Vivendi köper Gameloft mot dess vilja – Ubisoft kan stå på tur

Robot
Vivendi köper Gameloft mot dess vilja – Ubisoft kan stå på tur
Medlem
Vivendi köper Gameloft mot dess vilja – Ubisoft kan stå på tur

Oj, Ubisoft lider lite? Då lider jag också. Jag lovar.


signatur

I drank what?

Medlem

Blizzards farmgångar

Medlem

Vad vill dessa vivendi ens uppnå? Känns något fuffens

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Oj, Ubisoft lider lite? Då lider jag också. Jag lovar.

Det brister på fler än ett håll i företaget, inte minst kvalitén på spelen. Men de förtjänar beröm för att de inte enbart ger ut uppföljare och spelar med säkra kort. Rayman Origins, The Division, Endwar, For Honor, The Crew, I Am Alive, Rocksmith, m.fl. som exempel.


signatur
Medlem

Vafalls, när sålde Vivendi Activision-Blizzard ?
Och vilka äger det sistnämna nu ?

Efter lite wikipediande så verkar det som om allas våran Kotick, tillsammans med Brian Kelly är största ägare med ca 25%, Vivendi äger 11%.

Företaget köpte ur sig självt för 5,8 miljarder dollars 2013.

Medlem

Hostile takeover!

MEG
Medlem

signatur

Death is only the beginning

Medlem

Blir inte helt tårögd om Ubisoft köps upp.

Ambassadör
Xbox

Men...hur ska det nu gå med Assassins Creed 49: Borås?


signatur

Jump in.

Gen
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Men...hur ska det nu gå med Assassins Creed 49: Borås?

Det går offline vardagar efter 20:00 så lär inte bli dyrt att driva.

Medlem

Även Dice köptes upp när vissa av dom som höll aktier vägrade, det drog ut på det lite, tills EA tröttade och gjorde något åt det. Minns inte hur allt gick ner, eftersom det är, typ nästan exakt 10 år sedan nu
Fast det är nog ofta så dock.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ubisoft som styrs av familjen som vill köpa det motsätter sig uppköpet? Hans bror styr Gameloft som motsatte sig köpet? Före eller efter köpet? Får inte riktigt ihop det hela: Vill fmiljen inte att familjen ska styra familjen? För aktieägarna tackade ju ja men styrelsen nej. Släktfejd?
Gillade länge Ubi för att de gjorde lite annorlunda spel. Men sedan började de mjölka dem och jag fick lära känna kundsupporten som var väldigt (host, fördomsfullt av mig) fransk av sig. Dvs direkt oförskämd, nedvärderande, arrogant, you name it. Det var som om dom hyrt in en drös dryga, okunniga troll för att jävlas med kunderna istället för att hjälpa dem. Jämfört med min erfarenhet av både EA och Steam support, diverse IT-support osv är det med hästlängder det värsta jag varit med om.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Ubisoft som styrs av familjen som vill köpa det motsätter sig uppköpet? Hans bror styr Gameloft som motsatte sig köpet? Före eller efter köpet? Får inte riktigt ihop det hela: Vill fmiljen inte att familjen ska styra familjen? För aktieägarna tackade ju ja men styrelsen nej. Släktfejd?
Gillade länge Ubi för att de gjorde lite annorlunda spel. Men sedan började de mjölka dem och jag fick lära känna kundsupporten som var väldigt (host, fördomsfullt av mig) fransk av sig. Dvs direkt oförskämd, nedvärderande, arrogant, you name it. Det var som om dom hyrt in en drös dryga, okunniga troll för att jävlas med kunderna istället för att hjälpa dem. Jämfört med min erfarenhet av både EA och Steam support, diverse IT-support osv är det med hästlängder det värsta jag varit med om.

När Vivendi köpt tillräckligt stor del av bolaget på börsen, vilket Ubisoft är och säkert Gameloft var noterade (I Sverige gäller 30 eller 50 % av bolaget ; http://www.finanssivalvonta.fi/se/Noterade_bolag/Offentliga_u...
Kan de lägga ett bud på hela bolaget. Troligtvis gick alla minioritetsägare med på budet. I Sverige tvångsinlöses alla andra akiter om en ägare får över 90% av bolaget (Vilket skedde med Scania blandannat). Om samma regler gäller i Frankrike hade ägarfamiljen <= 10% av Gameloft.

Så om det är samma regler i Frankrike som i Sverige och Familjen Guillemot äger mer än 10% av Ubisoft så kan det inte tas över helt. Däremot får största ägaren mest inflytande i styrelsen så på så sätt kan familjen manövreras ut och tappa all makt i bolaget.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Även Dice köptes upp när vissa av dom som höll aktier vägrade, det drog ut på det lite, tills EA tröttade och gjorde något åt det. Minns inte hur allt gick ner, eftersom det är, typ nästan exakt 10 år sedan nu
Fast det är nog ofta så dock.

DICE godkände EA's erbjudanden det var andra aktie ägare som vägrade. Först ville EA bara godkänna köpet om dom ägde 90% av aktierna men när dom såg ett sånt stort motstånd ändrade dom det till bara 50%.

Så dom lyckades köpa upp 50% av aktierna och det var så dom tog över.

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av ulrik.borg:

Ubisoft som styrs av familjen som vill köpa det motsätter sig uppköpet? Hans bror styr Gameloft som motsatte sig köpet? Före eller efter köpet? Får inte riktigt ihop det hela: Vill fmiljen inte att familjen ska styra familjen? För aktieägarna tackade ju ja men styrelsen nej. Släktfejd?
Gillade länge Ubi för att de gjorde lite annorlunda spel. Men sedan började de mjölka dem och jag fick lära känna kundsupporten som var väldigt (host, fördomsfullt av mig) fransk av sig. Dvs direkt oförskämd, nedvärderande, arrogant, you name it. Det var som om dom hyrt in en drös dryga, okunniga troll för att jävlas med kunderna istället för att hjälpa dem. Jämfört med min erfarenhet av både EA och Steam support, diverse IT-support osv är det med hästlängder det värsta jag varit med om.

När Vivendi köpt tillräckligt stor del av bolaget på börsen, vilket Ubisoft är och säkert Gameloft var noterade (I Sverige gäller 30 eller 50 % av bolaget ; http://www.finanssivalvonta.fi/se/Noterade_bolag/Offentliga_u...
Kan de lägga ett bud på hela bolaget. Troligtvis gick alla minioritetsägare med på budet. I Sverige tvångsinlöses alla andra akiter om en ägare får över 90% av bolaget (Vilket skedde med Scania blandannat). Om samma regler gäller i Frankrike hade ägarfamiljen &lt;= 10% av Gameloft.

Så om det är samma regler i Frankrike som i Sverige och Familjen Guillemot äger mer än 10% av Ubisoft så kan det inte tas över helt. Däremot får största ägaren mest inflytande i styrelsen så på så sätt kan familjen manövreras ut och tappa all makt i bolaget.

Sidan du länkade gäller Finland, inte Sverige.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

1
Skriv svar