Frågor om nätaggregat.

Medlem
Frågor om nätaggregat.

Hej på er alla.
Jag har 2 funderingar/frågor om datorns nätaggregat.

1 : Som exempel, för ett särskillt grafikkort så är rekomenderat nätagg på 500W. Om man ska ha 2 sådana grafikkort i SLI/Crossfire måste man då ha ett nätagg på 1000W? (500 gånger 2)

2 : Vilken del av datorn drar mest ström från nätagget? Är det grafikkortet? Är det typ 90% till grafikkoret och resten av datorn får dela på de övriga 10%? Till exempel, om man köper till mer/byter hårddisk(ar) och/eller RAM-minne(n) måste man då också köpa ett nätagg med mer watt?

Förlåt om mina frågor är luddigt ställda (och/eller) fåniga/dumma men jag är bara lite nyfiken på hur det fungerar

Tack på förhand!

EDIT

En tredje fråga:

3 : Om rekomenderat nätagg för ett särskillt grafikkort är 500W, klarar jag mig då om jag har ett på 650W ? Övriga komponenter i datorn är 2 500GB IDE-diskar, 6GB RAM, ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 Mobo, AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core, Creative SB X-Fi XtremeGamer och 2 DVD-brännare.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

1: Nej.

2: Grafikkortet.
Det beror helt på vad man har för komponenter också. Det är vanligtvis grafikkortet som drar mest men en CPU kan komma upp i runt 100W+ också.

3: Du skulle kunne klara dig på ett 450W. Men ditt 650W nätagg kommer klara det bra (Ifall det inte är ACE.).


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag får tacka så mycket för svaren chrille
Förövrigt så ska det sägas att med hjälp av en kompis så sitter nu ovan nämda grafikkort i min dator. och det fungerar prima
Kan numera köra Arma2: OA och APB med allt på max


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Ett 5850 har en rekommendation på 500W men vad händer om man stoppar in den i en dator med 400W? Datorn har 1000gb hårddisk, 4gb RAM och Quad core 2.33GHz. Kommer datorn att fucka totalt:P?

Skrivet av Zeus1337:

Ett 5850 har en rekommendation på 500W men vad händer om man stoppar in den i en dator med 400W? Datorn har 1000gb hårddisk, 4gb RAM och Quad core 2.33GHz. Kommer datorn att fucka totalt:P?

Tvivlar på det, beror på tillverkare samt hur hög Ampere man har på 12V railsen.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar