon en rätt avslappnad inställning till livet i den nya galaxen och jag ser fram emot att lära känna henne. Därför hade jag gärna sett att hon fick mer utrymme att utvecklas innan hon efter några plot-points omedelbart blir stämplad som en av de viktigaste personerna i galaxen. Jag har liksom inte hunnit bilda mig en egen uppfattning om vem hon är än.

I vår spoilerfria lunchstream fick karaktärseditorn bekänna färg.

När det är dags att landa på någon av planeterna slås jag däremot av hur snygga miljöer #Bioware har byggt upp med hjälp av spelmotorn Frostbite, som också används för spel som #Battlefield 1. Här möter vi en spännande utomjordisk flora och fauna – med en tillhörande ljudbild som verkligen säljer känslan av att jag befinner mig på utomjordisk mark. Stundtals upplever jag däremot att grafiken tar ett störtdyk, vilket får vissa scener – framför allt de som utspelar sig inomhus – att se extremt platta och föråldrade ut. Jag gissar att det i huvudsak har med konstig ljussättning att göra eftersom det skiftar så markant från ett område till ett annat.

Föregående Nästa
OMG! EoL for Bioware för att släppa ett så ofärdigt spel som MassEffect Andromeda :( Får hoppas att marknaden straffar Bioware & EA hårt för detta illdåd till spel! 21/03 Om Bioware hämtade inspiration från Witcher så gjorde de ju det från början oavsett när citatet myntades. Sen hur man jämför de två är nog ganska subjektivt, personligen har jag ingen aning eftersom jag aldrig gillat något av Witcher-spelen. 18/03 ja för det r verkliogen samma sak menar du?,... som jag svarade ovan,mindre radiobilskännsla utan lågväxel så blir det inte så bra,, och automatiserad lågväxel njae,låter som den drivlinan förstörs rätt snabbt,..men vad vet jag,? jag har ju inte spelat... 17/03 en smula realism kanske,, jaja jag vet att det är science fiction, men så länge fordonet man kör har hjul,drivlina och transmision och allt vad det heter så är det väl inget konstigt med det?,, eller är fordonet man åker runt i nån slags svävare eller... 17/03 Tycker denna artikel var klok: https://www.forbes.com/sites/insertcoin/2017/03/16/this-is-why-its-a-bad-idea-for-games-like-mass-effect-andromeda-to-have-piecemeal-embargoes/#2574b53690ef 17/03 På mitt 980ti ligger jag runt 60 (men ofta lite under) @1440p (allt på ultra). I vissa (in game) cutscenes störtdyker FPSen till ~30 dock. Tycker inte det känns i närheten lika optimerat som BF1 (som går närmare 100). För övrigt verkar det inte gå att... 17/03 Det finns kanske tre sätt att spela detta (som för många spel egentligen): Antingen man kan inte få nog av ME och kommer att gilla detta, även med alla fel. Eller, så har är man nu i till detta universum, eller en ung spelare med inte alltför många refe... 17/03 Jag har spelat cirka 6 timmar och ja, inledningen är ganska seg men jag älskar fan spelet och längtar till den 23! 17/03 Dom där "?" gav ofta treasure quests som låg inne som sidequests i journalen om du nu vill märka ord. Min jämförelse var att de är likadana som stora delar av DAI "sidequests" som alla klagar på i jämförelsen med witcher. DAI hade istället inte de menin... 16/03 DOm där "?" gav ofta treasure quests som låg inne som sidequests i journalen om du nu vill märka ord. Min jämförelse var att de är likadana som stora delar av DAI "sidequests". DAI hade istället inte de meningslösa points of intrests i så fall. Inga sid... 16/03
Skicka en rättelse