PC eller IMac 27" - Hjälp
Funderar på att överge min kära PC för en Imac 27".
Dock, har knappt ngn kunskap om Mac förutom att programvaran är stabil, allt går snabbt (allt är ju iof relativt), den är tyst, enkel att använda. Dock, jag är ändå tveksam.
Jag använder just nu min pc till följande:
Spel (Warcraft 3, LoL, Diablo, Sim City e.d.)
Surfar
Film/serier som jag via HDMI-kabel ser på min 55" tv. Om jag förstått allt rätt måste jag köpa en hdmi-adapter om jag nu slår till på en Imac 27"...ngn som vet om detta stämmer?
Skriver (Office 2013).
Detta är vad jag gör med min PC. Vad gäller gaming/spelandet har det tyvärr, pga. studier mm., drastiskt sjunkit och även så gäller intresset. Faktum är att jag mer läser om spel än spelar dem. Att hänga här på FZ är en given sak jag dagligen gör!!!
Har läst att en IMac nu ej har CD-rom...hur f'n blir det då om jag t.e.x köper ett spel eller vill se på film i datorn? Måste man köpa till en extren dvd-läsare e.d..?
Vet att mycket av detta kan man "googla" på, men jag värdesätter mer svaren från er, kära medlemskamrater, än den genomsnittlige "googleskirbenten".
Såväl subjektiva som objektiva svar uppskattas!
Min PC-rigg just nu:
Bildskärm: Samsung Syncmaster SA700 (23,9")
i5-2500k 3.3GHz
8GB Ram
1 TB Hårddisk
120 GB SSD-disk
W7- 64bitars
Radeon 6970 2gb
Funderar på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1537864
Fördelar och nackdelar? Bör jag skita i allt?
Eftersom att det är "inne" att kasta skit på Apple och alla deras produkter på de flesta spelsiter så lär du inte få något rungande "ja" här på FZ på frågan om du ska köpa en 27" iMac istället för en PC.
Personligen sitter jag med en 27" iMac, i7-3770 3,4 Ghz, 32 GB ram, Geforce GTX 680 MX, 1TB Fusion Drive och är oerhört nöjd. Men då ska det tilläggas att jag spelar så gott som aldrig på den och skulle det nu vara så att jag blir väldigt sugen på att spela ett spel som inte finns för Mac OSX så tar det knappt 20 min att installera windows 7 via bootcamp. Lyckligtvis har jag hittills inte hittat något spel som är värt att förpesta min iMac med Windows.
När det gäller se på film via den så måste du ha en Mini DisplayPort -> HDMI-kabel. Extern superdrive finns att köpa separat om du nu skulle sakna en DVD-spelare.
Fördelar? Mac OS X med allt vad det innebär, snygg design (subjektiv åsikt så klart), väldigt bra skärm, tyst.
Nackdelar? Relativt dyr i förhållande till prestanda per krona, en viss inlärningskurva (för att lära sig Mac OS X), halvtaskigt OpenGL stöd = sämre prestanda i Mac OS X än i Windows.
Om spelandet inte är det viktigaste här i världen och ifall du inte är rädd för att testa något nytt samt att du har pengarna så är det bara att slå till på en iMac. Själv tog jag steget från PC till Mac för 5 år sen och har inte saknat PC-världen ett dugg och jag lär ju knappast börja göra det den närmaste tiden heller eftersom att fler och fler spelutvecklare börjar utveckla för Mac samtidigt som för PC.
Eftersom att det är "inne" att kasta skit på Apple och alla deras produkter på de flesta spelsiter så lär du inte få något rungande "ja" här på FZ på frågan om du ska köpa en 27" iMac istället för en PC.
Personligen sitter jag med en 27" iMac, i7-3770 3,4 Ghz, 32 GB ram, Geforce GTX 680 MX, 1TB Fusion Drive och är oerhört nöjd. Men då ska det tilläggas att jag spelar så gott som aldrig på den och skulle det nu vara så att jag blir väldigt sugen på att spela ett spel som inte finns för Mac OSX så tar det knappt 20 min att installera windows 7 via bootcamp. Lyckligtvis har jag hittills inte hittat något spel som är värt att förpesta min iMac med Windows.
När det gäller se på film via den så måste du ha en Mini DisplayPort -> HDMI-kabel. Extern superdrive finns att köpa separat om du nu skulle sakna en DVD-spelare.
Fördelar? Mac OS X med allt vad det innebär, snygg design (subjektiv åsikt så klart), väldigt bra skärm, tyst.
Nackdelar? Relativt dyr i förhållande till prestanda per krona, en viss inlärningskurva (för att lära sig Mac OS X), halvtaskigt OpenGL stöd = sämre prestanda i Mac OS X än i Windows.
Om spelandet inte är det viktigaste här i världen och ifall du inte är rädd för att testa något nytt samt att du har pengarna så är det bara att slå till på en iMac. Själv tog jag steget från PC till Mac för 5 år sen och har inte saknat PC-världen ett dugg och jag lär ju knappast börja göra det den närmaste tiden heller eftersom att fler och fler spelutvecklare börjar utveckla för Mac samtidigt som för PC.
Och tvärtom
Min Dator Går På StjärnKraft !
Och tvärtom
Vadå tvärtom? På vilken punkt?
Jag vill veta mer hur din tankebana går! Vad är det som får dig att fråga? Vad är det som gör att du känner dig lite osäker?
Själv har jag det mesta från Apple förutom en stationär datorn. Vilket kommer införskaffas.
En viktig punkt som redan tagits upp är det att det går att installera Windows på en Mac. Om du nu skulle behöva något som enbart finns till Windows.
Egentligen skulle jag bara säga: Do it!
Niet.
Jag gillar personligen inte OS X så mycket, men kan vara objektiv ändå!
Frågan som man bör ställa sig själv: Vad ska jag använda den till?
Har du inte använt Mac-datorer förut så kan det vara värt att spana in, googla och YouTuba lite informationsvideos om hur operativsystemet är och vad som stöds. Om du bara ska spela, så är Windows fortfarande en bättre plattform på grund av kompabilitet och flexibilitet. OS X börjar få bättre stöd nu, så kolla upp om dina favoritspel stöds naturligt i OS X. Ska du redigera filmer/musik eller använda andra program som kanske bara ha stöd för OS X så är det inget snack om saken - köp en Mac!
Själv kan jag tycka att om man bara ska surfa och studera kan man lika bra köpa en grym PC för samma pengar och köra Windows eller Ubuntu för den delen, det är inget som Mac är bättre på om man nu inte måste köra OS X av någon anledning.
Angående själva iMac 27, så är det en fin pjäs hårdvara. Bra skärm och prestanda (förutom den grafiska prestandan om man jämför med en PC för samma pris), men ingen CD-läsare som du nämnde, det får du köpa till. De var tvungen att ta bort den för att hålla datorn så smal som möjligt. Tänk dock på att what you see is what you get, du kommer inte att kunna byta delar själv i datorn, utan att skicka in den till ett certifierat servicecenter.
Ska jag vara ärlig så är du riktigt jävla dum (enligt min mening) om du köper en imac med specs som är i samma "generation" som din PC. Pengar i sjön i min mening.
Men visst, sprutar det pengar ur öronen på dig så "Go for it", personligen tycker jag det finns roligare/vettigare saker att lägga ~19k på då man köper dator.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Köp datorn från Apple.se eller Apple Store i Täby.
Måste säga att mycket av "datorn" sitter i OS:et!
Fördelar:
Snygg
Snabb
Tyst
Mindre kablage
Stabil plattform (Mac OS X)
- Snyggt OS
- Snabbt OS
- Mac App Store
- Bra framtagna program
- Bra och användbara program följer med
- Bra koll på dokument och mail
Kommunikationen med andra iEnheter
Kan köra Windows
Nackdelar:
Priset
Svårt att byta ut hårdvara
Mindre Nackdelar:
Extern CD/DVD-ROM-enhet behövs
Niet.
Tycke och smak, förstås. Jag tycker OS X är enormt mycket bättre än Win på de flesta områden utom spel, och då rekommenderar jag förstås Mac.
OS X är oerhört snabbt (Spotlight hittar saker _direkt_), men det utklassar Windows också i fråga om användarvänlighet (jämför t.ex. logiken i System Preferences med den kaotiska och tröga Kontrollpanelen) och hur saker funkar (petar man in en usb-sticka syns den direkt i Finder, medan Windows ofta letar drivrutin i en halvminut). Så, vore jag du skulle OS X väga upp för brister som högt pris, eventuellt saknade hdmi-portar (du får kolla hur det ligger till) och annat.
Jag köpte en snik-Macbook sommaren 2008. Jag har petat i 4 GB minne och bytt till SSD-disk, och den använder jag fortfarande dagligen med stor behållning. Min Macbook är avsevärt snabbare än en pc-laptop med Core I5-prolle och dubbla minnet som jag köpte för två år sen. Även med hårddisk i var den ungefär lika rask, om inte raskare. Såna saker gör att Apples höga priser känns rätt okej ändå.
TyTusen tack för denna fantatstiska respons!
På ett sätt har ni alla mycket bra poänger. Varför vill jag köpa? Ja, helt ärligt så är det delsav ett intresse att verkligen ge Mac ett seriöst försök, dels min "protest" mot alla svordommar Windows genom åren fått mig att krysta.
Vill betona att jag ej har pengar att köpa en ny, utan har möjlighet att komma över en för ca 8500kr.
Dock, just hdmi och cd-rom är det störta "hindret" för mig...
Ska ge det ett noga övervägande....vem vet, kanske ber jag om mer "tips".
För denna gång; tusen tack!
Har själv en PC och har alltid haft det. Men nyligen testade jag en Mac i en affär där jag bor och jag tyckte den var jättenajs. Hade gärna bytt min PC mot en Mac då jag mest andvänder den till musikinstrument, film och internet. Men jag återkommer alltid till samma argument. Behöver jag verkligen en Mac? Nej. Jag har en schysst dator och den är bra som den är. Man letar alltid efter det ''bästa'' när man i själva verkat har det ganska bra. Kostar bara en massa extra pengar.
W7 och W8 är snabba med vet inte varför folk tror dom e söliga men det låter mest som du slänger pengar i sjön. Apple snygga? bygg din egen dator så blir det som du vill ha det=p.
Mac har en hel del problem med inte tala om det irreterande: funkar det på mac? och när svaret är nej som vanligt blir dom bara sura....
8500 kr låter väldigt billigt för en 27" iMac.
Är det förra årets modell så är det fortfarande väldigt billigt men då har den DVD, togs bort strax innan årsskiftet med nya designen men Apple hade en del problem med distributionen av dom så dom började komma ut i januari/februari.
En extern DVD kostar ett par hundra..
Det mesta har tagits upp här redan. Visst får man mycket windowsburk för samma pengar men det går inte att tänka så när det gäller Mac, MacOS är så mycket smidigare och stabilare än windows, mycket pga Apple bygger maskinerna ordentligt, från hårdvaran till mjukvaran. Inget hopplock med diverse billiga komponenter som man sedan slänger in Windows i.
Jag är toknöjd med min Macbook Pro, valde den före Air pga, vassare prestanda och DVDn, vilken jag använt 2-3 ggr...
Spel finns, för mig som bara egentligen spelar strategispel på datorer är det ett ok utbud men som i övrigt suger.
Kompabiliteten är riktigt bra idag, är just spel och program för företagsekonomi som jag ser som nackdelar. Office finns, inga problem men om du bara ska skriva div saker och inte arbeta mot office på jobb eller sånt så skulle jag rekommendera iWorks. Pages, Number och Keynote. Samma sak som MS Office fast med mindre djup och enklare layout, går att spara/skicka direkt till PDF eller Word/Excel. 149 kr/st istället för en tusing för MS Office.
Hdmi är inget problem heller, finns en adapter(...) från thunderbolt/displayport till hdmi, Apple TV brukar annars vi Mac-Lovers snacka oss varma om men skärmdubbleringen där har inte funkat 100% i mitt tycke, blir lite släp i bilden ibland och fungerar okej när man kollar en serie men kan märkas lite för mycket vid film. Skulle aldrig använda den funktionen till arbete eller surf. Däremot går det lätt att dela ut material från dator till AppleTV...
Kör man Netflix kan man ju alltid ändra DNS-inställningarna och köra det amerikanska utbudet på sitt svenska Netflixkonto, inget jailbreak eller krångel alls...
En Mac står sig dessutom i värde lite bättre än andra burkar, en kollega sålde tex sin Macbook för 5000 kr, ny 8990 kr, 2,5 år gammal med slitet lock... dock är hon en söt blondin kanske ska tilläggas...
Jag rekommenderar verkligen Mac, säljer dom dagligen och är det vi får tillbaka minst av. För mig ett bra sälj som inte kommer att bita mig i arslet efteråt, för kunden en smidig maskin utan problem. Många kommer in med förutfattade meningar om Apple och deras produkter, mesta av det kan man bara avfärda med att det gått 20 år sedan dess...
Ska du spela, välj för allt i helvetet inte Mac, samma sak med bokföring men där kan man köra bootcamp eller liknande, ska du inte göra det välj Mac och få en dator som lever längre och ger färre problem.
Macbook Pro blev nyligen utsedd till den stabilaste plattformen att köra Windows på...
Mac är trevliga datorer och med dina behov tror jag säkerligen du skulle bli jättenöjd med en Mac. Det man vinner på när man köper Mac är oftast en gnutta mer stabilitet men också att hela systemet är skräddarsytt för en viss kvalités-nivå.
Det som stör mig med Mac är att de idag är gjorda som ungefär surfdatorer. För 5-10 år sedan jobbade varenda proffs inom media på Mac för det fanns inget bättre. Idag är det väldigt få som gör det för att Apple har skitit i kunderna som tagit tillbaka dem från dödskanten. Det är tråkigt men tyvärr är det bara att gilla läget. Skall man jobba med video eller foto redigering är det bättre att satsa på PC.
Jag har aldrig spelat spel på en Mac, men jobbat som grafiker på Mac, och visst är det en kompetent maskin, men jag personligen störde mig UI:et och andra småsaker. Det kan ju vara värt att testa en Mac och se vilket du trivs bäst med, du kan ju alltid byta tillbaka.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Ska du inte spela mer än typ WOW och Simcity hade jag valt en Imac. Sjukt grymt OS och allmänt smidiga datorer. Hemma kör vi Imac och PC. Mac OSX är ljusår bättre än Windows, men tyvärr är det ju spelen det faller på.
Jag är nyfiken på varför Mac OSX är ljusår bättre än windows?
Jag har haft W7 sedan 2009 och W8 sedan 2012. Jag har jämfört med polare som har mac och haft snabbare uppstart än dem även när de har haft bättre hårdvara. Jag har alrdig haft problem med windows i sig händer att spel krashar internet går ner men detta är inte windows fel. okså sett att många gillar mac os för det är "enklare" att navigera, men i detta fall har jag aldrig sett funktioner som windows inte har det är bara det att folk inte har lärt sig hur man gör det i windows t.ex om man drar en ruta till högra delen av skärmen så kommer den expandera till 50% av högra skärmens sida, eller windows knapp och tab ger en tab meny som är lättare att navigera än bara alt tab. Vissa vet inte ens om att man får en screen meny om man håller nere alt tab.
Kan även lägga till att jag hade windows xp men inte vista för att jag aldrig hade problem med xp så jag såg ingen anledning att uppgradera först jag köpte ett dx.10 grafikkort med då kom w7 så jag skaffa det istället.
Ennu längre tillbaka så använde jag windows 98, 95, 3.1, 3.0
(och DOS)
Det enda os jag var missnöjd med var 95.
Detta är nästan 25 år av windows och bara ca 3 av dom var dåliga. Medans mac har alltid haft funkar det på Mac?
Och tvärtom
Vadå tvärtom? På vilken punkt?
Det han antagligen menar med "Och tvärtom" är att phi i början skrev att det är "inne" att kasta skit på Apple men sen så kastar han själv skit på windows
Macbook Pro blev nyligen utsedd till den stabilaste plattformen att köra Windows på...
Så många frågor, men detta lät mest intressant. Nog för att det funkar sjukt bra med VMware Fusion, men stabilaste? Länk!
Ingen direkt nyhet, har varit det tidigare också...
http://uk.ign.com/articles/2013/04/25/macbook-pro-is-best-win...
Det är ganska logiskt, Apple bygger maskiner med delar som ska passa ihop, lite av deras grundfilosofi efter design och hjärntvätt...
Andra tillverkare köper in delar utan att bry sig om kompatibiliteten mellan dessa och slänger in windows i detta. Märken som Asus och Sony märks som andra märken som har mindre av dessa problem, mycket för att deras maskiner har många in-housedelar.
Skrivet av en frilansande analytiker.....känns säkert att han har rätt. Mac har bara vanlig pc hårdvara i sig, väldigt ofta delar till laptops som är sämre en en desktop motsvarighet. i Deras laptops bara en vanlig laptop dom köper in den billigaste hårdvaran dom kan få tag på som alla andra....
Skrivet av en frilansande analytiker.....känns säkert att han har rätt. Mac har bara vanlig pc hårdvara i sig, väldigt ofta delar till laptops som är sämre en en desktop motsvarighet. i Deras laptops bara en vanlig laptop dom köper in den billigaste hårdvaran dom kan få tag på som alla andra....
Vet inte om du klickade på länken och läste men jag kan inte hitta en "frilansande analytiker"...
Frilansande skribent , Matt Clark, står det visserligen under artikeln som annars hänvisar till ett företag som heter Soluto.
Washington Post, Microsoft, New York Times och BBC är partners, personalen kommer från företag som McAfee, Microsoft, MIT, Texas Instruments, mfl. Dom utvecklar också teknik för PC-plattformar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Soluto
Men nej, Apple har inte några superkomponenter i sig men man använder rätt delar och utvecklar sina produkter under betydligt längre tid och arbete än andra. Sony släpper 4-6 modellserier under ett år, Apple i regel bara 1. Kan annars tycka att min Macbook Pro med i5, 4 gb ram och 320 hårddisk med HD3000 presterar betydligt bättre än en Windowsbaserad dator med samma uppsättning för det arbete jag gör. Men det är min uppfattning.
Att Mac inte är kompatibelt är en gammal myt, idag fungerar i princip allt på Mac...spel och viss bokföring dom enda undantagen.
Använd Mac, använd Windows, spelar ingen roll. Allt beror på individens behov eller smak, finns inget rätt svar.
Nu har det här svävat iväg från den ursprungliga frågan om en 27" iMac, det ber jag om ursäkt för.
Så många frågor, men detta lät mest intressant. Nog för att det funkar sjukt bra med VMware Fusion, men stabilaste? Länk!
Det är ganska logiskt, Apple bygger maskiner med delar som ska passa ihop, lite av deras grundfilosofi efter design och hjärntvätt...
Andra tillverkare köper in delar utan att bry sig om kompatibiliteten mellan dessa och slänger in windows i detta. Märken som Asus och Sony märks som andra märken som har mindre av dessa problem, mycket för att deras maskiner har många in-housedelar.
Tack för länken!
Jepp, ganska logiskt. Även om Apple själva inte gör hårdvaran som verkligen kör Windows, så är det bra hantverk i datorerna. Skulle vara intressant att läsa fler liknande tester, men jag tror nog att det skulle falla likadant. Ska bli intressant att se om Microsoft tar upp kampen med "premiumdatorer" eller inte.
Tack för länken!
Jepp, ganska logiskt. Även om Apple själva inte gör hårdvaran som verkligen kör Windows, så är det bra hantverk i datorerna. Skulle vara intressant att läsa fler liknande tester, men jag tror nog att det skulle falla likadant. Ska bli intressant att se om Microsoft tar upp kampen med "premiumdatorer" eller inte.
Jag vill gärna se en genomarbetad Windowsdator, nu trampar ju visserligen Microsoft på ett par infekterade tånaglar redan med Surface vad jag har förstått. Många tillverkare är missnöjda med MS just nu, vilket dom brukar vara när MS gör hårdvara, så skulle dom börja göra egna datorer kan det ta hus i helvete...
Borde ske mycket på marknaden snart, Apple måste agera på både dator- och portabla marknaden för att behålla sin "edge". 4k börjar ta fart på TV-sidan... i andra änden börjar teleoperatörerna strypa surfen, både Telia och Telenor har toksänkt surfvolymen på sina mobila bredband, Tele2 snart efter... för 1 år sedan fri (..nästan) surf, nu 4 gb 199kr/mån....
...ops, sorry fladdrade iväg igen
Tack för länken!
Jag vill gärna se en genomarbetad Windowsdator, nu trampar ju visserligen Microsoft på ett par infekterade tånaglar redan med Surface vad jag har förstått. Många tillverkare är missnöjda med MS just nu, vilket dom brukar vara när MS gör hårdvara, så skulle dom börja göra egna datorer kan det ta hus i helvete...
Borde ske mycket på marknaden snart, Apple måste agera på både dator- och portabla marknaden för att behålla sin "edge". 4k börjar ta fart på TV-sidan... i andra änden börjar teleoperatörerna strypa surfen, både Telia och Telenor har toksänkt surfvolymen på sina mobila bredband, Tele2 snart efter... för 1 år sedan fri (..nästan) surf, nu 4 gb 199kr/mån....
...ops, sorry fladdrade iväg igen
Surface Pro är en riktigt fin pjäs, så de borde vara lite murkna. Det beror väl också på hur mycket marknaden för datorer sjunker, Microsoft kanske "måste" kliva in med hjälp av en eller två tillverkare och styra upp hårdvarubranschen för att också sälja mer mjukvara såklart. Men just nu finns det många bra tillverkare, och inte bara de stora vanliga. Det är ju det som är charmen, mångfalden med datorer.
Apple satsar väl stenhårt på TV nu, och klockor dessutom. Intressanta tider med OLED runt hörnet.
Vet inte om du klickade på länken och läste men jag kan inte hitta en "frilansande analytiker"...
Frilansande skribent , Matt Clark, står det visserligen under artikeln som annars hänvisar till ett företag som heter Soluto.
Washington Post, Microsoft, New York Times och BBC är partners, personalen kommer från företag som McAfee, Microsoft, MIT, Texas Instruments, mfl. Dom utvecklar också teknik för PC-plattformar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Soluto
Men nej, Apple har inte några superkomponenter i sig men man använder rätt delar och utvecklar sina produkter under betydligt längre tid och arbete än andra. Sony släpper 4-6 modellserier under ett år, Apple i regel bara 1. Kan annars tycka att min Macbook Pro med i5, 4 gb ram och 320 hårddisk med HD3000 presterar betydligt bättre än en Windowsbaserad dator med samma uppsättning för det arbete jag gör. Men det är min uppfattning.
Att Mac inte är kompatibelt är en gammal myt, idag fungerar i princip allt på Mac...spel och viss bokföring dom enda undantagen.
Använd Mac, använd Windows, spelar ingen roll. Allt beror på individens behov eller smak, finns inget rätt svar.
Nu har det här svävat iväg från den ursprungliga frågan om en 27" iMac, det ber jag om ursäkt för.
skrivet av Matt Clark is a freelance writer covering the world of videogames, tech, and popular culture.
Fersöker hitta raporterna som han har tagit informationen ifrån men han har inte gett referenser så det är inte lätt och svårt att lita på det...