Medlem
Hjälp! Pasta?

jo de e såhär va...
Min Dator dör innan windows har hunnit laddas klart till fullo...
har tagit av fläkten till processorerna och rengjort denna med dammsugare och diverse små pet-hjälpmedel...

när jag sen satt på den igen så uppstår det här problemet...

I bios uppger datorn att temperaturen på processorn är 72 grader...

jag la märke till att silverpastan såg dålig ut mellan fläkten och processor paketet, är det därför datorn stänger av sig själv helt random men alltid innan windows hunnit komma igång?

Snälla hjälp!

(som vanligt är det personen i forumet som skrivit brevet)

Inaktiv

"Tack! Precis vad jag behövde. Mitt moderkort har dessutom extra security mot över-överklockning. Det är bra."

Haha! 72 i bios... Hur varmt blir det om du startar msröj? 90?
Du har inte råkat dammsuga upp en och annan viktig del (såsom en kylfläns eller en fläkt kanske)?

HAHAHAHAHAHA! Vi hörs när jag kommer hem på onsdag! Då kan du hjälpa mig att överklocka! Mäster-överklockaren!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

nj
Medlem

Lossar man en kylfläns så bör ett nytt lager kylpasta appliceras pga pastan som sitter har pressats ut så bara de minimala ojämnheter som existerar fylls. När flänsen lossats så kan kontakten mellan dessa ytor helt försvinna och det är luft mellan.

Inaktiv
Skrivet av Jerran:

"Tack! Precis vad jag behövde. Mitt moderkort har dessutom extra security mot över-överklockning. Det är bra."

Haha! 72 i bios... Hur varmt blir det om du startar msröj? 90?
Du har inte råkat dammsuga upp en och annan viktig del (såsom en kylfläns eller en fläkt kanske)?

HAHAHAHAHAHA! Vi hörs när jag kommer hem på onsdag! Då kan du hjälpa mig att överklocka! Mäster-överklockaren!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888

Ehhh... Va?

Inaktiv

Tar bort kylflänsar = Ny pasta som nj säger. As a start. Kom ihåg att det ska vara ett TUNNT jämt lager och inget smet runt om. Ju mer pasta ju varmare blir det helt enkelt.

Har du pillrat med frekvenser bör du också försöka starta med de normala inställningarna.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av Alcr:
Skrivet av Jerran:

"Tack! Precis vad jag behövde. Mitt moderkort har dessutom extra security mot över-överklockning. Det är bra."

Haha! 72 i bios... Hur varmt blir det om du startar msröj? 90?
Du har inte råkat dammsuga upp en och annan viktig del (såsom en kylfläns eller en fläkt kanske)?

HAHAHAHAHAHA! Vi hörs när jag kommer hem på onsdag! Då kan du hjälpa mig att överklocka! Mäster-överklockaren!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888

Ehhh... Va?

Lite.... Internt..... Om man säger så.... haha....


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Okej de verkar vettigt, men den pastan som redan sitter där, som verkar torkad och dålig... kan ja skrapa bort det med en kniv eller ska ja bara lägga nytt ovanpå ?

nj
Medlem
Skrivet av Cojones:

Okej de verkar vettigt, men den pastan som redan sitter där, som verkar torkad och dålig... kan ja skrapa bort det med en kniv eller ska ja bara lägga nytt ovanpå ?

Ingen kniv eller annat i metall, det riskerar bara lämna repor (vilket kommer försämra kylningen).
Använd något kemiskt rent rengöringsmedel, tex kemiskt ren aceton går bra (varianten med olja går mindre bra). Ta en droppe på en tops eller bomullstuss och torka bort den gamla pastan

Inaktiv

Tops, kaffefilter, microfiberduk. Bara det inte "luddar". Och rengöringsmedlet ska avdunsta av sig själv utan att lämna spår efter sig. Så ta nu inte fram Famous Grouse-flaskan Cojones.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

ok, några tips om var jag kan köpa Kemiskt Ren Aceton??
verkar inte vara något de har nere på Ica...?

kanske någon välsorterad bygghandlare?

orkar inte vänta på att jerran ska komma hem o öppna sitt barskåp....

Inaktiv

en färghandel borde ha.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av Cojones:

ok, några tips om var jag kan köpa Kemiskt Ren Aceton??
verkar inte vara något de har nere på Ica...?

kanske någon välsorterad bygghandlare?

orkar inte vänta på att jerran ska komma hem o öppna sitt barskåp....

Har då handlat all min aceton i de lokala matbutikerna (Ica, Konsum) där jag bott.

Inaktiv

men du är norrlänning nj. i resten av sverige förstår vi att det är skillnad mellan vargtass och t-röd, fast färgen är den samma.

edit:


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Ska man inte dricka T-Röd då? Eller va de tvärtom?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

men du är norrlänning nj. i resten av sverige förstår vi att det är skillnad mellan vargtass och t-röd, fast färgen är den samma.

edit:

haha :D. skämt å sido har de kemiskt ren aceton/bensin nere på min ica och jag bor i vasastan (ligger i stockholm, inte lätt att veta om man är norrlänning ).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag har för mig att de flesta har det. Alla har väl en hylla med diverse-artiklar, typ raklödder och hyvlar, tändstickor och annat, nånstans där brukar acetonet stå, i alla fall i min del av Stockholm :).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Tror cojones har fått för sig att han ska köpa en 10-liters dunk aceton.
Och det stämmer.. Dom finns inte på ICA. Men kan du inte nöja dig med ett par deciliter? Eller hur mycket pasta har du i datorn egentligen?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Tackar så mycket grabbar för hjälpen!
den fungerar utmärkt....

1
Skriv svar