Omfattande razzia mot fildelare i dag

Medlem
Medlem

Men allvarligt, om dom skulle skapa en pirat-tomte-grej som hade en massa prylar, kunde dom inte ha kommit på ett lite mer diskret namn på siten? Som typ "SåHärDiskarDu.se" eller "AllansFiskeBåt.nu"
Dom kunde ju lika gärna döpt sidan till "ViÄrOlagligaTomteNördarKomOchHaffaOss.se"


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Inaktiv

Mmm... tänk på skivbolagscheferna dom sitter säkert och grinar dom stackarna... . symaskins exemplet var klockrent. Min egen ståndpunkt är att pengar borde avskaffas inte fildelning, hur många ziljarder människor har dött pga pengar? har lidit så in i helvete? om ni sett det nya mästerverket Silent Hill (filmen, inte spelen) så är ni pengawubbers dom där miffona i kyrkan som är garanterade en varm plats brevid farbror lucifer, vissa behöver levla upp sina hjärnor tamefan... o_o

Medlem
Skrivet av Orbek:

Mmm... tänk på skivbolagscheferna dom sitter säkert och grinar dom stackarna... . symaskins exemplet var klockrent. Min egen ståndpunkt är att pengar borde avskaffas inte fildelning, hur många ziljarder människor har dött pga pengar? har lidit så in i helvete? om ni sett det nya mästerverket Silent Hill (filmen, inte spelen) så är ni pengawubbers dom där miffona i kyrkan som är garanterade en varm plats brevid farbror lucifer, vissa behöver levla upp sina hjärnor tamefan... o_o

Jo..jag väntar fortfarande på min första levelup..

*DING*! Var det min första levelup? Är detta ögonblicket jag väntat på hela mitt liv? Nej, det var bara micron som signalerade att maten var klar. *Suck*


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Citat:

sätt dig i deras situation, låt säga att du är en av ägarna till ett spelföretag, skulle du då också försöka kämpa emot piratkopiering om du tjänade pengar på piratkoperingen?

en inkomst för ett företag är ju en inkomst, det dom motarbetar är en stöld (använder det ordet fast vissa inte ser det som stöld, knappt ens som brott)

Vem sa något om att de tjänar pengar på det hela? Självklart är det en moralfråga för storföretagen, de vill inte se deras produkter flyga och fara runt ute på internet utan vidare. Ett förlegat tankesätt


signatur
Medlem

Om det är sant att USA's regering har trycket på för att göra detta är det ju riktigt jävla löjligt... Visst TPB har ju inte varit diskreta direkt, deras svar på hot om stämningar osv har varit rätt roande.

Men men

"- Om inte sajten är uppe redan ikväll så kommer den att vara det imorgon, säger han. Det går inte att ta död på piratkulturen." - Andreas Käiväräinen,Kontakt person på Piratbyrån


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Okej, det tog mig typ 2 timmar att läsa alla inlägg från fildelare som försöker rättfärdiga det de gör.

Det är faktiskt ganska så förståeligt att företagen motarbetar piratkopieringen även om den eventuellt skulle kunna leda till en vinst eftersom det inte går att räkna ut hur mycket de tjänar på piratkopieringen. De skulle rentav kunna gå back på det.

Men det jag tycker är lustigast av allt är de som påstår att de laddar ner ett spel för att se om det är bra. Om det var bra så köper de det... Stor chans! Det är en sak med en skiva eftersom man kan höra den flera gånger, men ett spel! Efter att man klarat av det en gång så är det slut. Så snälla sluta hyckla och stå istället för det ni gör.

Jag är inte helt emot fildelning i fall ni undrar, har själv skaffat en del film och musik via dc å dylikt, men finns det en lag så finns det. Och en lag har det funnits sedan 1 juli 2005. Bara för att man anser att en lag är dålig betyder inte det att man fr bryta mot den, tyvärr...

En annan intressant sak i debatten är det att när man köper en tom CD eller DVD så går en del av priset till de musiker som förlorar pengar å fildelning så då ser i alla fall inte jag behovet av en lag och argumenten om pengaförlust har ingen kraft heller.


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Medlem

Jonathan det finns en lag, men denan razzia är mot ett ganska meningslöst mål... då det inte finns nåt olagligt på servrarna. Det är ju det som är det intressanta här igentligen. Och sättet man fått polisen att göra det, ser ju ut som att USA's regering har tryckt på för att få det gjort osv...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Jonathan:

Bara för att man anser att en lag är dålig betyder inte det att man fr bryta mot den, tyvärr....

Tur att Mohandas Gandhi, Rosa Parks, Martin Luther King m.fl. inte hade den inställningen. Civil olydnad är inte alltid av ondo.

Medlem

Jag blev jäkligt irreterad över att höra USA försöker styra över oss. De ska f** hålla sig på sin sida av Atlanten, mitt hat till USA ökar av att höra sådana storebrors fasoner. Hoppas TPB kommer upp igen för att ge en skänga till USA. Visst är jag negativ till piratkopieing men ingen världspolis ska komma och styra över oss.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av RozZy:

De kanske borde leta våldtäktsmän och mördare istället för att slösa tid på sånt här tjafs.

Inte precis som dem lagt 50% av polis
kåren för att raida piratebay.

Dessutom är ju fildelning ett enormt
problem över världen så helt förbannat
rätt juu lika bra o anställa folk som endast
arbetar med sånt.

Ett enormt problem....? ENORMT PROBLEM!?
Att 50% av alla aids-smittade människor lever i afrika - det är ett enormt problem. Att våldtäkterna i Stockholms innerstad öka lavinartat är ett ENORMT problem. Att folk tankar ner Britneys senast singel är INTE ett enormt problem.

Edit: det jag försöker säga är att skattebetalarnas resurser kan gå till så mycket annat nödvändigt än att sätta dit folk som inte hört talas om Henrik Pontén...

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

Jonathan det finns en lag, men denan razzia är mot ett ganska meningslöst mål... då det inte finns nåt olagligt på servrarna. Det är ju det som är det intressanta här igentligen. Och sättet man fått polisen att göra det, ser ju ut som att USA's regering har tryckt på för att få det gjort osv...

Det håller jag med om men flertalet av inläggen i denna tråd har faktiskt handlat om just det att är fildelning rätt eller inte. Men håller självklart med om att razzian var ett onödigt sätt att använda skattebetalarnas pengar på.


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Inaktiv

Varför var de tvunga att stänga ner hela serverhallen, verkar ganska onödigt.

Inaktiv
Skrivet av andman:
Skrivet av Jonathan:

Bara för att man anser att en lag är dålig betyder inte det att man fr bryta mot den, tyvärr....

Tur att Mohandas Gandhi, Rosa Parks, Martin Luther King m.fl. inte hade den inställningen. Civil olydnad är inte alltid av ondo.

I och för sig men det som bl.a. Martin Luther King kämpade för var inte alls samma sak som det "vi" kämpar för. Han kämpade för människors rätt i samhället här kämpas det för människors rätt till andras egendom. (En låt/film/spel är upphovsrättsägarens även om det bara är en kopia)


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Medlem
Skrivet av dos:

Varför var de tvunga att stänga ner hela serverhallen, verkar ganska onödigt.

Jo du ser server är ett mycket abstrakt begrepp så man tar helt enkelt allt som är fyrkantigt i byggnaden


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Jonathan:

I och för sig men det som bl.a. Martin Luther King kämpade för var inte alls samma sak som det "vi" kämpar för. Han kämpade för människors rätt i samhället här kämpas det för människors rätt till andras egendom. (En låt/film/spel är upphovsrättsägarens även om det bara är en kopia)

Folk kämpar här om upphovsrättsfrågor, inte rätten till andras egendom. Det har med upphovsrättsbrott att göra, inte stöld. Upphovsrätt är inte egendom.

Köper jag ett spel är den kopian min egendom, inte upphovsrättsmakarens. Det upphovsrättsmakaren innehar är den exklusiva, tidsbegränsade rätten att framställa kopior av sitt verk.

Jag tar inte ställning i det här inlägget, vill bara poängtera att det inte handlar om rätten till andras egendom, utan rätten att göra intrång på upphovsrättsmakarens exklusiva tidbegränsade rätt att framställa kopior. Det är en viktig skillnad som ofta suddas ut.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av dos:

Varför var de tvunga att stänga ner hela serverhallen, verkar ganska onödigt.

Jo du ser server är ett mycket abstrakt begrepp så man tar helt enkelt allt som är fyrkantigt i byggnaden

Man vet aldrig var de rackarns piraterna gömmer sina skatter.

Medlem
Skrivet av dos:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av dos:

Varför var de tvunga att stänga ner hela serverhallen, verkar ganska onödigt.

Jo du ser server är ett mycket abstrakt begrepp så man tar helt enkelt allt som är fyrkantigt i byggnaden

Man vet aldrig var de rackarns piraterna gömmer sina skatter.

Tihi, dom letar förgäves..skatten har redan jag och Minai snott :D:up:


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Inaktiv
Skrivet av andman:
Skrivet av Jonathan:

I och för sig men det som bl.a. Martin Luther King kämpade för var inte alls samma sak som det "vi" kämpar för. Han kämpade för människors rätt i samhället här kämpas det för människors rätt till andras egendom. (En låt/film/spel är upphovsrättsägarens även om det bara är en kopia)

Folk kämpar här om upphovsrättsfrågor, inte rätten till andras egendom. Det har med upphovsrättsbrott att göra, inte stöld. Upphovsrätt är inte egendom.

Köper jag ett spel är den kopian min egendom, inte upphovsrättsmakarens. Det upphovsrättsmakaren innehar är den exklusiva, tidsbegränsade rätten att framställa kopior av sitt verk.

Jag tar inte ställning i det här inlägget, vill bara poängtera att det inte handlar om rätten till andras egendom, utan rätten att göra intrång på upphovsrättsmakarens exklusiva tidbegränsade rätt att framställa kopior. Det är en viktig skillnad som ofta suddas ut.

Enligt de flesta spels EULA sa ar det inte din egendom utan spelforetagets egendom som du bara licenserar.

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

Döbringer: du kan genom t.ex. iTunes Music Store köpa låtar enskilda, snabbt enkelt och för 9 kr/styck.

Det är för dyrt och jag vill ha filformat jag kan spela i min mp3-spelare och stereo. Dessutom finns det, trots den enorma mängd musik, begränsat med den sorts musik jag lyssnar på. Men Apple är på rätt spår, absolut.

Citat:

men din personliga inställning verkar vara att en riktigt bra låt inte är värd mer än 2 kr... hur bra låtar lyssnar du då på? hehe (sista meningen skrevs med både humor och allvar)

Om jag tycker låten är bra eller inte spelar ingen roll, någon tycker min favoritmusik är skräp såsom den kanske gillar sånt som jag kallar för skitmusik.
Rent generellt tycker jag inte 2.5 - 4 minuters musik är värt mer än 2 kr.

Citat:

det bästa priset är vad marknaden (alltså alla konsumenters genomsnitt) tycker en produkt är värd plus lite till.

Jag håller med. Det är bara för musikbranschen att inse att de håller för höga priser med tanke på hur utbredd piratkopieringen är. Företagen ska anpassa sej till konsumenterna, inte tvärtom.

Citat:

företag sysslar trots allt inte med välgörenhet, och bakom företag står människor som vill ha lön för sitt arbete.

Absolut, likaså sysslar inte konsumenter med välgörenhet, jag vill inte betala mer än jag tycker något är värt. Sen är det upp till företagen att anpassa arvoden och andra kostnader så att de kan hålla rätt pris.

Citat:

om du inte värderar något till mer än 2 kr, som du får oändlig tillgång till och musik, till skillnad från spel och film, kan man ofta spendera ett otroligt mycket antal timmar med - är du verkligen intresserad av musik då?

Jag kan hyra en film som ger mej c a 2 timmars konstant underhållning för 25 kr. Lyssnar jag på samma låt i 2 timmar utan att gör något annat under tiden vill jag nog aldrig lyssna på den låten igen. Möjligen lyssnar jag på en skiva när den är ny ett par gånger, sen blir det bakgrunsdmusik till läsning. Annat medium, andra förväntingar.
Spel är för dyra anser jag, men den frågan ska vi nog inte diskutera här och nu


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av dos:

Enligt de flesta spels EULA sa ar det inte din egendom utan spelforetagets egendom som du bara licenserar.

Ja, men det är oklart om EULA:s faktiskt har någon verkan i de flesta fall. I vilket fall som helst står de inte över svensk lag.

I USA:

"The forceability of an EULA depends on several factors, one of them being the court that the case is heard in. Most courts that have addressed the validity of the shrinkwrap license have found them to be invalid, characterizing them as contracts of adhesion, unconscionable, and/or unacceptable pursuant to the U.C.C."

([http://en.wikipedia.org/wiki/EULA])

Där "shrinkwrap license" är en licens man kan läsa och acceptera först efter att ha öppnat produkten.

Medlem
Skrivet av dos:
Skrivet av andman:
Skrivet av Jonathan:

I och för sig men det som bl.a. Martin Luther King kämpade för var inte alls samma sak som det "vi" kämpar för. Han kämpade för människors rätt i samhället här kämpas det för människors rätt till andras egendom. (En låt/film/spel är upphovsrättsägarens även om det bara är en kopia)

Folk kämpar här om upphovsrättsfrågor, inte rätten till andras egendom. Det har med upphovsrättsbrott att göra, inte stöld. Upphovsrätt är inte egendom.

Köper jag ett spel är den kopian min egendom, inte upphovsrättsmakarens. Det upphovsrättsmakaren innehar är den exklusiva, tidsbegränsade rätten att framställa kopior av sitt verk.

Jag tar inte ställning i det här inlägget, vill bara poängtera att det inte handlar om rätten till andras egendom, utan rätten att göra intrång på upphovsrättsmakarens exklusiva tidbegränsade rätt att framställa kopior. Det är en viktig skillnad som ofta suddas ut.

Enligt de flesta spels EULA sa ar det inte din egendom utan spelforetagets egendom som du bara licenserar.

Ska man vara petig så äger man skivan, så det ÄR ens köpta egendom. Liscensen rör bara innehållet. Företaget kan t ex inte dra tillbaka liscensen och kräva dej på din kopia.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Araxnoid:
Skrivet av dos:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av dos:

Varför var de tvunga att stänga ner hela serverhallen, verkar ganska onödigt.

Jo du ser server är ett mycket abstrakt begrepp så man tar helt enkelt allt som är fyrkantigt i byggnaden

Man vet aldrig var de rackarns piraterna gömmer sina skatter.

Tihi, dom letar förgäves..skatten har redan jag och Minai snott :D:up:

Mmm, och vilken skatt det var! Tihi 8)

Sen så spelar sverige sin första match 10 e juni bara så att du vet, man kan se alla matchdagar och tider på tv4.se.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Rent generellt tycker jag inte 2.5 - 4 minuters musik är värt mer än 2 kr.

Jag instämmer, hade låtarna jag har på datorn funnits att köpa för det priset hade jag köpt allihop direkt. Utan att tveka, men nu tycker ju tyvärr artisterna att deras 3-5 minuters gnolande är värt mer

*edit*
Alltså ärligt talat, detta måste fan vara världens snabbast växande tråd på ett forum....NÅGONSIN
264poster på några timmar hehe


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Inaktiv

Jahap då är det väl bara införa internet skatt som är Statlig Och går till musikFöretagen, som Alla ska betala för att Några laddar ner Andras upphovsrättsskyddade verk precis som alla numer måste betala skatt på digital lagrings media, och nästa star-trek-logiska-spock-lag är att man måste gå på händer och vissla imse vimse lilla spindel om man handlar på konsum på fredagar med röd tröja.

Medlem
Skrivet av Minai:

Mmm, och vilken skatt det var! Tihi 8)

Sen så spelar sverige sin första match 10 e juni bara så att du vet, man kan se alla matchdagar och tider på tv4.se.

Okie, tack så mycket för info:n


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Ärligt talat så blev jag bara tvungen att registrera mig idag och stödja piraterna i deras kamp på denna "lilla" tråd, inte motarbeta dom som tex en viss "zauii89" (registrerad 31/5 -06) som antagligen tillhör någon av antipiratbyråns allierade propagandaspridare gör.

Förhoppningvis, och jag hoppas verkligen att häxjakten på fildelare som ej syftar på att vinna på det rent ekonomiskt snart stoppas.

Som ni säkert redan sett är http://www.antipiratbyran.se/ redan sänkt av en rejäl bredsida. Där finner man en intressant sak:

Köra bil påverkad av kat + innehav = 12.000kr
Dela ut skitfilmen HippHipp Hora = 16.000kr

Redan här finner man att någon är felkopplat i svea rikes rättssystem, eller ska man säga kortslutet...
Vad får man om man idag oprovocerat misshandlar en person? 1 års skyddstillsyn och 30.000 i skadestånd?

Piratpartiet tar också upp en väldigt viktig sak som ni kan läsa här

http://www2.piratpartiet.se/nyheter/the_pirate_bay_and_piratb...

Hur kan man i detta "demokratiska" land finna sig i att polisen kommer och avbryter en hel verksamheten innan den är bevisad olaglig?

Det blir väldigt jobbigt att leva i ett samhälle där polisen tillsammans med privata bolag gör slumpmässiga tillslag mot "misstänkta", för att därefter kolla upp om deras tillslag var lagligt, och att det privata bolagets misstankar stämmer mot svensk lagstifning...

Det är ju helt sjukt.

Ska nog starta www.antigåmotrödgubbepartiet.se, knalla ut på stan och filma samt anmäla alla som går mot röd gubbe. Undra om polisen lägger resurser på att utreda det

Jag kan inte förstå att skivindustrin och filmindustrin kan ha mage att gnälla om deras minskade försäljning... Finns det någon forskningsrapport som pekar på detta??? Tror snarare att detta kan bero på att priserna är så astronomiska.

Sen kan jag tala om att jag inte bryr mig ett skit om de stora artisterna. Dom sitter i sina feta cribs och har det gott med sina 50 rum, 5 talet bilar med 50 biatches som polerar bilarna motsols i underkläder medans dom själva kikar på sin privata bio i källaren...

Själv ska jag laga pasta med pasta, för det är det enda jag har råd med efter att skatten och räkningarna är betalda. Sen ska jag dra ner en film får DC++ eftersom det endå bara är massa skit på TV (Fotbollsfruar, Jeopardy!, Only you, World's most amazing videos, och sist men inte minst Europas rikaste personer) och försöka att inte åka fast av antipiratjävla... heumm, antipiratjägarna.

Ha det gött och gör redo plankan för jag hoppas att någon snart får gå på den!

Medlem

Problemet med allas diskussion kring hur mycket förluster som företagen gör är inte tillämpbart. Att säga att varje DVD-R och varje serieavstnitt jag laddar hem, och att varje MP3 jag laddar hem innebär att lika många DVD-filmer, DVD-boxar (med serier) och CD-skivor inte blir sålda vore komiskt.

Givetvis förlorar någon på det. I mitt fall är nog den största förloraren kabelvision och till viss del min närmaste videohyrbutik Skulle jag inte kunna ladda hem filmer och serier skulle jag ha fler kabeltvkanaler.

Och mp3-nedladdandet HAR kraftigt påverkat mitt radiolyssnande om något.

Det rör sig alltså om mycket små licensavgifter som nöjesindustrin förlorat - genom radio, kabeltv och till mkt liten del genom hyrfilmer. Detta vore enkelt ordnat med en licensavgift på bredbandsuppkoppling...

Speltitlar och program är en annan femma. 9 av tio speltitlar jag tar hem spelar jag knappast mer än 20 minuter och skulle absolut inte ha köpt annars. Vissa spel köper man ändå.

Hade det inte gått att ladda hem så hade främst pc-hårdvaruindustrin tappat en massa pengar. Alltså om jag var tvungen att betala för spelen så vill jag inte betala för hårdvaran i samma utsträckning - en Xbox 360 vore då ett bättre alternativ för mig.

De som tappar mest är nog ändå mjukvaruindustrin. Men tappar de verkligen? Skulle windows kosta pengar jag var tvungen att betala skulle jag köra linux osv. Kan ta ett annat exempel - pga av jag kunde kringå piratkopieringskyddet i ett program som kostar $150 så använde jag det hemma istället för ett gratisprogram som var liknande. Detta ledde sedan till att jag på mitt jobb ordnade så att vi köpte in sådana licenser (är man statligt anställd så piratkopierar man inte på jobbet...) för snart $8 000. I det här enskilda fallet har piratkopieringsmöjligheten tjänat in nästan $7850 åt företaget i fråga..

Bort med förbudet men inför en motsvarande kassettavgift på bredband. För de som inte vill ladda ned kan ISP:erna släppta kraftigt begränsade uppkopplingar med bara vissa portar öppna som försvårar nedladdning.

Om sedan inte företagen skjuter sig själva i foten så jävla mkt med nedladdningstjänster som är så förbannat krångliga så skulle många med mig föredra att betala för sakerna bara det var vettigt.

Jag menar jag skulle gärna ge en slant för att dagen efter LOST gått i USA kunna ladda hem det i härlig 1080p eller så istället för någon jävla sketen XVID-rip på piratebay som faktiskt inte är alltför vacker...

Inaktiv

Som jag försökte förmedla med en gnutta ironi högre upp så finns det Faktiskt annat bandbredds krävande material än upphovsrättsskyddat material på internet..., spel demos, ljud filer, hobbyfilmade filmsnuttar/spelfilmer/animationer, stora text dokument, pdf filer, datorprogram etc etc, det är därför som t.o.m tanken på att införa skatt på internet uppkoppling är helt jävla sinnesjukt idiotiskt.

Medlem

Intressant att polisen fick tillåtelse att stänga ned sajter som http://fragbite.se och http://planka.nu bara för att de fanns på samma plats som tpb


signatur

Virtue is its own punishment...

Skriv svar