Geforce Shadowplay – nu kan du spela in när du briljerar

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av Alexraptor:

Ack dom gamla 3dfx dagarna med Voodoo korten.
Var ju faktiskt dom som uppfann SLI.

Nvidia återanvände bara namnet SLI när de köpte upp 3DFX, det nya SLI har inget med den gamla tekniken att göra och förkortningen står inte ens för samma sak.

Men konceptet är detsamma.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Undrar hur det vore med ett tredje (stort)företag som tillverkade grafikkort... AMD, nVidia och något till. Vore nog inte helt fel.

Det finns ju Intel också, inte för att de riktigt spelar i samma liga, och något företag som gör riktiga grafikkort mer än AMD och Nvidia lär vi inte se, då det är en ganska nischad marknad, som om några år antagligen kommer att bytas mer och mer mot CPUer med inbyggd grafik(APUer).

Medlem
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av hunden:
Skrivet av Alexraptor:

Ack dom gamla 3dfx dagarna med Voodoo korten.
Var ju faktiskt dom som uppfann SLI.

Nvidia återanvände bara namnet SLI när de köpte upp 3DFX, det nya SLI har inget med den gamla tekniken att göra och förkortningen står inte ens för samma sak.

Men konceptet är detsamma.

Om du med "koncept" menar att använda flera grafikkort tillsammans så är det ju bara en idé, ett exempel på parallel computing. Vem som kom på idén "det vore trevligt om två grafikkort kunde jobba tillsammans" går nog inte att lista ut. Det fanns dessutom datorsystem innan som hade flera grafikenheter (Silicon Graphics SkyWriter) och även grafikkort med flera processorer, vad är det då 3dfx uppfann mer än just sin lösning?

Det nya SLI har inte något med det gamla att göra (mer än förkortningen) så jag tycker helt enkelt inte man ska blanda ihop dem då de inte fungerar på samma sätt.

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av hunden:
Skrivet av Alexraptor:

Ack dom gamla 3dfx dagarna med Voodoo korten.
Var ju faktiskt dom som uppfann SLI.

Nvidia återanvände bara namnet SLI när de köpte upp 3DFX, det nya SLI har inget med den gamla tekniken att göra och förkortningen står inte ens för samma sak.

Men konceptet är detsamma.

Om du med "koncept" menar att använda flera grafikkort tillsammans så är det ju bara en idé, ett exempel på parallel computing. Vem som kom på idén "det vore trevligt om två grafikkort kunde jobba tillsammans" går nog inte att lista ut. Det fanns dessutom datorsystem innan som hade flera grafikenheter (Silicon Graphics SkyWriter) och även grafikkort med flera processorer, vad är det då 3dfx uppfann mer än just sin lösning?

Det nya SLI har inte något med det gamla att göra (mer än förkortningen) så jag tycker helt enkelt inte man ska blanda ihop dem då de inte fungerar på samma sätt.

Även om dagens SLI fungerar helt annorlunda så är 3dfx SLI dess fader.

3dfx skapade SLI(Scan-Line Interleave), men fick aldrig riktigt till det.
Nvidia köpte sedan upp 3dfx och deras teknologi men bestämde sig att utveckla sin egen verision av SLI(Scalable Link Interface) istället som I slutändan fungerade mycket bättre.
Och trots att tekniken fungerar annorlunda i sig så är dom väldigt lika rent fysiskt.
Både Nvidia och 3dfx SLI använder sig av en brygga mellan grafikkorten, en brygga som sitter exakt på samma ställe på dagens Nvidia kort som på dåtidens 3dfx kort.

Visst, AMD/ATI Kort idag kör också med samma sorts brygga för Crossfire.
Men dom första åren när crossfire först kom ut så hade dom en totalt annorlunda koppling.

Men nu tror jag faktiskt vi håller på att irra långt bort från ämnet.

Medlem

Det var på tiden. suttit och väntat på't sedan i somras! Lite benchmarks hade varit najs.

12
Skriv svar