Playstation 4 blir förmodligen inte bakåtkompatibel

Medlem
Skrivet av Luftman:

Tråkigt, men kan ha mycket att göra med den flummiga arkitekturen i PS3.

Det är absolut på grund av PS3:ans processorarkitektur, vet inte om det ens är möjligt att göra PS4:an bakåtkompatibel med PS3:an. Men flummig är väl kanske inte rätt ord, det var ju en bra tanke i grunden, tyvärr (för Sony, inte för oss andra) lönar det sig allt för mycket att utveckla multiplattformsspel för att det skulle vara intressant att lägga de resurser som krävdes på att lära upp programmerare för att programmera mot den väldigt speciella processorn. Det märktes ju ordentligt med skillnad på spelen som var specifikt utvecklade mot PS3:an i form av prestanda och grafik, t.ex. Uncharted och inFamous.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Hmm, bakåtkompatibla har mina pcn varit sen jag började 1993.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av PcKaffe:

Hade hellre sett Ps2 kompabilitet på Ps4. Det är svår att säga hur länge till Ps2an håller. Men ett Ps3 kan man hitta i så gott som nyskick fortfarande. Ps2, not so much.

Det bryr jag mig inte så mycket om själv personligen. När det kommer till PS2 så är i nuläget att lira sina gamla spel på PCSX2-emulatorn på PC bättre på alla sätt och vis. Spelen är ju till och med ordentligt mycket snyggare på grund av att man kan lägga till saker som perfekt kantutjämning som våra moderna datorer klarar av.

Att dessutom kunna lira undubs av gamla favoriter som Final Fantasy 10, Persona 3 och 4, och så vidare, är en anledning i sig själv då samtliga Japanska rollspel som blivit dubbade på Engelska till PS2 har haft så dåliga röstskådisar att det saknas ord för hur dåligt jobb de gjorde.

Tänker inte låtsas som att jag inte piratkopierat en del spel för att lira på emulatorn dock, men samtidigt har jag en samling av PS2-spel liggandes nere i källaren hos päronen som är rätt stor, och har jag redan köpt spelet en gång kan jag inte påstå att jag ser det som omoraliskt att tanka hem en undub-iso från någon torrentsida nu tio år senare.

Jag älskar PCSX2, spelar massor via det. Men faktum är att det är långt ifrån alla spel som fungerar. MGS3 har högvis med problem, tur nog finns ju HD utgåvan på Ps3 också. Det är lite för mycket pill med det är det jag försöker säga, ren emulering på Ps4 hade varit att föredra, även om grafiken inte blir bättre så fungerar det som det ska utan att behöva bråka med mitt Ps2.

Det är några få spel jag haft problem med jag med, men det är definitivt inte många. Jag skulle absolut älska möjligheten att spela PS2-spel på min PS4a som downloadable PSN Store erbjudanden, men annars så har jag få spel jag vill spela som jag haft problem med via PCSX2 att jag aldrig kommer leta upp min PS2a igen. Det lustiga med spel som Final Fantasy 10 är att spelet är lika snyggt som man minns det ur nostalgiglasögon när man spelar på emulatorn och lägger till alla deras förbättringar så som tex kantutjämning. Playstation 2 spel med full kantutjämning ser betydligt snyggare ut än vad de har rätten att göra med tanke på hur de faktiskt ser ut på själva konsollen, haha.

Medlem

tror inte gamla gamla spel har vissa av sakerna av ovan;)

Det var inte bättre förr:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av PcKaffe:

Hade hellre sett Ps2 kompabilitet på Ps4. Det är svår att säga hur länge till Ps2an håller. Men ett Ps3 kan man hitta i så gott som nyskick fortfarande. Ps2, not so much.

Det bryr jag mig inte så mycket om själv personligen. När det kommer till PS2 så är i nuläget att lira sina gamla spel på PCSX2-emulatorn på PC bättre på alla sätt och vis. Spelen är ju till och med ordentligt mycket snyggare på grund av att man kan lägga till saker som perfekt kantutjämning som våra moderna datorer klarar av.

Att dessutom kunna lira undubs av gamla favoriter som Final Fantasy 10, Persona 3 och 4, och så vidare, är en anledning i sig själv då samtliga Japanska rollspel som blivit dubbade på Engelska till PS2 har haft så dåliga röstskådisar att det saknas ord för hur dåligt jobb de gjorde.

Tänker inte låtsas som att jag inte piratkopierat en del spel för att lira på emulatorn dock, men samtidigt har jag en samling av PS2-spel liggandes nere i källaren hos päronen som är rätt stor, och har jag redan köpt spelet en gång kan jag inte påstå att jag ser det som omoraliskt att tanka hem en undub-iso från någon torrentsida nu tio år senare.

Jag älskar PCSX2, spelar massor via det. Men faktum är att det är långt ifrån alla spel som fungerar. MGS3 har högvis med problem, tur nog finns ju HD utgåvan på Ps3 också. Det är lite för mycket pill med det är det jag försöker säga, ren emulering på Ps4 hade varit att föredra, även om grafiken inte blir bättre så fungerar det som det ska utan att behöva bråka med mitt Ps2.

Det är några få spel jag haft problem med jag med, men det är definitivt inte många. Jag skulle absolut älska möjligheten att spela PS2-spel på min PS4a som downloadable PSN Store erbjudanden, men annars så har jag få spel jag vill spela som jag haft problem med via PCSX2 att jag aldrig kommer leta upp min PS2a igen. Det lustiga med spel som Final Fantasy 10 är att spelet är lika snyggt som man minns det ur nostalgiglasögon när man spelar på emulatorn och lägger till alla deras förbättringar så som tex kantutjämning. Playstation 2 spel med full kantutjämning ser betydligt snyggare ut än vad de har rätten att göra med tanke på hur de faktiskt ser ut på själva konsollen, haha.

Det har jag också märkt, skulle liksom inte klaga allt för mycket om ett nytt spel kom ut och såg ut som ett Ps2 spel i HD och med lite postprocessing. Jag har försökt gilla Final Fantasy spelen, men jag kan inte. Av de 4-5st som jag testat så var det enda jag stod ut med i mer än 10 timmar Crisis Core, och det var knappt mer. Men om du gillar JRPGn så måste jag peppa lite för Suikoden 3 och 5. De är fantastiska!


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av PcKaffe:

Hade hellre sett Ps2 kompabilitet på Ps4. Det är svår att säga hur länge till Ps2an håller. Men ett Ps3 kan man hitta i så gott som nyskick fortfarande. Ps2, not so much.

Det bryr jag mig inte så mycket om själv personligen. När det kommer till PS2 så är i nuläget att lira sina gamla spel på PCSX2-emulatorn på PC bättre på alla sätt och vis. Spelen är ju till och med ordentligt mycket snyggare på grund av att man kan lägga till saker som perfekt kantutjämning som våra moderna datorer klarar av.

Att dessutom kunna lira undubs av gamla favoriter som Final Fantasy 10, Persona 3 och 4, och så vidare, är en anledning i sig själv då samtliga Japanska rollspel som blivit dubbade på Engelska till PS2 har haft så dåliga röstskådisar att det saknas ord för hur dåligt jobb de gjorde.

Tänker inte låtsas som att jag inte piratkopierat en del spel för att lira på emulatorn dock, men samtidigt har jag en samling av PS2-spel liggandes nere i källaren hos päronen som är rätt stor, och har jag redan köpt spelet en gång kan jag inte påstå att jag ser det som omoraliskt att tanka hem en undub-iso från någon torrentsida nu tio år senare.

Jag älskar PCSX2, spelar massor via det. Men faktum är att det är långt ifrån alla spel som fungerar. MGS3 har högvis med problem, tur nog finns ju HD utgåvan på Ps3 också. Det är lite för mycket pill med det är det jag försöker säga, ren emulering på Ps4 hade varit att föredra, även om grafiken inte blir bättre så fungerar det som det ska utan att behöva bråka med mitt Ps2.

Det är några få spel jag haft problem med jag med, men det är definitivt inte många. Jag skulle absolut älska möjligheten att spela PS2-spel på min PS4a som downloadable PSN Store erbjudanden, men annars så har jag få spel jag vill spela som jag haft problem med via PCSX2 att jag aldrig kommer leta upp min PS2a igen. Det lustiga med spel som Final Fantasy 10 är att spelet är lika snyggt som man minns det ur nostalgiglasögon när man spelar på emulatorn och lägger till alla deras förbättringar så som tex kantutjämning. Playstation 2 spel med full kantutjämning ser betydligt snyggare ut än vad de har rätten att göra med tanke på hur de faktiskt ser ut på själva konsollen, haha.

Det har jag också märkt, skulle liksom inte klaga allt för mycket om ett nytt spel kom ut och såg ut som ett Ps2 spel i HD och med lite postprocessing. Jag har försökt gilla Final Fantasy spelen, men jag kan inte. Av de 4-5st som jag testat så var det enda jag stod ut med i mer än 10 timmar Crisis Core, och det var knappt mer. Men om du gillar JRPGn så måste jag peppa lite för Suikoden 3 och 5. De är fantastiska!

Jag är en EXTREM fanboy och lojal följare till Shin Megami Tensei-spelserien när det kommer till rollspel av Japansk natur. Tror det är min favoritspelserie punkt slut ärligt talat. Och 3an i main-line serien, Shin Megami Tensei: Nocturne, släpptes på PS2, vilket är ett spel jag verkligen rekommenderar dig att kolla in om du inte känner till det sedan tidigare och inte lirat. Spelmekaniskt är det likt en blandning av pokémon och final fantasy, fast allting är mycket mer avancerat och det är demoner och gudar istället för pokémons. Stridssystemet i det spelet är faktiskt så pass avancerat att det får alla turn-based stridssystem jag någonsin stött på att verka riktigt dåligt SMT efter 3an som kom tidigt på 2000-talet är utan tvivel den spelserien från JRPG-genren som har bäst gameplay, och de vinner med flera ljusår. Final Fantasy 10 kändes liksom bara klumpigt och tråkigt i striderna på grund av hur ytligt och primitivt det kändes när jag spelade om 10 efter att ha kommit in i SMT-serien.

Tänk dig i princip att combat är turordningsbaserat som i FInal Fantasy, fast med hela fokuset på elemental weakness och resistance som du hittar i pokémon serien, fast mycket mer avancerat. MYCKET mer avancerat. Från och med Nocturne så använder de "press turn" systemet, och det är något av det bästa jag sätt. I princip så gör det följande: väljer din karaktär pass eller använder en attack som fienden är svag mot så får du bonus turns, vilket gör att du kan få 8 turns i en strid när du har 4 karaktärer - men samtidigt kan fienden göra likadant, och om du använder en attack som fienden antingen är immun mot eller reflekterar tillbaka mot en så förlorar du dina turns direkt. Vilket också gäller fienden.

Och det finns väldigt klara och tydliga sätt att kontrollera vilka saker du är stark och svag mot, både på din huvudkaraktär och på dina demoner. SMT Nocturne är det JRPG till PS2 som är mest underskattat av dem alla, och jag skulle säga att det i mitt tycke är det bästa av dem alla också.

Ja, jag är lite av en fanboy när det kommer till Shin Megami Tensei. Jag har spelat i princip alla spel i hela spelserien förrutom de svårare titlarna att komma åt, så som någon som fanns på Sega Saturn och första Xboxet.

123
Skriv svar