Arkanes nya spel böjer tiden som det vill och låter spelaren bli sin egen värsta fiende.

"Död, dans, dårskap och dekadens"

En dag, en fest och åtta måltavlor du måsta ha ihjäl för att bryta tidsloopen. När klockan slår tolv börjar allt om. En dag, en fest och åtta måltavlor Colt måsta ha ihjäl för att bryta tidsloopen. När klockan slår tolv börjar allt om. Kan du bryta den eviga tidsloopen?

Det är något alldeles speciellt, men det måste ändå sägas: Deathloop känns väldigt Arkane.

Trots att det finns Arkane-smygande och Dishonored-lika krafter så det förslår är det värt att dröja sig kvar vid den enkla men eggande grundidén. Deathloop tar oss till det uppsluppna 60-talet och ön Blackreef. Här är samma dag dömd att återupprepas i all oändlighet. Det är precis vad de vilda partydjuren vill. Det är död, dans, dårskap och dekadens. Rinse, repeat.

Den enda som vill bryta sig loss från tidsbojorna är Colt. Gång på gång sveps han tillbaka till en strand där han slår upp ögonen. Det är eftermiddag och åtta timmar återstår till midnatt. Igen.

Hans, och därmed ditt, uppdrag är enkelt på pappret men mer komplicerat i praktiken. Du ska ta åtta måltavlor av daga för att fly tidsloopen. Alla andra som festar på ön, som om det inte fanns en morgondag (för det gör det inte), delar definitivt inte Colts önskan om förändring.

Game director Dinga Bakaba, liksom hans kollegor på Arkane, inser riskerna med ett spel som upprepas. Det fascinerande kan också ge upphov till något djupt frustrerande.

Det börjar inte om helt utan konsekvenser. Vårt mål har varit att få spelarens död att kännas som en del av framstegen, och du samlar på dig ledtrådar om var, hur och varför. Oavsett vad behåller du alltid din kunskap, och den i sig är ett vapen.

Bakaba antyder också något om en specialförmåga – "repris" – som gör att du kan dö mer än en gång på en bana. Inte heller ville man fjättra spelaren vid tidsbegränsande bojor. Bakaba går inte in på djupet, men vi ska kunna röra oss med sävlig, eftertänksam Arkane-stealth utan att behöva känna paniken från en tickande klocka. Förmodligen en god nyhet för många.

Kanske rör sig tiden framåt när du dör? När du dödar? Eller när du byter bana?

Blackreef är ett party eller fängelse, beroende på hur man ser det.

När déjà vun plötsligt blir verklig.

Julianna är spelar- eller AI-styrd.

Blackreef är ingen öppen värld. Även om ickelinjära banor är ett faktum är ön uppstyckad och du hittar måltavlorna på olika ställen; på gatorna, i överdådiga lägenheter, på taktopparna. Till en början är motståndet dig förmodligen övermäktigt men Colt växer sig också starkare. Där stealth först mer eller mindre är ett måste blir den med tiden ett alternativ till superkrafterna.

Vägarna du väljer har har också betydelse. Vad händer om du går dit på eftermiddagen, eller hit på kvällen? Bakaba antyder att vägvalen kan sätta igång kedjeförlopp i världen. Det är tydligt att gameplay-grunden är Arkane™ men också att tidsloopen är spelets Grej™.

Det är väldigt svårt att greppa. Det har varit många märkliga diskussioner bland kollegorna, bisarr brainstorming och obegripliga whiteboards.

Då tidens betydelse varit svår att begripa fullt ut har teamet enats kring en lösning. Alla idéer man får är tvungna att passera genom tre andra i teamet, för att undvika inkonsekvenser i världen.

Även om tidsloopen i sig är en idé som sannolikt räcker mer än väl för att få Deathloop att sticka ut finns det ytterligare en ingrediens som särskiljer spelet. Hon heter Julianna. Å ena sidan är hon en av de åtta måltavlorna, men å andra sidan följer hon inte de andras regelverk.

Spel i sig är ungefär som urverk, där spelaren alltid är den kaotiska detaljen som stör det. Vi ville leka med vår föreställning om detta.

"Hur ska du veta när du inte ens vem vem hon är?"

Julianna är ständigt på jakt efter dig, med skiftande strategiska planer och kraftfulla förmågor, som liknar dina. Hon är som du. Ja, bokstavligt talat. Hon kan nämligen kontrolleras av andra spelare – men inte ständigt. Ibland möter du AI:n, och du kan välja om du till 100 procent vill undvika verkliga spelare.

Arkane är inte redo att avslöja alla detaljer, men Julianna är Colts ärkerival som alltid är närvarande, både fysiskt och i dina öron. När du möter henne vet du inte vilket hennes nästa drag blir. Hur ska du veta när du inte ens vem vem hon är? Vad vi vet är att Julianna älskar tidsloopen. Hon har omfamnat den dödliga jakten på Colt och vill att den ska vara evig.

Det är upp till Colt att bryta loopen och sätta stopp för dödsdansen.

Fotnot: Deathloop släpps till pc och (tidsexklusivt) till Playstation 5 i slutet av året.

Skicka en rättelse