Det är dags att återvända till The Reef.

Jag har lirat en hel del Destiny 2, det ska erkännas. Spelet är lite som ett myggbett för mig, där jag hoppar in och pangar av några rundor ibland för att stilla kliandet. Jag kan helt ärligt inte riktigt förstå varför själv – egentligen är jag sedan länge rätt trött på titeln, där varken Curse of Osiris eller nyligen utrullade Warmind tillfört nog med nytt för att verkligen dra mig tillbaka.

Det är förutsättningarna när jag kliver in i Activisions mötesrum för en halvtimme med kommande Destiny 2: Forsaken. Sekvensen på agendan är första storyuppdraget i DLC-paketet (expansionen?). Skådeplatsen är Prison of Elders i The Reef, där en hög fångar har brutit sig ut och ställer till med oreda – något undertecknad i Titan-kostym ska lösa tillsammans med hunter-bossen Cayde-6 och Petya, en bekanskap från första Destiny.

Uppdraget flyger på ungefär som väntat. Det är gott om fiender, välbekanta sådana i form av till exempel Cabal, Hive och Fallen. En viss krydda tillförs med nya subtyper och ett antal svårare varianter, men generellt handlar det om business as usual i välbekant Destiny-manér. Mitt automatgevär får kort och gott jobba hårt, precis som pilbågen – en av nyheterna i Destiny 2: Forsaken. Det är ett överraskande roligt vapen, med stor tillfredställelse och höga skadesiffror när projektilerna smäller in i fula fiendehuvuden.

På ämnet vapen, förutom den nya bågen gör Bungie fler förändringar. Snarare än tre slottar för olika typer går det nu att blanda efter eget huvud. Tre granatkastare? Inga problem. Dubbla shotguns? You got it. Ammotyperna skiljer sig dock fortfarande åt, så någon form av basvapen är fortfarande en bra idé. Att kunna bygga loadout mer fritt är annars riktigt trevligt, och tar bort ett av mina personliga irritationsmoment.

Nytt är också färska supers för samtliga klasser. Totalt handlar det om nio stycken, varav tre finns representerade i demorummet. Vid min station kontrolleras en Titan, där nya superförmågan innebär att jag skjuter framåt i en boll av blixtar för att sedan explodera och göra saftigt med skada. Lite som Fists of Havoc, fast horisontellt. Trevligt helt klart.

Tillbaka till Prison of Elders. Jag och Cayde-6 håller god fart genom kaoset och pensionerar fiender på löpande band. Det smäller, blixtrar, brinner och flyger partiklar. Miljöerna och effekterna är väldigt läckra, något jag vid det här laget förväntar mig av Destiny 2. Det är ett ruskigt snyggt spel med bra flyt – så även i Forsaken och under E3-demot.

Ett par bossar och ytterligare pangpang (kulor! pilar! raketer!) senare och vi står vid slutscenen. Cayde-6 ligger utslagen, och (spolier!) reef-prinsen Uldren höjer sitt vapen. Nathan Fillion, dina tjänster behövs inte längre. Svart skärm, ridån ner, tack för du spelade.

Det bestående intrycket när jag lämnar demorummet är att Destiny 2: Forsaken i mycket är mer av samma – knappast en överraskning, då det handlar om en expansion och inte ett nytt spel. Förändringarna Bungie gjort kan onekligen locka tillbaka vissa spelare, och tillför efterlängtad bredd till själva mekaniken.

Vad många verkligen saknar är dock mer att göra över tid, ytterligare bitar till storyn och en saftig ny raid. Om Bungie levererar där vet vi först i höst.

Fotnot: Destiny 2: Forsaken testades på pc med mus och tangentbord.

@emilakered: Bah! Surt i så fall, speciellt ifall de kostar fullpris. Får väl kolla runt lite efter billigare paket, brukar ju inte vara omöjligt när nyare expansioner släpps. Är lite sugen på att se hur det är ändå då jag faktiskt gillade Originalspele... 18/06 Minns jag rätt är svaret nej. 18/06 Går det att köra Forsaken utan de två tidigare expansionerna? Känner inte att jag är så intresserad av dem. 17/06 @shagul: 60 min är för kort tid att få en uppfattning om vilken kvalitet det här spelet har. Kan säga att spelet är bättre nu en när det släpptes. Kanske det tom är värt att spela igen efter nästa expansion vem vet. :) 17/06 sämre spel få man ju leta efter vill ha mina 60 min tillbaka jag la på det skit spelet 17/06 Nope. Bungie har tappat mitt förtroende helt och hållet efter det praktspektakel som de döpt till Destiny 2. Att de sedan har mage att ta ut så mycket för DLC:n är bara ytterligare ett slag i ansiktet... 17/06 Jag är en svag människa men Forsaken är redan köpt...för Uldren måste dö och så är det med det. 17/06 Jag tyckte basspelet var rätt kul, men blev vred när det redan efter en handfull veckor (ja, till PC då) kom en DLC som kostade nästan lika mycket som basspelet, och innehöll content som knappt räckte lika länge som en påse lösgodis. Hoppade det, men... 17/06 Jag och några polare är mitt uppe i ett återfall nu när vi hittade season pass för 20€ på humblebundle. Har inte spelat sedan första releasemånaden så just nu är spelet kul och med en hel del att göra. Ser att de även har ökat på mängden saker som tar... 17/06 Ja inte kommer iallafall jag hoppa på direkt att köpa detta, med tanke på hur otroligt lite man fick ut av bas-spelet med sitt season pass så får detta vänta ett tag. Se ifall det öht blir värt det. 17/06
Skicka en rättelse