Är UT/Quake FPS-genren/scenen död?

Medlem
Är UT/Quake FPS-genren/scenen död?

Inte för att vara den som är den, men det känns lite som om de som gillar snabb skön gibbning i FPS utan att man ska behöva binda upp 3 tangentbord för olika funktioner har antingen försvunnit eller lagt ner.

Fler och fler FPS-spel blir krigs-inspirerade eller där man får mer och mer "lull-lull" att hantera och göra.

Det kanske är roligare, vad vet jag. Men jag lirar QW/UT3/Q3arena lite här och där, lite då och då för att det är förbannat skoj.

Jag gillar inte alls spel som t.ex. BF, CoD osv, är inte min grej. Är det bara jag som kanske är "off" från scenen eller är det så att den enligt mig riktiga FPS-scenen är en utdöende spelform?

Eller spelar man inte spelen för att de är för gamla eller inte känns så häftigt nya?


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Ja du, bra fråga. UT99 var (och är) för mig det ultimata spelet när det gäller den typen av spel. Jag nötte assault hejdlöst många timmar. Körde en hel del 1 on 1 som var rätt kul också.

För mig personligen så är det det stora utbudet av spel som gör att jag inte lägger ned lika mycket tid på ett och samma spel längre.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

föregångaren till de realistiska fps:en var cs, ut/quake-serien var lite av skuggan av den i antalet spelare, men det fanns många hängivna spelare.
Allt eftersom det kommit nyare versioner av spelen så har skaran blivit delad, vissa stannade kvar, andra inte. Väldigt många skippade tex ut3 och de som gillade den var för få för att det kunde bli nåt stort.
Många av de gamla rävarna har slutat spela, antagligen för att man till slut tröttnar eller har ett liv.
Själv började jag räkna antalet timmar som man lagt sen ut99 och vad man skulle ha kunnat göra istället. Tanken var inte att sluta lira, bara minska och kanske inte lira varje kväll, men i samma veva började även intresset försvinna.

unreal tournament fyller förresten 10 år den 30/11, det får nog bli några lir på pickupen den dan för mig


signatur

thank you, come again

Medlem

Känns mest som att förut pratade alla man kände och några till om ut och quake, nuförtiden är det ingen som pratar om det ens eller nämner spelen. Det är wow eller battlefield eller nåt annat så långt bort från quake/ut man kan komma.

Verkar som om de flesta som gett upp har letat sig till mer "causual" eller spel med lägre/kortare inlärningskurva.

Själv spelar jag inte heller varje dag i flera timmar längre, men det är fortfarande ren fps som är min favorit.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

En liknelse kan vara när vi bara hade två TV-kanaler i sverige. Då pratade alla om samma program. Idag är mediautbudet massivt och tittarna splittras i fler grupper beroende på intresse.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Känns mest som att förut pratade alla man kände och några till om ut och quake, nuförtiden är det ingen som pratar om det ens eller nämner spelen. Det är wow eller battlefield eller nåt annat så långt bort från quake/ut man kan komma.

Verkar som om de flesta som gett upp har letat sig till mer "causual" eller spel med lägre/kortare inlärningskurva.

Själv spelar jag inte heller varje dag i flera timmar längre, men det är fortfarande ren fps som är min favorit.

Känner en hel del som fortfarande kör Quake och UT serien i både lan och på internet. Quake live är ju ganska hett också.

P.s Discworld äger8)


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

Medlem

Tjenna.

Nyreggad här...

Håller med trådskaparen. Vill bara ha ett snabbt enkelt fps spel. Kanske e för gammal, men klarar fan inte av att hålla reda på mer än awsdc och space knapparna

Kör ut99 sen ett drygt år tebax. Bara sniper dock.
Betällde ut3 idag för att prova nåt nytt, men har läst mig till att det verkar rätt dött.

För er som får återfall, så har vi ett svenskt team. Medlemmar från olika klaner å några utan klaner som tuggar lite i TS, dricker nån öl å härjar runt på lite servrar. Ibland kan det bli ett rumble med.
http://teamswe.freeforums.org/

Greetz Impaled

Skägg.
10 Chambers

Personligen har jag gått från en tillvaro där datorn var centrum i pojkrummet till familjeliv där en stationär dator inte ens får plats. Jag lirar Quake Live någon gång i månaden och trots att aimen håller och strategitänket bara blivit bättre tröttnar hjärnan efter någon timme. Planen är fortfarande att gibba quake på ålderdomshemmet tillsammans med @xplejjn men det känns som att livet är på ett annat spår just nu.


signatur
Medlem

Att livet är på ett helt annat spår kan jag inte annat än hålla med om till fullo. Jag sitter själv i en ganska "strypt datortids"-tillvaro utöver jobb och allt annat som måste fixas via datorn.

Och just därför gillar jag "enkelheten" i att in och gibba i t.ex. UT3 i 20 min än att utveckla en karaktär och lägga mer tid på annat än det nödvändiga gibbandet. Därav är inte de "nyare" spelen direkt något för mig där tiden läggs på allt annat än just gibbandet.

Jag kommer fortsätta gibbandet tills servrarna försvinner helt. En favorit som jag märkt att jag lätt fastnar framför och tappar koll på tiden är ut3 ctf med instagib.

Annars tycker jag att q3arena, q2, ut3 osv är bra balancerade spel där i stort sett alla förluster eller missar beror på en själv än på karaktären/bugfixar.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

Älskar också quake och UT spelen. Har blivit en hel del lanande genom åren med de spelen. UT3 gillade jag skarpt, lirade en hel del. Men la ner efter ett tag annat som locka. Inte funderat så mycket på det sen dess.

Älskar dock den feta action som det innebär att konstant respawna och kötta loss. Strategi tänkandet är också helt unikt jämfört med andra spel. Gäller att tänka snabbt om man vill vara på topp och alla har samma chans att dominera. Ingen xp eller liknande. Lirar BFBC2 nu, provar betan. Men tempot är inte desamma, mer krigsimularot blandat med fps, sant som du säger oldschool fps är inte vanligt längre.

Hade vore schysst med ett UT4 eller quake 5 som totalt vände upp och ner på gaming världen. Som var så fett att alla ville lira det i 10år framåt. Börjar bli less på krig fps nu. Det var de shit för nåt år sen och alla spinner vidare på det, xp, prestige, känns som om det stagnerat lite, desperat söker man nya små finesser på detta tema. Blir nog ett skift mot något annat snart. Hoppas utveckling av UT serien

Flakmonkey

Det är ju återväxten som saknas. Kan inte direkt komma på någon av mina Quake/UT-polare som har gått över till att spela långsammare FPS - däremot så har de ju som flera andra här har påpekat vuxit upp och då prioriterat annorlunda. Självklart gäller det även långsamma FPS, men skillnaden där är ju att det finns en helt annan återväxt.

Är ju omöjligt att veta exakt varför "nya" gamers väljer långsammare FPS, men tyvärr tror jag att det beror på att det helt enkelt är för frustrerande att spela Quake eller UT. Minns själv när jag började lira det mer seriöst. Det var 2001 och då var man ju hopplöst långt efter de som var bra och jag minns hur otroligt frustrerande det var att bli ägd upp i brygga i varje match man spelade. Visserligen kan man ju bli det i COD, BF, etc men även om du är kass så får du ju oftast någon frag och även om du inte får någon så får du ändå någon form av belöning...

Folk tycks ju gilla det där med belöningar. Att levla upp, få ny vapen, rank, perks, etc etc etc. Inte så svårt att förstå med tanke på MMO-vågen som ju till stor del gått samma väg. Spelen som kräver mycket engagemang för en måttlig belöning får lämna plats för de som ger väldigt mycket för väldigt lite jobb.

Personligen har jag inte mycket till övers för det, att få något utan en riktig prestation har alltid känts menlöst - precis som att vinna i ett turbaserat spel. Varför ska man bli glad över det? Är det som gör UT och Quake så underhållande i mina ögon. Det är kallt, rått, hårt vilket gör känslan när det går bra så mycket mer intensiv.

Nåväl... riktigt synd att FPS-spel som Quake och UT tappar i popularitet även om det inte är särskilt förvånande. Tror faktiskt många skulle må bra av att spela dem i ett par månader och verkligen lära sig dem. Inte bara för att de skulle upptäcka hur fantastiskt kul de är när man lärt sig dem utan även för att många nog skulle lära sig glädjen man får av att inte ge upp och jobba vidare trots att det tar emot.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det är kallt, rått, hårt vilket gör känslan när det går bra så mycket mer intensiv.

Det där stycket är i stort sett hela anledningen till att jag spelar UT/Quake och aldrig gillat de långsammare FPS-spelen.

Har inte hittat ett spel till dags datum som kan ge den känslan och adrenalinkicken som kommer och pumpar på som de gamla ut/qw-spelen.

Belöningen för mig är att man blir bättre, inte att man får en ny hatt med en annan färg

Lite av inlärningskurvan försökte de ju släta ut från ut2k3 till 2k4 till ut3. Minns också hur pass sist man låg i början(och fortfarande gör när man spelar med folk som är riktigt bra). Men när man blir bättre blir det roligare och mer engagerande också.

En annan aspekt som kanske spelar in är att man inte LAN-ar på samma sätt som förut iom att nätspelandet är så utbrett idag.

Förut satt man ju en vecka i sträck och pressat Q2 CTF 4v4 för att det var så sjukt skoj. De senare och slöare FPS-spelen passar inte alls på samma sätt på LAN då de är för långsama eller har för stora banor.

Men t.ex. Q3-arena går alltid att spela på lan eftersom det är intensivt, snabbt och sjukt roligt på 4-5 personer.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

börjar bli seegt med aktivitet nu :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Suget kommer och går IceMan. Jag kör gärna några 2vs2 i MsB-pickupen nu under semestern:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Själv tror jag att det knappt utvecklas några snabba FPS spel för att FPS på konsoller har blivit så mainstream. Skulle väl knappt gå att bunnyjumpa/walljumpa osv med kontroller. Någon som kört något snabbt FPS på konsol som tycker annat?

Jag tycker även att varje FPS med leveling och unlocks utesluter sig själv automatiskt från den kompetiva scenen hur än utvecklarna vill försvara sig. Detta går att jämföra med HoN och LoL (Dock inte FPS spel men ett bra exempel med unlocks vs nonunlocks IMO), där man i LoL måste låsa upp heroes och abilities vilket är en bidragande faktor till att LoL knappt spelas på kompetiv nivå.

Hoppas denna trend tar slut snart, vilket jag tvivlar på att den kommer göra. Man vill ju bara starta spelet, välja server och börja gibba, inte hålla på med att skapa klasser, pimpa vapen, omforma ansiktet osv. håll det till RPG spel.


signatur

Yeah well, you know, thats just like your opinion, man

Medlem

Jag tror nog du har rät där.
väldigt tråkigt att FPS spelen har i mina å andras ögon gått bakåt några steg, istället för framåt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tyvärr har du rätt. Delvis rätt iaf. Död skulle jag inte kalla den, men jämför man med hur det var för ett par år sedan så har det minskat rejält. UT har alltid vart bland mina favoriter. UT'99 var enormt bra, ut2k3 och 2k4 gillade jag inte särskilt mycket, ut3 skaffade jag mig däremot, trots dåliga reviews, och tycker det är riktigt kul.

Lirar inget ut seriöst längre dock, lite ut3 ibland, lite instagib. UT99 ligger alltid närmast hjärtat dock<3

Medlem

Jag är helt inne på samma spår som henchman. Det finns ingen som vill göra ett snabbt FPS längre, de verkar anse att det räcker med CS...

RPG-FPS är totalt uteslutet, för i slutändan blir det att man lägger mer tid på kring-saker än själva speltiden.

In, gibba, ut. 30-60 min. Adrenalin 110% av tiden och galet skoj. Det funkar inte med in, lalla runt, fippla hit dit, kolla profilen i 50 minuter och gibba i 10 min.

Alla gamla polare jag snackar med gillar också att spela ut3/qw osv, men alla vill ha något "nytt" också, det är lite sisådär att dra igång ett 10-20 år gammalt lir även om det är galet skoj...


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv
Skrivet av Rincewind:

Jag är helt inne på samma spår som henchman. Det finns ingen som vill göra ett snabbt FPS längre, de verkar anse att det räcker med CS...

RPG-FPS är totalt uteslutet, för i slutändan blir det att man lägger mer tid på kring-saker än själva speltiden.

In, gibba, ut. 30-60 min. Adrenalin 110% av tiden och galet skoj. Det funkar inte med in, lalla runt, fippla hit dit, kolla profilen i 50 minuter och gibba i 10 min.

Alla gamla polare jag snackar med gillar också att spela ut3/qw osv, men alla vill ha något "nytt" också, det är lite sisådär att dra igång ett 10-20 år gammalt lir även om det är galet skoj...

Samma här. Är också en inbiten quake, unreal spelare. Mina polare är tyvärr inte lika inne på dem. Har någon som gillar quake men ingen som gillar unreal

Köpte också UT3 och tyckte det var sjukt kul.

Håller med helt om den där logga in och röjja sönder en map i 30min känslan i 110% tempo.

Stressen när frag limit är 30 och man är delad 1a plats med 3 kills kvar är oslagbar.

Förhoppningsvis får vi se något nytt i denna genren snart. Som tar det lite längre, mer hardcore, competativt som attan, bara råa handleds skills som gäller. Kanske för genomslag på den yngre generationen om man kompromissar med att slänga in achievments och titlar eftersom det verkar var innen grejjen. Men inget RPG tjafs.

Man kan ju hoppas på ett UT4 eller quake 5 som lanseras lika hårt som ett e-sports spel som SC2 har gjorts.

Sen finns det ju faktiskt quake live. Men jag hade tröttnat på quake 3 redan innan det släpptes.

UT är bättre.

Medlem

Ja första UT, oj oj vilka tider... nästans så man blir tårögd.

Dåligt med såna här spel nu för tiden....

Medlem

UT-scenen är uppenbarligen inte lika aktiv längre som den en gång för längesen var. Minns när UT var nytt och jag satt och körde assault jämt. Tråkigt att de slopade det spelläget i alla nya versioner.

Men hur är UT3 idag? Spelar folk det? Är lite sugen på att köpa det och återuppliva lite gamla goa minnen.

Medlem

Jag håller med att "gamla" fps verkar döda.
spelat själv lite duke3d när det kom och sen Quake och Quake World.

Men jag gillar även dom "nyare" fps-spelen.
Nyare och nyare, cs och battlefield osv räknas i dagens läge som gamla spel dom också.
när jag tänker nya så tänker jag den senaste tidens CoD och Medal of honor och battlefield.
har inte spelat allt förutom battlefield på senaste men dom är också enkla egentligen, ni är lite för negativa dock förstår jag helt vad ni menar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Jag har personligen gett upp hoppet om ett nytt FPS som ska ta e-sporten med storm likt Q3 och UT gjorde. Det dyker visserligen upp en del intressanta spel men börjar man kolla lite mer ingående på dom så har jag svårt att se någon större potential till något för e-sport.

Brink ser intressant ut men problemet med det är samtidigt det som gör det intressant - dvs S.M.A.R.T-systemet. Det gör att det med stor sannolikhet kommer att begränsa spelarens möjlighet att själv påverka och hitta nya sätt att utvecklas som spelare. Jag ser det som att man får allting serverat på ett silverfat för alla att snabbt och enkelt bemästra till skillnad från Q3's strafejumps, trickjumps osv.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Snart flyttar jag till större lägenhet och till ett snabbare internet(ett som man faktiskt kan streama youtube-klipp på). Då blir det Quake 2 och Quake Live för hela slanten igen. Kärringen har lovat mig ett datarum

Själv hoppas jag att QL ska bli stort, det har ju varit lite intressanta turneringar. Dock måste det komma bättre streams(HD..?). Shoutcast+Q3 var ju king.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Jag saknar tribes :.(
...och Quake3


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Personligen; när jag märkte att lira aim krävande spel efter jobbet och ta en birra samtidigt inte passade ihop....Man blev total ägd av de man visste man var mycket bättre över. Då la man sin focus på spel som inte krävde reflexer eller någorlunda tänkande...typ mmorpgs.

Men jag skulle nog inte säga att dagens FPS kräver mindre aim/skill/tactics, det är bara lite långsammare och fokuserar mer på teamwork och mindre på 1vs1.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Jag är en "gammal" spelare. Jag fick UT99 med mitt först 3D-kort och spelade en hel del TDM. Sedan UT2k4 i några år, tills jag bara tröttnade en dag. Jag spelade aldrig Quake.
Jag testade QL några gånger när det släpptes och det var väl ok. Men eftersom "team balance" var en stor grej med QL enligt id Software (och det skulle ha varit om det fungerat), så var det meningslöst när de stackars "proffsen" utan problem kunde spela mot newbies. Visst, det finns färre proffs än newbies så det var nödvändigt för att de skulle ha några att spela mot, men det var ändå kasst.

Jag gillade aldrig idén med auto-healing och RPG i de nya FPSen. I jul köpte jag dock BC2 och tycker det är väldigt kul, jag kommer några aldrig köpa ett "gammalt" FPS igen.

Medlem

Tribes och tribes 2 var grymma btw..
Väcker en gammal tråd till liv igen då det helt enkelt inte finns ett vettigt FPS-spel idagsläget.

Det finns massor med coola, snyggt gjorta och häftiga FPS-spel med achievments, exp, olika saker att utforska och massa sånt som man kan lägga tid på. Men var är 201x-talets svar på QW? Q2? UT?

Nu pratar jag i princip enbart om känsla. Den är helt borta på de nyare spelen. Var är hastigheten? Snabba besluten? Höger eller vänster? Fly eller illa fäkta?

Jag och en hel del av minna vänner har nog aldig lagt ner så mycket tid på spel som vi gjorde på QW/Q2 osv, teammatcher, veckolånga LAN men enbart Q2 4v4 osv

De nyare spelen är coola och snygga, men var är känslan?

Jag tror att "nya" generationen spelare som inte upplevt QW-tiden inte riktigt förstår vad det innebar och vad det gjort för alla oss FPS-galna tokar.

UT3 är väl fortfarande det närmsta man kommer "nytt FPS" och spelet är helt klart roligt, funkar perfekt som adrenalinkick som heter duga.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Rage släpps snart, tror det var quake/doom/wolfenstein killarna som som låg bakom den.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Alla här som vill lira QUAKEWORLD igen kom till www.quakeworld.nu , helst idag. Imorgon kan det vara försesnt ladda ner nQuake och gå in på http://www.quakeservers.net/quakeworld/server_status/1845/

annars quakenet på mirc:en och gå in på #qwrookie

och ja det är aktivt fortfarande!

12
Skriv svar