MSI GS40 6QE Phantom

Robot
MSI GS40 6QE Phantom

MSI vill klämma in en kompetent speldator i ett chassi så kompakt att den på allvar kan kallas bärbart. Och faktum är att de lyckas ganska bra.

#msi, #rise-of-the-tomb-raider-20-year-celebration, #battlefield-4, #the-witcher-3, #the-division-2


MSI GS40 6QE Phantom

Inga värmeproblem? Mina erfarenheter av laptops som försöker klämma in mycket prestanda i ett litet paket är att de blir väldigt varma, vilket gör att de över tid kan börja bete sig konstigt och slutligen gå sönder. Jag har börjat se klumpig formfaktor som ett plus - det betyder ofta att ventilationen är ordentligt tilltagen och att det finns mycket massa mellan de varma komponenterna och mina handleder.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Inga värmeproblem? Mina erfarenheter av laptops som försöker klämma in mycket prestanda i ett litet paket är att de blir väldigt varma, vilket gör att de över tid kan börja bete sig konstigt och slutligen gå sönder. Jag har börjat se klumpig formfaktor som ett plus - det betyder ofta att ventilationen är ordentligt tilltagen och att det finns mycket massa mellan de varma komponenterna och mina handleder.

Laptopen blir inte mer än 70°C på vissa komponenter i stress test (enligt notebook check) vilken inte motsvarar ett verkligt scenario.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Inga värmeproblem? Mina erfarenheter av laptops som försöker klämma in mycket prestanda i ett litet paket är att de blir väldigt varma, vilket gör att de över tid kan börja bete sig konstigt och slutligen gå sönder. Jag har börjat se klumpig formfaktor som ett plus - det betyder ofta att ventilationen är ordentligt tilltagen och att det finns mycket massa mellan de varma komponenterna och mina handleder.

Sitter själv på en laptop med prestanda-komponenter intryckta i ett litet skal (i7 4710HQ, GTX 870M på 19,9mm) och jag måste faktiskt säga att MSI gjort ett bra jobb med att kyla ner den även under tung belastning.
Visst, den blir varm, men inte så varm att det leder till några problem som prestanda-drops eller att den blir för varm att ha händerna på eller nåt liknande.

Medlem

Inga dåliga resultat, men jag skulle aldrig personligen köpa en spellaptop. Väldigt dålig prestanda/kr i förhållande till vad man får för en stationär. Men, för de som är på resande fot hela tiden är det ju en lockande lösning, om än rätt dyr.

1) Någon som vet som 970M också har samma minneskonfiguration som 970 till stationär? På webbhallen och komplett hemsidor står det att 970M har 3gb minne (blir kanske då 2,5gb?).

2) Sen, stämmer det verkligen att det är hdmi 1.4a? Har inte maxwell stöd för hdmi 2.0?

3) Personligen, laptopen hade varit mer prisvärd om den haft 16gb minne och haft enbart en ssd, fast kanske runt 512gb stor. Crucials 512gb diskar är rätt billiga.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

utvecklingen har kommit otroligt långt men något som fortfarande idag är kvar i medeltiden är batterierna det vore dags dessa utvecklades också så att man inte behöver ladda den hela tiden eller ha laddaren i hela tiden.

Inaktiv

Jättetoppen laptop, har gp60

Medlem

Spelduglig? De listade resultaten i testet talar ju klart och tydligt om att det bara är NÄSTAN speldugligt.

Medlem
Skrivet av fullerdanne:

utvecklingen har kommit otroligt långt men något som fortfarande idag är kvar i medeltiden är batterierna det vore dags dessa utvecklades också så att man inte behöver ladda den hela tiden eller ha laddaren i hela tiden.

Det lär nog dröja. Jag ser inget direkt behov av det heller.
Jag hade en bärbar Asus (G73SW), men den hade som bäst halverad prestanda när den gick på batteriet, vilket får mig att tro att man inte kan få samma prestanda utan strömkabeln i.
Det kan också ha varit en inställning i just den datorn dock.

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av fullerdanne:

utvecklingen har kommit otroligt långt men något som fortfarande idag är kvar i medeltiden är batterierna det vore dags dessa utvecklades också så att man inte behöver ladda den hela tiden eller ha laddaren i hela tiden.

Det lär nog dröja. Jag ser inget direkt behov av det heller.
Jag hade en bärbar Asus (G73SW), men den hade som bäst halverad prestanda när den gick på batteriet, vilket får mig att tro att man inte kan få samma prestanda utan strömkabeln i.
Det kan också ha varit en inställning i just den datorn dock.

Det går att spela med full prestanda, eller åtminstone nära, med enbart batteri.
Det töms dock på 25-30 minuter.

Medlem

Har den liten enter-knapp även med svenskt tangentbord? Det på bilden ser ut som ett helt vanligt amerikanskt.

Medlem
Skrivet av zhapp:

Har den liten enter-knapp även med svenskt tangentbord? Det på bilden ser ut som ett helt vanligt amerikanskt.

Om den har samma tangentbord som min GS60 (minus numpad då) så har även den svenska layouten en liten enter-knapp.
Samt Windows-knappen på höger sida ^^

Medlem

Jag har en MSi GP70 2PE, 17.3".
Intel i7 Quad core. 8 GB RAM.
Nvidia GT 840M / 2GB VRAM.
Vikt 2,60 kg.

Den är jag nöjd med, men spelar hellre spel på min stationära.


signatur

autograph

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av slartibartfast:

Inga värmeproblem? Mina erfarenheter av laptops som försöker klämma in mycket prestanda i ett litet paket är att de blir väldigt varma, vilket gör att de över tid kan börja bete sig konstigt och slutligen gå sönder. Jag har börjat se klumpig formfaktor som ett plus - det betyder ofta att ventilationen är ordentligt tilltagen och att det finns mycket massa mellan de varma komponenterna och mina handleder.

Nej jag upplevde inga värmeproblem under mina tester. När de tyngsta spelen rullar på maskinen går fläktarna så klart igång ordentligt, men vare sig ljudnivåer eller värmeutveckling nådde nivåer som skulle kunna klassas som besvärande. Om något så är det väl kanske ljudnivån som ibland kan nå nivåer som stör den ljudmässiga upplevelsen, men om man spelar med hörlurar så blir inte heller detta ett problem.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av magma:

Inga dåliga resultat, men jag skulle aldrig personligen köpa en spellaptop. Väldigt dålig prestanda/kr i förhållande till vad man får för en stationär. Men, för de som är på resande fot hela tiden är det ju en lockande lösning, om än rätt dyr.

1) Någon som vet som 970M också har samma minneskonfiguration som 970 till stationär? På webbhallen och komplett hemsidor står det att 970M har 3gb minne (blir kanske då 2,5gb?).

2) Sen, stämmer det verkligen att det är hdmi 1.4a? Har inte maxwell stöd för hdmi 2.0?

3) Personligen, laptopen hade varit mer prisvärd om den haft 16gb minne och haft enbart en ssd, fast kanske runt 512gb stor. Crucials 512gb diskar är rätt billiga.

1. Nej, mig veterligen ska 970M inte använda minneskonfigurationen som gör att 970 allokerar 3,5 GB plus ett 512 MB-segment, minnesbussen på 192 bitar ska kunna adressera hela de 3 GB videominne som 970M är utrustad med i denna maskinen.

2. Maxwell på desktopen har HDMI 2.0-stöd, och de fullstora korten utrustas därför också med den versionen, men de mobila versionerna har inget "krav" på det. Här handlar det om vilka portar datortillverkarna vill utrusta produkterna med, och MSI har valt version 1.4 i det här fallet.

3. 16 GB DDR4-minne och en 512 GB SSD är fortfarande så pass dyra att datorns prislapp skulle behöva gå upp en del, och en stor sekundär mekanisk hårddisk är bra att ha med tanke på hur stora spelen är numera. Men den primära SSD:n kan gott bli 240 GB som minst, med tanke på hur mycket Windows-installationen sväller med tiden så får man inte plats med många moderna spel innan primärlagringen börjar tryta. En SSD på 240 GB är inte så värst dyr idag, så det borde inte vara omöjligt att höja standardnivån där kan jag tycka.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Tomtampong:

Spelduglig? De listade resultaten i testet talar ju klart och tydligt om att det bara är NÄSTAN speldugligt.

Om man när ute efter en väldigt mobil dator som ändå räcker till för att spela spel vettigt så skulle jag säga att dessa resultat imponerar. Ha i åtanke att det är en blott fjorton tum stor dator som inte väger mer än 1,6 kilo, och trots det kan den köra höga grafiska inställningar i flera moderna spel och nå bilduppdatering mellan 40-50 fps i flera av dem. En sänkning till medelkvalitet ger närmare 60 fps, och spelen ser inte på något sätt dåliga ut med den grafiska nivån. Det går så klart inte att förvänta sig att du ska få ut samma spelupplevelse här som du får i ett stort datorchassi där grafikkortet inte väger så mycket mindre än den här bärbara datorn


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av zhapp:

Har den liten enter-knapp även med svenskt tangentbord? Det på bilden ser ut som ett helt vanligt amerikanskt.

Jag testade datorn med svenskt tangentbord, och den har samma krympta returtangent som de övriga varianterna. Det kräver definitivt en invänjningsperiod, jag tryckte oavsiktligt på apostroftangenten många gånger under den första veckan innan jag började få in placeringen i muskelminnet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Tomtampong:

Spelduglig? De listade resultaten i testet talar ju klart och tydligt om att det bara är NÄSTAN speldugligt.

Om man när ute efter en väldigt mobil dator som ändå räcker till för att spela spel vettigt så skulle jag säga att dessa resultat imponerar. Ha i åtanke att det är en blott fjorton tum stor dator som inte väger mer än 1,6 kilo, och trots det kan den köra höga grafiska inställningar i flera moderna spel och nå bilduppdatering mellan 40-50 fps i flera av dem. En sänkning till medelkvalitet ger närmare 60 fps, och spelen ser inte på något sätt dåliga ut med den grafiska nivån. Det går så klart inte att förvänta sig att du ska få ut samma spelupplevelse här som du får i ett stort datorchassi där grafikkortet inte väger så mycket mindre än den här bärbara datorn

Så bara för att det är en liten och lätt dator så ändras vad man anser vara speldugligt? Knappast.
Aldrig under 60 FPS, vilket den här burken kanske klarar på låga inställningar då.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Tomtampong:

Spelduglig? De listade resultaten i testet talar ju klart och tydligt om att det bara är NÄSTAN speldugligt.

Om man när ute efter en väldigt mobil dator som ändå räcker till för att spela spel vettigt så skulle jag säga att dessa resultat imponerar. Ha i åtanke att det är en blott fjorton tum stor dator som inte väger mer än 1,6 kilo, och trots det kan den köra höga grafiska inställningar i flera moderna spel och nå bilduppdatering mellan 40-50 fps i flera av dem. En sänkning till medelkvalitet ger närmare 60 fps, och spelen ser inte på något sätt dåliga ut med den grafiska nivån. Det går så klart inte att förvänta sig att du ska få ut samma spelupplevelse här som du får i ett stort datorchassi där grafikkortet inte väger så mycket mindre än den här bärbara datorn

Så bara för att det är en liten och lätt dator så ändras vad man anser vara speldugligt? Knappast.
Aldrig under 60 FPS, vilket den här burken kanske klarar på låga inställningar då.

Det är ju en prioriteringsfråga, om man absolut inte kan tänka sig att sänka några grafiska inställningar i några spel så kan ingen bärbar dator på marknaden nå kravet på 60 fps. Om man inte vill sänka inställningarna till medium, där det grafiska ändå ser väldigt bra ut på en 14 tums 1080p-skärm, så får man satsa på en större och dyrare dator som använder ett GTX 980. En sådan lösning är mycket dyrare och tyngre än den här MSI-datorn, så där faller valet på om man prioriterar mobilitet eller råprestanda.

Det ska bli intressant att se hur bra de externa grafiklösningarna blir. Att få möjligheten att ansluta till ett externt fulltstort GTX 980 Ti över Thunderbolt 3 skulle kunna erbjuda nära stationär prestanda och god batteritid när datorn används utan den externa grafiken, men det kommer sannolikt att bli tämligen dyrt också.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Tomtampong:

Spelduglig? De listade resultaten i testet talar ju klart och tydligt om att det bara är NÄSTAN speldugligt.

Om man när ute efter en väldigt mobil dator som ändå räcker till för att spela spel vettigt så skulle jag säga att dessa resultat imponerar. Ha i åtanke att det är en blott fjorton tum stor dator som inte väger mer än 1,6 kilo, och trots det kan den köra höga grafiska inställningar i flera moderna spel och nå bilduppdatering mellan 40-50 fps i flera av dem. En sänkning till medelkvalitet ger närmare 60 fps, och spelen ser inte på något sätt dåliga ut med den grafiska nivån. Det går så klart inte att förvänta sig att du ska få ut samma spelupplevelse här som du får i ett stort datorchassi där grafikkortet inte väger så mycket mindre än den här bärbara datorn

Så bara för att det är en liten och lätt dator så ändras vad man anser vara speldugligt? Knappast.
Aldrig under 60 FPS, vilket den här burken kanske klarar på låga inställningar då.

Det är ju en prioriteringsfråga, om man absolut inte kan tänka sig att sänka några grafiska inställningar i några spel så kan ingen bärbar dator på marknaden nå kravet på 60 fps. Om man inte vill sänka inställningarna till medium, där det grafiska ändå ser väldigt bra ut på en 14 tums 1080p-skärm, så får man satsa på en större och dyrare dator som använder ett GTX 980. En sådan lösning är mycket dyrare och tyngre än den här MSI-datorn, så där faller valet på om man prioriterar mobilitet eller råprestanda.

Det ska bli intressant att se hur bra de externa grafiklösningarna blir. Att få möjligheten att ansluta till ett externt fulltstort GTX 980 Ti över Thunderbolt 3 skulle kunna erbjuda nära stationär prestanda och god batteritid när datorn används utan den externa grafiken, men det kommer sannolikt att bli tämligen dyrt också.

MSIs desktop 980 sli klara i många spel 60 fps även i 4k. Tveksamt om den är bärba dock, man får ha en skottkärra till den.

1
Skriv svar